برخي صاحب نظران و کارشناسان اقتصادي از بهبود و افزايش نرخ ارزهاي خارجي به عنوان عاملي که فشار هزينه‌اي ناشي از افزايش هزينه‌هاي انرژي و ساير هزينه‌هاي خدمات در توليد کالاهاي صادراتي را کاهش داده ياد مي‌کنند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،انرژي يکي از مهمترين مولفه‌هاي اثر گذار در قيمت تمام شده کالاهاي توليدي صادراتي است که ظرف سالهاي اخير و با اجراي فاز اول هدفمندي حامل‌هاي انرژي به عامل تاثير گذارتري تبديل شده است تا حدي که با افزايش سهم هزينه انرژي در سبد عوامل هزينه‌اي توليد کالاها، واحدهاي توليدي ناچار با اجراي تغييرات فرآيندي و بعضا ساختاري در خطوط توليد سعي در کاهش تبعات افزايش سهم هزينه‌اي اين نهاده مهم براي استمرار توجيه اقتصادي جريان توليد کردند.
اين تغييرات فرآيندي و ساختاري البته در خطوط توليد کالاهاي صادراتي نمود و بروز عيني‌تر و ضروري‌تر داشته و دارد چرا که حضور کالاهاي توليدي صادراتي ايران در فرايند رقابت با کالاهاي مشابه رقبا در بازارهاي هدف و در شرايطي که رقباي ايران با وجود تحريم‌هاي اعمال شده به کشورمان کمترين تنگنا و محدوديتي به لحاظ تامين مالي، نقل و انتقال وجه کالا، تامين نهاده‌هاي مورد نياز توليد و... دارند از اهميت مضاعفي برخوردار بوده و مي‌باشد.
عليرغم واقعي بودن بخشي از اين اظهار نظرات به واسطه افزايش نرخ تورم و افزايش هزينه هاي سر بار مضاعف براي تامين مالي و واردات مواد اوليه مورد نياز واحدها و نهايتا افت ميانگين ظرفيت واقعي توليد در مجموع قميت تمام شده يک واحد کالاي توليدي صادراتي افزايش داشته و دارد. يکي از راهکارهاي عملي براي کاهش تاثير هزينه حامل‌هاي انرژي اعم از سوخت‌هاي فسيلي برق و ساير حاملها و توليد کالاهاي صادراتي، جلب مشارکت و واگذاري بخشي از مديريت و بهره‌برداري قرآيند تامين و توليد انرژي به بخش خصوصي فعال در توليد است. کمک و حمايت دولت از کنسرسيوم‌هاي توليدي صادراتي براي خريد نهاده‌هاي انرژي با نرخ رقابتي در بورس انرژي بدون اعمال هزينه‌هاي سربار دولتي و واقعي شدن هزينه انتقال حامل‌هاي انرژي است. فرهنگ سازي در توليد براي بازبيني رفتار حامل‌هاي انرژي در فرآيند توليد براساس آخرين رهيافت‌هاي جهاني در راستاي پاکسازي محيط زيست و بهينه سازي مصرف انرژي در فرآيند توليد براساس آخرين رهيافت‌هاي جهاني در راستاي پاکسازي محيط زيست و بهينه سازي مصرف انرژي و حضور متخصصان ذيربط غير دولتي در فرآيندهاي اجرايي طرح‌هاي ساماندهي و سالم سازي فرايند توليد در شهرک‌هاي صنعتي از ديگر راهکارهاي کاهش مصرف انرژي و سهم آن در قيمت تمام شده کالاهاي صادراتي است. همچنين از پرداخت يارانه انرژي از محل درآمدهاي هدفمندي به بنگاه‌هاي توليدي صادراتي براي اجراي طرح‌هاي بهينه سازي مصرف انرژي و پاکسازي خطوط توليد از رفتارهاي پر هزينه انرژي که نهايتا به کاهش آلاينده‌هاي محيط زيست انساني منجر شده و موثر در کاهش هزينه‌هاي اقتصاد کلان خواهد بود مي‌توان به عنوان راهکار موثر ديگري در  اين خصوص نام برد.

يادداشت از: محمود بازاري کارشناس ارشد صادرات
انتهاي پيام/

برچسب ها: راهکار ، سهم ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار