مديركل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر از رشد 27 درصدي كشفيات انواع مواد مخدر و روانگردان طي سه ماهه نخست سال‌جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ سردار عليرضا اكبرشاهي با بيان اين مطلب گفت: هر چند به شكل ظاهري تغييرات جاري در حجم مواد مكشوفه در كشور از نوسانات توليد مواد مخدر در افغانستان اثر مي‌پذيرد، ليكن علي‌رغم كاهش حجم توليد در افغانستان در سال 2012 در مجموع طي سه ماهه نخست سال‌جاري شاهد رشد 27 درصد كشفيات در عملكرد دستگاه‌هاي بخش مقابله بوديم.
 
وي شاخص هاي عملكردي دستگاه‌هاي مقابله‌اي را بسيار مثبت ارزيابي كرد و به ارائه تحليلي از وضعيت كنوني حوزه مقابله با ورود و عرضه مواد مخدر پرداخت و اظهار داشت: طي اين مدت كارگاه‌هاي توليد شيشه با رشد 40 درصدي منهدم و همچنين ميزان كشفيات اين ماده با افزايش 34 درصدي همراه بوده است.
 
مديركل مقابله با عرضه ستاد ادامه داد: سرانه كشف ميزان شيشه مكشوفه به ازاي هر كارگاه به شدت پايين آمده كه چنين امري مؤيد مؤثر بودن مجموع عمليات انتظامي و قضايي در برخورد با باندها و عناصر دخيل در توليد شيشه و جلوگيري از رشد حجمي فعاليت كارگاه‌هاي كوچك به سمت تبديل به لابراتوار است.
 
اكبرشاهي تصريح كرد: در سال 91 سرانه كشف شيشه از هر كارگاه، به طور ميانگين از 30 كيلوگرم به حدود 11 كيلوگرم رسيده بود اما در سه ماهه نخست امسال اين رقم مجدداً كاهش و به عدد 7/275 كيلوگرم تنزل يافت.
 
وي با بيان اينكه از سال گذشته شاهد كاهش چشمگير قاچاق شيشه به ديگر كشورها خصوصاً كشورهاي آسياي جنوب شرقي و دور شدن كارگاه‌ها از پايتخت به مناطق مرزي بوده‌ايم، بيان داشت: وضعيت فوق تأثير به سزايي در كاهش حجم فعاليتي كارگاه‌هاي توليدي نسبت به گذشته داشت و موجب شد تا آنچه در سال 91 موجب نزول 63 درصدي سرانه كشف شيشه از كارگاه‌ها شد، مجدداً تداوم اين روند كاهشي را تا نزول 33 درصدي نسبت به سال گذشته پيدا كند.
 
اين مقام مسوول در ستاد با بيان اينكه تعداد عمليات و درگيري با اشرار و قاچاقچيان مسلح طي سه ماهه نخست امسال كاهش 30 درصدي داشته است، گفت: علي‌رغم چنين كاهشي، دستاوردهاي حاصله به دليل هدفمندتر شدن برخوردها، مبتني بر كار اطلاعاتي و افزايش تعاملات ميان‌بخشي بين دستگاه‌هاي بخش مقابله، با رشد 6 درصدي باندهاي متلاشي شده، افزايش 40 درصدي كارگاه‌هاي توليد شيشه منهدم شده، رشد 209 درصدي تلفات انساني قاچاقچيان مواد مخدر و در مجموع افزايش 27 درصدي كشفيات مواد مخدر و روانگردان روبرو بوده‌ است.
 
اكبرشاهي ادامه داد: به موازات اينها، افزايش چشمگير خسارات انساني و مادي قاچاقچيان در قبال كاهش 38 درصدي تلفات نيروهاي كشورمان حكايت از هدفمندي و اثربخشي عمليات صورت گرفته در سه ماهه اول سال جاري دارد.
 
وي همچنين از ديگر دلايل مثبت بودن عملكرد بخش مقابله با عرضه را افزايش 81 درصدي سرانه كشف مواد مخدر به نسبت تعداد عمليات و درگيري‌هاي صورت گرفته و رشد 41 درصدي سرانه كشف مواد مخدر به نسبت تعداد متهمين مواد مخدري دستگير شده در سه ماهه اول امسال در قياس با مدت مشابه سال عنوان كرد.
 
وي در پايان ضمن تقدير و تشكر از تلاش‌ها و جانفشاني نيروهاي خدوم مبارزه‌كننده كشورمان، ابراز اميدواري كرد كه با تلاش دستگاه‌هاي مقابله‌اي ستاد شاهد تداوم و استمرار توفيقات اين بخش در ادامه سال‌جاري باشيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار