از دیگر جاهایی که این ماه بازار خوبی برای پذیرایی از مهمانان سفره الهی دارد حلیمپزیها و مکانهایی است که آش رشته و شلهزرد درست میکنند.
موقع افطار هر کس دنبال خرید خوردنیهایی است؛ یکی خرما میخرد و دیگری در صف بامیه و زولبیاست و یکی هم به دنبال خریدن آش رشته و حلیم برای افطار است.
قنادیها در این ایام زحمت زیادی را متحمل میشوند لذا به کارگاه ساخت این شیرینی رفتیم و با چند نفر از کارگرهای آن همصحبت شدیم.
وریا سلیمی 22 سال دارد و نزدیک 7 سال است که در این زمینه کار میکند. سرپرستی خانواده را بر عهده دارد و مخارجش را از همین طریق تامین میکند.
وی از خاطرات سالهای اول کارش که نوجوانی 15 ساله بوده است، میگوید: اوایل کمی سخت به نظر میآمد اما کمکم به کار علاقهمند شدم و هر روز با عشق و علاقه بیشتری به کار مشغول میشدم و بعضی وقتها هم شاید زودتر از سایر کارگران به کارگاه میآمدم.
سلیمی میگوید: همین که کار را یاد گرفتم مجبور شدم مدتی برای تامین درآمد بیشتر به اهواز بروم چرا که آنجا درآمد بیشتری عایدم میشد و ظرف دو سال پول خوبی را پسانداز کردم.
در حین گفتوگو با سلیمی بودیم که صاحب شیرینیفروشی وارد شد، به سراغ وی رفتیم. چند سال است در این حرفه کار میکنید؟ اسمش جبار است و میگوید: 30 سال سابقه کار در این حرفه را دارم و خیلی از کارم راضی هستم چرا که دهن مردم را شیرین میکنم.
از وی در مورد این ایام و بازار داغ بامیه و زولبیا پرسیدم که با به جای آوردن شکر خدا، بازار فروش را خوب توصیف کرد و گفت: در ماه رمضان ما ایرانیان عادت به خوردن بامیه و زولبیا داریم و کار قنادیها بیشتر میبرد.
این قناد به میزان فروش روزانه بامیه و زولبیا اشاره کرد و افزود: حداقل روزانه بیش از 400 کیلوگرم فروش داریم.
کنجکاو شدیم تا در مورد نحوه پخت بامیه و زولبیا بپرسیم و در این خصوص با جبار احمدی همصحبت شدیم. زولبیا و بامیه از شیرینیهای اصیل ایرانی است که از ماست، نشاسته و خمیرمایه درست میشود به گونهای که از تخم مرغ نیز برای پفکردن بامیه استفاده میشود. هنگامی که بامیه و زولبیا آماده شد آن را در شکر قوامیافته میاندازند تا شیره را به خود جذب کند.
احمدی ادامه داد: مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان رواج دارد و به نوعی به یک سنت تبدیل شده است.
وی در مورد برخوردش با مشتریان تصریح کرد: هر چند این روزها فشار کاری ما زیاد است اما هدفمان جلب رضایت مردم و مشتریان بوده و باید برخورد خوبی با آنها داشته باشیم.
احمدی مشتریمداری را اساس و لازمه رونق بازار و جلب رضایت مردم عنوان کرد و گفت: نهایت تعامل و همکاری با مردم در ارائه کالاهای با کیفیت و اجناس خوب به آنان موجب میشود که مشتری را حفظ کنیم.
صحبتمان که با آقا جبار تمام شد پیش محمد جوانی 27 ساله رفتیم که مشغول درست کردن بامیه بود، پس از سلام و احوالپرسی در مورد فعالیتش از او سؤال کردیم، او هم 10 سال است که در این کار فعالیت میکند. دلیل انتخاب این شغل را از او پرسیدیم که دلیل آن را وجود برادر بزرگش در این کار عنوان کرد و گفت: پیش برادرم کار را یاد گرفتم.
از وی در مورد بامیه و زولبیای خوب و با کیفیت سؤال کردیم که محمد گفت: باید رنگ زولبیا زرد طلایی و بامیه هم قهوهای روشن باشد و شکر و روغن آن نیز به اندازه باشد.
از او پرسیدیم که چقدر شغل قنادی را دوست دارید؟ در جواب گفت: فرقی نمیکند انسان چه کاری را انجام دهد؛ مهم این است که به مردم به بهترین شکل ممکن خدمت کرده و برای جلب رضایت آنها از هیچ تلاشی دریغ نکند. از اینکه الان در این شغل کار میکنم و در خدمت مردم هستم احساس رضایت میکنم.
محمد در مورد تجربه کاری خود و خاطراتی که در این زمینه داشته است، افزود: خاطرات این حرفه خیلی شیرین و جذاب است چرا که مشتریان ما همه خوشحال هستند چون برای مراسمهای شادی به ما مراجعه میکنند؛ از اینکه مشتریان را در حالت خوشحالی و با چهرههای خندان میبینیم احساس خوبی به ما دست میدهد.
فضای کارگاه شیرینیپزی مملو از مشتریهای شده بود که در چند صف به نوبت سفارش بامیه و زولبیا میدادند تا روزه خود را با آن افطار کنند./ج1