رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: به منظور ثبت تخلفات سامانه ای به نام سامانه ثبت تخلفات به صورت پایلوت راه اندازی شده تا بتوانیم از این طریق آماری از میزان تخلفات در امر درمان داشته باشیم.

دکتر سجاد رضوی، رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هیچ فرد غیر پزشکی از نظر قانونی حق دخالت در حوزه درمان را ندارد ولی امروزه شاهد هستیم که در آرایشگاه ها و باشگاه های بدنسازی افرادی فاقد هرگونه صلاحیت اقدام به تجویز داروهای دارای عوارض و انجام روش های درمانی می کنند که این امر خلاف مقررات بوده و تخلف محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مردم می توانند این مراکز را به ما معرفی کنند تا ما با آنها برخورد کنیم گفت: ما حق نظارت بر این اماکن را نداریم و در حوزه وظایف ما قرار ندارند چرا که تمام این مراکز به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند و مراکزی که با هیچ مجوزي به فعالیت می پردازند ما تنها با اطلاع مردم می توانیم از فعالیت های غیر قانونی آنها مطلع شویم.

سجاد رضوی در پاسخ به این سوال که تا به حال چند نفر در اثر دخالت های افرادی که صلاحیت در امر درمان نداشته اند فوت کرده اند و یا دچار آسیب شده اند عنوان کرد: نمی توانیم آماری در این مورد اعلام کنیم چرا که تخلفات ثبت نمی شوند و این امر به دلیل عدم وجود سامانه ای برای ثبت تخلفات است .

وی ادامه داد: باید توجه داشت در برنامه ریزی وظایف وزارت بهداشت یکی از وظایف اصلی این وزارت خانه الکترونیک کردن فرآیندها است که یکی از موضوعات آن بحث ثبت تخلفات در حوزه درمانی است.

رضوی اظهار کرد: در همین راستا یک سامانه ثبت تخلفات در حوزه it وزارت بهداشت ایجاد شده است که از 3 ماه پیش به صورت پایلوت در 3 استان فارس، خراسان و خوزستان آغاز شده است و کل تخلفات پزشکی و غیر پزشکی مرتبط با درمان در این سامانه ثبت می شود که امیدواریم با راه اندازی این سامانه طی یک سال بتوانیم آماری از میزان ثبت تخلفات ارائه دهیم .

رضوی خاطر نشان کرد: بعد از اجرای پایلوت آن در تلاش هستیم آن را در کل کشور گسترش دهیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار