معاون فني سازمان حفظ نباتات با اشاره به اينکه افزايش 20 درصدي مبارزات بيولوژيک در سال جاري از مصرف بيش از 200 هزار تن سم جلوگيري مي‌کند، گفت: مسئله مهمتر توليد محصولات سالم است.

محمد جواد سروش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: در سال جاري سطح مبارزات بيولوژيکي ما به  حدود 350 هزار هکتار ميرسد.
وي ادامه داد: يکي از برنامه‌هاي اساسي سازمان حفظ نباتات توسعه مبارزات بيولوژيک است  و در اين برنامه 7 محصول زراعي عمده و 7 محصول باغي زير پوشش شبکه‌هاي رها سازي بيولوژيک قرار دارد.
سروش افزود: طي اين برنامه ما محصولاتي مثل گوجه فرنگي، ذرت، سويا و نخود را که آفت انها هليو کيس است با استفاده از زنبورهاي براکون و تريکوگراما از زير پوشش مبارزات شيميايي خارج مي کنيم.
وي با بيان اينکه استفاده از عوامل ميکروبي در سطح وسيع يکي ديگر از برنامه‌هاي سازمان حفظ نباتات است، ادامه داد: استفاده از يک عامل باکتريايي به نام بي‌تي (bacill us thurigi e nsis)  عامل جايگزين بسياري از سموم شيميايي است و ما بايد آن را توسعه دهيم.
سروش افزود: ما در سال گذشته با اين عامل باکتريايي حدود 40 هزار هکتار مبارزه با آفات داشتيم و امسال اين ميزان را افزايش مي‌دهيم.
معاون فني سازمان حفظ نباتات با اشاره به اينکه تمام اين عوامل بيولوژيکي و ميکروبي که براي مبارزه با آفات از ان استفاده مي‌شوند توليد داخل کشور هستند، گفت: ما حدود 102 انسکتاريوم فعال در سراسر کشور داريم که توسط بخش خصوص و فارق التحصيلان گياه پزشکي ادراه مي‌شود و 65 درصد هزينه توليد آنها توسط دولت و 35 درصد باقي مانده توسط بخش خصوصي يا کشاورز پرداخت مي‌شود.
سروش با بيان اينکه در نگاه اول هزينه مبارزات بيولوژيک نسبت به نوع شيميايي آن زياد است تاکيد کرد: به مرور زمان وقتي عامل مبارزه بيولوژيک مستقر شده و به سمت ثبات اکوسيتميکي پيش ميرود هزينه اين مبارزات کاهش مي‌يابد.
اين در حالي است که استفاده از سموم شيميايي بايد به مراتب تکرار شود و بنابراين در طول زمان هزينه استفاده از آنها نيز نسبت به مبارزه بيولوژيک افزايش مي‌يابد.
لازم به ذکر است سطح مبارزات بيولوژيک در سال گذشته حدود 300 هزار هکتار بوده است.
انتهاي پيام /

برچسب ها: کشاورزی ، مبارزات ، نباتات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار