یک جامعه شناس می‌گوید: توجه بیش از حد جوانان به ظاهر عامل بوجود آمدن نیازهای کاذب در آنان می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، عزیزالله رحیمی منطقه خراسان شمالی با بیان این مطلب اظهار کرد: بالا بودن مصرف لوازم آرایش در بین جوانان و در کشور ما یک پدیده اجتماعی عادی نیست، مشکل بزرگی است که نباید به آن ساده نگاه کرد.

وی ادامه داد: افزایش مصرف لوازم آرایش ثمره مطالعات کار شده و برنامه‌ریزی شده تولیدکنندگان این محصولات در جهت بوجود آوردن نیازهای کاذب در بین جوانان، عادی و هنجار نشان دادن استفاده از آن‌ها است.

رحیمی گفت: تولیدکنندگان این لوازم به دنبال آن هستند تا روز به روز دامنه مصرف این لوازم را به دلیل بالا بردن سودهای مادی و جلوگیری از بیکار شدن نیروهای کار خود گسترش دهند.

وی بیان کرد: تبلیغات ماهواره‌ای یکی از عواملی است که موجب شده تا مردم زودتر فریب خورده و بدون توجه به صحت و سقم و درستی این تبلیغات این لوازم را مصرف کنند.

رحیمی با بیان اینکه مردم به اندازه کافی آگاه نیستند، افزود: چه بسا تبلیغات خود ما نیز خواسته و ناخواسته در خدمت آنان قرار می‌گیرد که بعدها آثار زیان بار آن اعلام می‌شود.

وی انتقال سریع و راحت این محصولات به لحاظ کم حجم بودن و انتقال از طریق شبکه‌های مطمئن‌تر مثل داروخانه‌ها، را از ویژگی‌های این محصولات عنوان و اظهار کرد: هم اکنون غرفه این لوازم آرایش‌ها در داروخانه‌های سطح شهر از غرفه داروها بزرگ‌تر است.

رحیمی گفت: به سه دلیل گرایش جوانان به مصرف این لوازم بیشتر است که یکی از آن‌ها ناآگاهی افراد است.

وی ادامه داد: دومین علت آن است که جوانان برای جلب توجه، اهمیت بیشتری به ظاهر می‌دهند و از توانمندی درونی‌شان که برای بروز و ظهور نیاز به زحمت دارد، غافل هستند، که این مصرف بیش از حد سبب ایجاد نیازی کاذب در بین جوانان می‌شود.

رحیمی سومین علت را کمبود نهادهای مدنی دانست و گفت: نهادهای مدنی برای ابراز وجود و جذب انرژی احساسی و هیجانی جوانان کم است، و به اندازه نیاز جوانان نهادهای مدنی نداریم.

وی با بیان اینکه جوانان سرمایه مهارتی و فرهنگی جامعه هستند، ادامه داد: وجود این نهادها موجب رشد جوانان و ایجاد عرصه‌ای برای بروز و ظهور توانمندی‌های آنها می‌شود.

وی ادامه داد: زیبایی بد نیست اما افراط بد است، توجه به زیبایی در حدی خوب است که فرد از اصول و مهارت‌های اساسی خود باز نماند و توجه به نیازهایی پیدا نکند که یک نیاز کاذب است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: وبگردی ، جوان ، نیاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.