نقش روزه در سلامتی روان به مراتب بیشتر از نقش آن در سلامتی جسم است زیرا روزه گرفتن هم باعث کاهش بیماری های روانی و هم تقویت و پاکی روح را در پی دارد.

دکتر مهدی دوایی، متخصص روان شناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختن ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران باب این اینکه روزه گرفتن یک نه مقدس به هواهای نفسانی است گفت: انسان موجودی است دارای اختیار لذا هم می تواند به کارهای زشت و غیر قانونی دست بزند و هم قادر است کارهای خوب و پسندیده انجام دهد.

 وی با بیان اینکه روزه گرفتن یک ناکامی نیست بلکه یک نه مقدس به هواهای نفسانی است و باعث کاهش آسیب های روانی در روزه داران می شود و بدین معنا کسانی که روزه می گیرند در زندگی شان یک "نه مقدس" دارند نه یک "نه ارزشی" یعنی گرسنگی و تشنگی افراد به دلیل نداشتن قدرت و ناکامی نیست بلکه نه ارزشی است. 
 
*روزه داران کمتر در معرض آسیب های روانی قرار دارند 
 
در ادامه اعظم اسدی، روان شناس با بیان اینکه کسانی که روزه دار هستند کمتر در معرض آسیب های روانی قرار می گیرند بیان کرد: روزه گرفتن علاوه بر آثار معنوی که دارد باعث می شود که فرد به توانایی های ذاتی خود پی ببرد و حس "خواستن توانستن است" را در خود باور کند لذا روزه گرفتن اعتماد به نفس و تفکر افراد را افزایش می دهد. 

وی در ادامه گفت: روزه برای سلامتی روان مفید است و موجب افزایش خود باوری و اعتماد به نفس می شود و توان و مقاومت افراد را در برای مشکلات و ناملایمات زندگی بیشتر می کند. 

این روان شناس در پایان اظهار داشت: نگاه افراد به ماه رمضان باید به گونه ای باشد که این روزه گرفتن در این ماه برای رشد مبانی ارزشی و معنوی و رشد بهداشت روانی بسیار تاثیر گذار خواهد بود./ح

برچسب ها: روزه ، سلامت ، جسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار