کرمانشاه/

بیستون آثار تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوره پهلوی را در خود جای داده است

جشن هفتمین سالگرد جهانی شدن بیستون در محل کاروانسرای عباسی این مجموعه تاریخی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

 حسین راعی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون، در این مراسم طی سخنانی: پایگاه میراث جهانی بیستون حدود 200 هکتار وسعت دارد که در این محدوده 155 اثر تاریخی شناسایی شده است.

وی افزود: از این تعداد آثار تاریخی شناسایی شده 80 مورد به ثبت ملی و یک مورد (کتیبه داریوش) به ثبت جهانی رسیده است. همچنین حریم منظری بیستون 50 هزار هکتار است که کار حفاظتی در این محدوده صورت می گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون، با اشاره به تاریخچه راه اندازی این پایگاه میراث فرهنگی، گفت: از سال 1379 پایگاه پژوهشی بیستون راه اندازی شد و بعد از شش سال فعالیت پژوهشی باستان شناسی، نهایتا در روز 22 تیر ماه سال 1385 و به شماره 1222کتیبه داریوش به ثبت آثار جهانی یونسکو رسید. 68 درصد آثار تاریخی شناسایی شده در بیستون ثبت ملی شده اند.

وی با بیان اینکه 60 درصد آثار تاریخی مجموعه بیستون مربوط به دوران اسلامی است، گفت: بیستون تنها پایگاهی است که در آن آثار تاریخی بسیاری از دوران پارینه سنگی تا دوره پهلوی دیده می شود.

وی همچنین در مورد میزان بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه بی نظیر جهانی، گفت: در سال 1390تعداد بازدید کنندگان این مجموعه 400 هزار نفر بودند که از این تعداد 1500 نفر گردشگران خارجی تشکیل می دادند اما در سال 1391 میزان ورود گردشگران به این مجموعه رشد قابل توجهی یافت به گونه ای که بیش از یک میلیون نفر از بیستون بازدید کردند.

راعی تاکید کرد: در طول چند سال اخیر میزان بازدید مسافران و گردشگران داخلی از استانهای غربی به ویزه استان کرمانشاه رشد قابل توجهی یافته و ما معتقدیم که اگر اطلاع رسانی و تبلیغات درستی از جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه به وجود آید میزان جذب گردشگر در استان کرمانشاه چند برابر خواهد شد.

راعی ادامه داد: تمام کارهایی که در این پایگاه جهانی انجام می گیرد با همکاری و نظارت دانشگاه باستان شناسی آلمان و دانشگاه علم و صنعت تهران صورت می گیرد، بنابراین گفتمان روز دنیا در پلان مدیریتی این مجموعه تاریخی دیده می شود.

وی در خصوص طرح ساماندهی بیستون افزود: انجام کامل طرح ساماندهی بیستون در سه فاز طراحی شده که تاکنون تنها فاز اولش و در حد 90 درصد انجام گرفته است/س

برچسب ها: کرمانشاه ، بیستون ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.