به گزارش
خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران،سال 2011 هواپیمای بویینگ 787 وارد ناوگان هواپیمایی دنیا شد.این هواپیما با بدنه ی ساخته شده از فیبر کربنی و باتری های یون لیتیومی و سیستم های الکترونیکی فوق پیشرفته برای کنترل بخش های مختلف هواپیما و با شعار کاهش مصرف سوخت به شرکت های هواپیمایی معرفی شده بود.
تکنولوژی به کار رفته در این پرنده باعث شد تا نام هواپیمای رویایی یا دریم لاینر روی آن قرار گیرد.این تکنولوژی که در نوع خود بی نظیر به چشم می خورد دارای مشکلاتی نیز بود که برای جلوگیری از ضرر و زیان سازنده به حاشیه رفت و کمتر به آن توجه شد.
یکی از این مشکلات و نواقص عیوب موجود در سیستم های الکترونیکی هواپیما می باشد که حالا پس از ساخت 66 فروند از این پرنده در حال خود نمایی می باشند.آخرین مشکل مربوط به سیستم های الکترونیکی در پرنده همین امروز و در جریان پرواز یکی از شرکت های هواپیمایی از منچستر به اورلاندو رخ داده است.به علت وجود مشکل الکترونیکی در سرویس های بهداشتی، هواپیما مجبور شد تا بیش از سه ساعت برفراز دریا پرواز کند و سوخت اضافی خود را برای فرود اضطراری در فرودگاه منچستر خالی کند.
اما مهمترین مشکل این پرنده مربوط به باتری های آن می باشد.برای اولین بار در یک هواپیما از باتری های یون لیتیوم استفاده شده که وزن کمتری دارند.اما این باتری ها به طور ناخوداگاه دچار حریق می شوند که این امر باعث شد تا تمامی بویینگ های 787 سه ماه برای چک های سنگین روی باتری نتوانند پرواز کنند.روز گذشته نیز هواپیمای 787 یکی دیگر از خطوط هواپیمایی در فرودگاه هیترو لندن دچار حادثه شد و خود به خود دچار حریق گشت و هر دو باند این فرودگاه را بست.
هرچند حوادث ذکر شده تلفاتی نداشته اند،اما به وضوح نشان می دهند تبلیغات شرکت سازنده این پرنده برای فروش آن به کشورهای آفریقایی و آسیایی تنها برای کسب منافع و به دست آوردن سود بیشتر می باشد و این شرکت حتی زحمت رفع عیوب موجود در پرنده را به خود نداده است.