به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، یکی از اساتید علوم ارتباطات در این جلسه گفت: اگر از تکنولوژی درست استفاده کنیم و فنآوریهای روز را به شکل صحیح مورد بهرهبرداری قرار دهیم و همزمان از توان مردم به درستی استفاده کرده و از ظرفیت عظیم مردمی به صورت صحیح بهره بگیریم، بسیاری از مشکلات حل میشود.
* ترافیک تهران با سائوپائولو قابل مقایسه نیست دکتر محمد سلطانیفر با اشاره به این که در چند سال اخیر پروژههای خوبی در حوزه حمل و نقل و ترافیک تهران به اجرا در آمده، اظهار کرد: از جمله این پروژهها میتوان آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک، راهاندازی شرکتهای خصوصی اتوبوسرانی و تاکسیرانی و نیز استفاده از سیستم کارت پارک به منظور ساماندهی پارک حاشیهای در حاشیه معابر را نام برد.
وی با بیان این که تهران ویژگیهای خاص خود را دارد، تصریح کرد: به عنوان نمونه ساعات پیک ترافیک تهران مانند سائوپائولو در برزیل نیست که از 6 صبح تا 12 نیمه شب یک سره ترافیک داشته باشد، بلکه ساعات اوج ترافیک تهران محدود به دو سه ساعت صبحگاهی و دو سه ساعت عصرگاهی است و ترافیک این دو کلانشهر با هم قابل مقایسه نیست.
وی با ذکر این که 7 درصد تصادفات بزرگراههای تهران به دلیل حرکت خودروها با دنده عقب اتفاق میافتد، تاکید کرد: ریشه اصلی این موضوع به فرهنگ رانندگی بر میگردد اما مسائلی مانند ساماندهی تابلوهای راهنمای مسیر در معابر بزرگراهی نیز در کاهش چنین حرکات خطرناکی که در هیچ کجای دنیا نمونه آن مشاهده نمیشود، میتواند موثر باشد.
*آموزش اصلیترین استراتژی تحول است در ادامه این جلسه مدیر دفتر پژوهشهای فرهنگی با تاکید بر اهمیت بالای مبانی نظری و مباحث تئوریک در حوزه مسائل فرهنگی از جمله فرهنگ ترافیک گفت: به این منظور باید به اعماق تاریخ کشورمان گذری عمیق داشته باشیم تا بر اساس شناخت جامعه ایران از دیرباز تا امروز، بتوانیم برای مشکلاتی که ریشه تاریخی و زمینه فرهنگی دارند، نسخه بنویسیم.
دکتر محمد حسن خوشنویس با اشاره به این که پدیده نو ظهوری مانند مترو بیش از این که یک پدیده تکنولوژیک باشد، یک پدیده اجتماعی است چرا که اساساً ایستگاهها و قطارهای مترو مکانهایی اجتماعی اند، افزود: کیفیت زندگی در تهران باید تغییر کند و در جریان این تحول، توجه به آموزش به عنوان اصلیترین استراتژی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با بیان این که موتورسیکلت وسیلهای است که در تشدید ترافیک بسیار موثر است، تاکید کرد: علاوه بر این بعضاً از این وسیله به عنوان وسیلهای برای آموزش نا بههنجاری و انجام بزهکاری استفاده میشود که منجر به نا بهسامانی میگردد.
*چرا وقتی به اروپا میرویم اروپایی رانندگی میکنیم؟ همچنین در این جلسه پژوهشگر برتر نیروی انتظامی در سال 91 گفت: امروزه هنجارها و نا هنجارها در ترافیک با یکدیگر جابه جا شده اند و باید ریشهیآبی شود که چرا مردم هنگام رانندگی مبادرت به انجام اعمال ضد اجتماعی میکنند و از آن مهمتر چرا حتی خود مسئولان و رانندگان آن ها نیز مرتکب تخلف رانندگی میشوند؟
دکتر علیرضا اسماعیلی با اشاره به این که در برخی نقاط دنیا از جمله آلمان بسیاری از تابلوهای ترافیکی را از معابر شهری و چراغهای راهنمایی را از چهار راهها برداشته اند و حضور پلیس را در شهرها به حداقل رساندهاند، افزود: این در حالی است که در کشور ما استفاده از تجهیزات ترافیکی و حضور عوامل انسانی برای هدایت و کنترل ترافیک هر روز بیشتر میشود.
وی با طرح این سوال که چرا ایرانیان هنگامی که به اروپا سفر می کنند حتی از مردم آن جا نیز اروپاییتر رانندگی و رفتار میکنند؟ اظهار کرد: کشور ما دارای دانش کافی و مردم ما دارای آگاهی لازم هستند اما باید مدیریتی هماهنگ و یکپارچه وجود داشته باشد تا به جای تعریف پروژه، نسبت به تعریف پروسه اقدام کرده و این آگاهی و دانش را بازتعریف کند.
اسماعیلی با استناد به نقل قولی از شهید مطهری مبنی بر این که «کار فرهنگی زمانبر است»، تصریح کرد: کاهش آمار تصادفات رانندگی و تلفات آن در کشورمان، بیش از آن که محصول اجرای قانون باشد، محصول کار فرهنگی بود و به عنوان نمونه در دهه 1370 حتی خود پلیس نیز کمربند ایمنی نمیبست اما امروز مردم عادی نیز از این وسیله استفاده میکنند.
*فرهنگ مقصر شناختن قربانیان تصادفات را تغییر دهیم وی با بیان این که آموزش ترافیکی باید از مهد کودک ها و کودکستان ها آغاز شود و اراده قوی پشت این تفکر باشد، گفت: کارهای آموزشی نباید مقطعی و جزیرهای باشند بلکه برای انجام یک کار فرهنگی موثر، نیازمند هماهنگی و استمراریم.
اسماعیلی با تاکید بر این که در موضوع تصادفات رانندگی باید فرهنگ مقصر شناختن قربانیان را به فرهنگ مقصر شناختن سیستم تغییر دهیم، گفت: آموزش باید مستمر بوده و متناسب با مخاطب طراحی و ارائه شود تا به باور عمومی تبدیل شود.
وی با ذکر این نکته که همانطور که برخی اقدامات باعث ابتلا به بیماریهای کشندهای نظیر ایدز و وبا میشود، اقدامی مانند عدم عبور از خط عابر پیاده نیز ممکن است به قیمت کشته شدن افراد تمام شود، افزود: تا مردم به این باور نرسند که کشته شدن در تصادف صرفاً مال دیگران نیست و خودشان نیز ممکن است در تصادف کشته شوند، موفق نخواهیم شد.
این استاد دانشگاه علوم انتظامی در پایان خاطرنشان کرد: برای ارتقای فرهنگ ترافیک به تعریفی آگاهانه از موضوع و مدیریتی هوشمندانه برای تحقق آن نیاز داریم، ضمن این که به این منظور باور مردم نسبت به اهمیت موضوع و حساسیت آن نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است./ف