مهندس فریدون قاسم زاده، کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دیتا سنترهای تجاری با هدف اجاره خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد شده اند به خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: کاربران معمولی، شرکت های متوسط و بعضا شرکت های بزرگ مشتریان این نوع دیتا سنترها هستند.
وی با اشاره به اینکه در پشتیبانی ارائه و خدمات به مصرف کنندگان مشکلی وجود ندارد اظهار داشت: کندی سرعت و کیفیت پایین تنها مشکل دیتا سنترهای داخلی است و عدم سرمایه گذاری و گران بودن پنهای باند امکان رقابت با دیتا سنترهای خارجی را از بین برده است.
وی با بیان اینکه در حوزه تولید محتوای داخلی ضعیف هستيم اذعان داشت: ریسک بالا و تولیدات پایین به نسبت دنیا و کمبود دانش فنی از جمله دلایلي است كه باعث شد تعداد دیتا سنترهای داخلی در کشور به تعداد کافی نباشد.
وی با اشاره به اینکه 700 میلیون سرور در دنیا تولید محتوا دارند خاطر نشان کرد: از این تعداد سرور تنها 100 هزار سرور در داخل ایران فعالیت می کند که نشان از ضعف ما در تولید محتوا دارد در حالی که حداقل باید 7 میلیون سرور در ایران فعالیت داشته باشند./ح