دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه هر یکصد ایرانی باید 4 متر مربع فضای کتابخانه ای داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان؛منصور واعظی، دبیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دبیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر فضای کتابخانه ای هر یکصد ایرانی تنها دو متر مربع است که با برنامه ریزی صورت گرفته این مقدار، تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 4 متر مربع و در سال 1404 هر یکصد ایرانی به 8 مترمربع برسد.
وی افزود: این استانداردی است که نهاد در سند چشم انداز خود در سال 1404 تعریف کرده است.
واعظی با بیان اینکه تعداد کتابخانه های عمومی کشور در سال 85 یک هزار و 600 باب بود، تصریح کرد: این تعداد، تا اسفند سال 90 به دو هزار و 800 باب کتابخانه افزایش یافته است.
وی ادامه داد: نخستین کتابخانه 126 سال قبل توسط امیرکبیر در کنار دارالفنون راه اندازی شد و امیرکبیر نقش مهمی در فعالیت های سیاسی و اجتماعی کشور داشته است.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه تا سال 85، یک هزار و 600 کتابخانه راه اندازی شده بود، خاطرنشان کرد: دولت نهم و دهم دولت پرکاری بود و در این 5 سال، یک هزار و 200 باب افزایش یافت و امیدواریم این کتابخانه تا پایان دولت نهم و دهم دو برابر ابتدای دولت نهم و دهم برسد.
وی با اشاره به اختصاص 5/0درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی کشور، افزود: در سال گذشته با پیشنهاد و مصوبه دولت و مجلس تمامی بدهی شهرداری ها مربوط به سال 90 دریافت شد.
واعظی گفت: سال گذشته شهرداری ها، حدود یکصد میلیارد تومان با مصوبه دولت و مجلس به نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداخت کردند.
وی با اشاره به استاندارد فضای کتابخانه ای، افزود: بر اساس استاندارد، هر کتابخانه باید دو هزار و یکصد مترمربع فضا داشته باشد و شامل 70 بخش باشد و همه اعضای یک خانواده بتوانند با مراجعه به آن از کتابخانه استفاده کنند.
واعظی گفت: کتابخانه ای استاندارد است که بتواند از همه منابع آن استفاده کند و منابع چند رسانه ای در آن قابل عرضه باشد و محل ارتباط و تعاملات نیز باشد.
وی با اشاره به منابع کتابخانه ها، افزود: به جزء کتابخانه های مرکزی استان و شهرستان، کتاب های خریداری شده تک عنوان است و کتاب های تکراری در کتابخانه ها وجود ندارد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خرید متمرکز و با توجه به مسائل فرهنگی و جغرافیایی استان را از شیوه های تامین کتاب بیان کرد و گفت: برای خرید کتاب در کارگروه های تخصصی تصمیم گیری می شود و مدیران استان نیز با توجه به مسائل فرهنگی و جغرافیایی استان درخواست کتاب می کنند.
وی طرح کتاب من را از دیگر شیوه های تامین کتاب برشمرد و ادامه داد: در این طرح، مراجعان با مراجعه به کتابخانه و در صورت نبود کتاب مورد نظر، کتاب را درخواست داده و در مدت دو هفته کتاب مذکور به کتابخانه ارسال می شود.
واعظی، قصه و رمان را بیشترین درخواست در کتابخانه های عمومی بیان کرد و گفت: حوزه علم، آموزشی و دانشکاهی در رده های بعدی درخواست مراجعان قرار دارد.
واعظی با اشاره به آمار کتابخانه های عمومی استان گلستان، گفت: تا ابتدای دولت نهم 27 کتابخانه عمومی در استان گلستان فعالیت می کرد ولی با آغاز دولت نهم و دهم در حال حاضر، 63 کتابخانه از نهاد مجوز گرفته اند و هفت کتابخانه آماده گرفتن موز است.
به گفته وی، در دولت نهم و دهم تعداد کتابخانه های عمومی گلستان رشد دو برابری داشته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.