حاشيه هاي برنامه سينمايي "هفت":

اسعديان: براي بازگشايي خانه سينما مي‌جنگيم/ فرحبخش: شعبون بي مخ‌ها قصد باز كردن پلمپ خانه سينما را داشتند

"همايون اسعديان" تأكيد كرد: براي بازگشايي خانه سينما مي‌جنگيم و همچنين "فرحبخش"گفت: مدير عامل خانه سينما اين نهاد را محل رانت خواري خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران، برنامه"هفت" به سردبيري "محمود گبرلو" مناظره دو نفري با موضوع دلايل به وجود آمدن اختلافات در سينما ميان دو سينماگر "همايون اسعديان" و "حسين فرحبخش" برگزار كرد. بحث داغي كه در برخي موارد به چالش كشيده مي‌شد به طوريكه با تهمت‌ها و برخوردهاي نامناسب از سوي دو نفر همراه بود.

در ابتدا "حسين فرحبخش" تهيه كننده سينما، با اشاره به مقارن بودن وضعيت اخير سينما با عمليات مرصاد گفت: سال 91 را از ياد نخواهيم برد كه كساني باعث تشنج در سينما شدند كه در رأس سينما بودند و با وابستگي به نهادي خاص و دريافت ميلياردها تومان پول 4 هزار نفر را بيكار كردند.

وي ادامه داد: كساني كه اكنون همچون "شعبون بي مخ" قصد باز كردن پلمپ خانه سينما را داشتند و با اينكه آن زمان "شعبون بي مخ" را نديديم اما اقدام آنها باعث يادآوري آن زمان و آشنايي با شخصيت او شد.

"فرحبخش" در خصوص تاريخچه تأسيس خانه سينما عنوان كرد: تأسيس خانه سينما در سال 66 توسط دولت به صورت بالقوه انجام شد و اساس نامه آن نيز توسط 3 دولت نوشته شد اما در سال 72 اين نهاد تبديل به بالفعل شد.

وي افزود: كساني كه صحبت از دوران طلايي مي‌زنند با سند مي توان اين دوره را ننگ دانست و با وجود اعلام "شمقدري" بر تغيير ريل بايد بگويم كه به جاي تغيير ريل،‌ رانت خواري به سينما آمد.  

"فرحبخش" تصريح كرد: عوامل با استفاده از مال فارابي و دولت،‌ سرمايه براي فيلمسازي خود ذخيره كردند و با قانوني شدن خانه سينما در شوراي فرهنگي كشور و نفوذ در اين نهاد به مرور تبديل به نهاد سياسي شدند و مسايل رفاهي سينما به فراموشي سپرده شد.

وي با اشاره به مقابله "شمقدري" با رانت خواري تأكيد كرد: فعاليت هاي خانه سينما در سال 79 هيچ وجه قانوني نداشت و مدير عامل آن نيز با حمايت از سوي نهادها،‌ خانه سينما را محل رانت خواري خود قرار داد و قبل از "شمقدري" درگيري را نداشتند به همين دليل ديوان عدالت حق را به ارشاد داد.

"فرحبخش" متذكر شد: من نسبت به ساير سينماگران با 30 سال سابقه از پرونده هاي ديگران آگاهي دارم و زمانيكه سردار منتظرالمهدي با تجمع فتنه ها 48 ساعت وقت به هر دو طرف دادند با چه مجوزي تجمع خود را تكرار كردند، آنها تنها در مقابل تلويزيون هاي بيگانه قصد خودنمايي خود را داشتند.

اين تهيه كنند با بيان غيرقانوني بودن خانه سينما ابراز داشت: نظام، بخش فرهنگ و هنر را به ارشاد سپرد و ارشاد نيز با تعيين اهداف خود اعلام كرد خانه سينما وجه قانوني ندارد.

"فرحبخش" در ادامه افزود: در مدت فيلم سازيم مخالف اشراف گرايي دولتي بودم و در حد توانم اجازه چنين كاري را نمي دهم چرا كه انقلاب شد تا اين اتفاق ها نباشد.

وي اظهار داشت: ما موافق بازگشايي خانه سينما هستيم اما خواهان خانه سياسي نيستيم، در جلسه مجمع عمومي 11 صنف نامه نوشتند و كساني كه تكذيب كردند تحت فشار قرار گرفته بودند.

"فرحبخش" ادامه داد جلسه 6 مرداد ماه از سوي دولت غيرقانوني است چرا كه اين نهاد را بعد از انحلال به رسميت نمي شناسند. در مدت 30 سال قانون را به نفع خود كردند و در سال 87 با حذف يك بند در اساسنامه خود را خودمختار كردند.

وي تأكيد كرد: آقايان با رانت خواري دولت را سركيسه كردند و اكنون نوبت دولت است و طبق اساسنامه ارشاد مي توان وسايل خود را پلمپ كند،‌ كافي است اين همه چپاول و لابي كردن و ادعاي تعطيل شدن خانه سينما، با اين كار خود و پنهان شدن پشت يك نهاد باعث از پرده كشيدن فيلمها توسط وزارت ارشاد شديد.

"فرحبخش" با بيان قانوني بودن اعضاي هيئت مديره جديد اظهار داشت: خانه سينما در شوراي فرهنگي عمومي كشور انحلال يا تعطيل بودنش فرقي نمي كند، صنوف بايد در مجمع عمومي قانوني شود.

وي در پايان صحبتهايش خاطر نشان كرد: دست از اشراف گرايي برداريد و با سركوب مواضع قانوني، مذاكره اي را براي حل مشكلات و اختلافات ميان دو اعضا داشته باشيم.

بعد از صحبت هاي "فرحبخش"، "همايون اسعديان" رئيس كانون كارگردانان، با اشاره به بي ربط بودن بحث تأسيس خانه سينما در اين برنامه افزود: ماجراي خانه سينما از زمان ديدار اعضاي صنوف با رئيس جمهور آغاز شد كه با اصلاح كردن اساسنامه از سوي كميته اي 7 نفره، اساسنامه در مجمع عمومي به تصويب برسد.

وي ادامه داد: اما با انتشار نامه رئيس جمهور مبني بر بازگشايي خانه سينما، اين افراد تصميم گرفتند نهادي به شيوه خودشان باز كنند، به همين منظور مجمعي را در 19 تير ماه تشكيل دادند.

"اسعديان" با تأكيد بر صنف نبودن اين نهاد عنوان كرد: برگه ثبت اين نهاد به نام انجمن فرهنگي است و نكته ديگر قانوني كردن تمام اصناف توزيع، توليد و نمايش و آموزشگاه هاي سينمايي است كه خانه سينما محل اصناف آموزشگاهي نيست و در صورت درخواست عضويت در فراخوان اعلام مي شود.

وي ادامه داد: ادعا كردند در مجمع عمومي عادي در 19 تير ماه 14 صنف ثبت شدند كه تنها 10 صنف بوده البته خانه سينما 34 صنف دارد و با توجه به اساسنامه و حضور 11 صنف نمي توان صنف 6 نفره تشكيل داد.

"اسعديان" متذكر شد: اساسنامه هيئت مديره شامل 7 نفر است كه تعداد اين گروه به 5 نفر نمي رسيد و با وجود اينكه زمان تشكيل مجمع عمومي را 6 مرداد ماه اعلام كردند و هيئت مديره جديد با حضور 50 نفر و بدون حضور نمايندگان صنف هاي چهره پردازي و جلوه هاي ويژه معرفي شد.

وي با بيان ادبيات نامناسب "فرحبخش" افزود: حكم ديوان عدالت باطل شد اما ارشاد، خانه سينما را پلمپ كرد و ما تلاش خود را براي بازگشايي مجدد انجام داديم اما با اعلام مكان جلسه هيئت مديره جديد در خانه سينما به معناي اعتراض مقابل خانه سينما جمع شديم و قبل از آن نيز متوجه تصرف ملك از سوي ارشاد و خارج كردن وسايلي از آن مكان شديم كه بعد از آن نيز از سوي يكي از سايت هاي وابسته به ارشاد اعلام كردند كه خانه سينما پلمپ شده است.

رئيس كانون كارگردانان اظهار داشت: با رسميت نشناختن هيئت مدريه جديد خواهان مذاكره نيستيم و كساني كه ادعا دارند تجمع ما غيرقانوني است توهيني به حضور چهره هاي بزرگ سينما داشته اند.

"اسعديان" در خصوص جلسه 6 مرداد ماه اظهار داشت: متأسفانه قانون را لوس و مبتذل كرده ايم و با سياهي كاري ها و اتهام زدن دنبال بهانه براي تغيير زمان برگزاري مجمع عمومي فوق العاده مي گرديد اما تاريخ 6 مرداد ماه جلسه مجمع عمومي فوق العاده براي بازگشايي خانه سينما قانوني است.

وي خاطر نشان كرد: زماني با "سجادپور" در خصوص خانه سينما چانه مي زديم و اكنون نيز با جماعتي ديگر كه خواهان سركوب سينماي ايران هستند درگير هستيم اما براساس قانون مجمع را برگزار مي كنيم و به شدت بابت خانه سينما مي جنگيم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار