شخصيت ادبيات كودك واقع گرا، متاثر از پيرامون و فراتر از رئال آن نيازمند گفتگوي بيشتر كارشناسان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ادبيات كودك عرصه اي كه به آن اهميت نداده نظرات مختلفي را به خوب جلب كرده عده اي آن را ادبياتي واقع گرا، خلق شخصيت در آن را متاثر از پيرامون دانسته و فراتر از رئال را نيازمند گفتگوي بيشتر با كارشناسان و اهتمام نويسندگان به آن بيان كرده اند.
تعدادي آن را در گذشته منحصر به "مدرسه موشها" و ساخت سريال از داستان هوشنگ مرادي كرماني و مطرح شدن "حسني" در شعر كودك توسط مرحوم احترامي دانسته اند به كارهايي مانند كتاب حسني جزء كتابهاي كودك و از منظر سرگرمي نگريسته مي شود.
خلق شخصيت جديد در اين عرصه دلايل متفاوتي را به خود اختصاص داده است از جمله اين دلايل، توانايي نويسنده در به قالب قالب كودك در آمدن، خلاقيت نداشتن نويسنده، آشنا نبودن نويسندگان با پيشينه ادبيات ايران، تيراژ كم كتاب دسترسي سخت بچه ها به كتاب و قيمت بالاي كتاب عنوان شده است.
دلايل ديگر آن، نويسنده كودك نبودن نويسندگان اين عرصه و ويژه كودك نبودن آنان، خود را به اجبار در قالب كودك جا دادن، وضعيت اقتصادي و زاييده شرايط ضعيف محيط بيان شد.
حوزه كودك، حوزه اي تخصصي، داراي منابع غني مانند كارهاي مرحوم آذر يزدي و شرايط مطالعه تمام كتابهاي كودك براي قضاوت درباره خلق شدن يا نشدن شخصيت جديد در اين عرصه عنوان شده است و دليل فراگيري داستان كودك در كشورهاي ديگر را زبان و تبليغات آن كشورها بيان كرده اند.
خلق شخصيت جديد را قبل از رسيدن به مشكلات چاپ و نشر گفته اند راهكارهايي در اين زمينه از جمله حمايت ارگانهايي چون حوزه هنري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و وزارت ارشاد، ايجاد اتاق فكر دستگاههاي مرتبط به منظور ايجاد داستاني با قهرمان همخوان با شرايط ايراني و اسلامي، قابل قبول، ملموس، قابل هم ذات پنداري بيان كردند./ي2
برچسب ها: ادبیات کودک ، شخصیت ، حسنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار