رئیس مرکز مین‌زدایی کشور اعلام کرد: تاکنون 4 میلیون و 150 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین و گلوله‌های عمل نکرده باقی‌مانده از دوران جنگ تحمیلی، پاکسازی عمومی شده است.

به گزارش حوزه دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرتیپ دوم محمدحسین امیر احمدی، رئیس مرکز مین‌زدایی کشور گفت: تاکنون 4 میلیون و 150 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین و گلوله‌های عمل نکرده باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی پاکسازی عمومی شده است.

بر اساس گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛ وی افزود: این میزان پاکسازی از اراضی آلوده به مین و گلوله‌های عمل نکرده مربوط به استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی است که توسط جان برکفان شجاع و غیرتمند ارتش، سپاه، بسیج، گروه‌های مردمی و شرکت‌های خصوصی همکار با مرکز مین‌زدایی کشور پاکسازی عمومی شده است و حدود 40 هزار هکتار دیگر از اراضی آلوده، باقیمانده که عمدتاً مربوط به استان خوزستان می‌باشد.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور، با توجه به حساسیت، سختی و مشقت فراوان و پرخطر بودن کار پاکسازی اظهار داشت: اهمیت این اقدام تا حدی است که مقام معظم فرماندهی کل قوا در تاریخ 21 خرداد سال 1369 فرمودند کسانی که در حال انجام مأموریت پاکسازی کشته و یا معلول شوند، شهید و جانبازند.

سردار امیر احمدی یادآور شد: فقط کشفیات مین در سال‌های اخیر بالغ بر یک میلیون و 500 هزار عدد و کشفیات گلوله‌های عمل نکرده بالغ بر 350 هزار بوده که نشان از حجم بسیار گسترده آلودگی در این اراضی بوده است.

وی افزود: از سال 1382 که این مأموریت خطیر به وزارت دفاع واگذار شده است یک میلیون و 551 هزار هکتار اراضی آلوده به مین و گلوله پاکسازی شده است.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور، میزان کاهش مجروحان در اثر برخورد با مین و گلوله‌های عمل نکرده در سه سال گذشته را 75 درصد و میزان کاهش کشته شدگان را در این محدوده زمانی 88 درصد اعلام و تصریح کرد: این کاهش میزان تلفات در اثر اقدامات جهادی و ایثارگرانه فرزندان رشید ملت ایران در نیروهای مسلح و مرکز مین‌زدایی کشور صورت است گرفته که البته به آسانی و ساده به دست نیامده؛ تقدیم 47 شهید و 117 نفر جانباز در سال‌های اخیر و در جریان عملیات پاکسازی نشان دیگری از جان‌فشانی و تعهد نیروهای پاکسازی برای حفظ جان هم‌وطنان عزیز و ایجاد آرامش و امنیت بیشتر در استان‌های مرزی کشور بوده است.

سردار امیر احمدی با بیان اینکه بیشتر اراضی پاکسازی شده در اختیار مردم و نهادهای مسئول جهت انجام امور مختلف از جمله کشاورزی، دامداری، صنعتی و عمرانی قرار گرفته است، افزود: پاکسازی عمومی در این مناطق انجام شده و تلاش و فعالیت برای شناسایی و رفع آلودگی سایر نقاط آلوده احتمالی با استقرار تیم‌های پاکسازی ادامه دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال میزان اراضی آلوده در استان کرمانشاه 700 هزار هکتار بود که تا سال گذشته 99 درصد این اراضی، پاکسازی عمومی شده و یک درصد باقی مانده شامل آلودگی احتمالی در شیارها، آبرفت‌ها و مناطق صعب‌العبور است که نیازمند پاکسازی ویژه می‌باشد و اقدامات لازم انجام گرفته و اکیپ‌های پاکسازی مستقر در این استان در حال عملیات پاکسازی هستند و در صورت اطلاع و مشاهده هر گونه آلودگی وارد عمل می‌شوند.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور با اشاره به برگزاری برخی مراسم از سوی این مرکز در ارتباط با پاکسازی میادین مین بیان کرد: برگزاری مراسم یاد شده به منظور قدردانی و تجلیل از تلاش، ایثار و مجاهدت دست‌اندرکاران و فعالان این امر خطیر و مهم بوده است که با تقدیم ده‌ها شهید و جانباز، گمنام و خاموش در صدد حل این معضل ملی بوده‌اند؛ و برگزاری این مراسم به منزله پایان عملیات پاکسازی نبوده است.

سردار امیر احمدی همچنین در ادامه اظهارات خود با اشاره به وقوع برخی حوادث در استان‌های آلوده به مین و گلوله گفت: با وقوع یک یا چند حادثه که بعضاً نیز بر اثر سهل‌انگاری برخی افراد با وجود هشدارهای مکرر مسئولان صورت گرفته، نباید این کار عظیم و تلاش و ایثار رزمندگان جان بر کف سپاه، ارتش و گروه‌های مردمی و شرکت‌های خصوصی را به زیر سؤال برد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های پس از جنگ تحمیلی همه ما تلاش کردیم با اقدامات جهادی و پاکسازی اصولی و همه‌جانبه از بروز هرگونه حادثه ناگوار جلوگیری کنیم، ولی همان‌طور که مشاهده می‌کنید عمق و گستردگی فاجعه‌ای که رژیم صدام به واسطه مین‌گذاری وحشیانه و بدون نقشه‌ای که بر جای گذاشته و از طرفی گذشت زمان که منجر به جابجایی و پوسیدگی مین و گلوله‌های عمل نکرده شده، که متأسفانه وقوع اینگونه حوادث را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

سردار امیر احمدی اظهار داشت: با گذشت سال‌های طولانی از پایان جنگ جهانی دوم ما هنوز شاهد هستیم در گوشه و کنار کشورهای اروپایی که از تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای برای خنثی‌سازی مین و مهمات جنگی برخوردارند حوادثی بر اثر برخورد با مهمات باقی‌مانده از جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد که حاکی از پیچیدگی و حساسیت بالای این موضوع است.

وی تاکید کرد: تلاش‌ها تا پاکسازی کامل، در همه سطوح با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت و امیدواریم با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط، شاهد استان‌های مرزی عاری ازهر گونه مین و گلوله‌های عمل نکرده باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی باشیم.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور  با قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران به ویژه فرماندهان و رزمندگان یگان‌های عملیاتی، ارتش، سپاه و شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه، همچنین استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پنج استان مرزی و سایر مسئولان کشوری و لشکری کشوری گفت: کار پاکسازی اراضی آلوده به مین و گلوله‌های عمل نکرده جهاد خاموش و مقدس و کار بزرگ، سترگ و ستودنی است که همواره باید با گرامیداشت یاد و خاطره دلاور مردان شجاعی که در این عرصه جان و سلامتی خود را تقدیم کرده، امنیت، آرامش، آسایش را ایجاد و زمینه‌های توسعهٔ مناطق درگیر با جنگ تحمیلی را به ارمغان آورده‌اند پاس داریم.

سردار امیر احمدی از مردم و اهالی و شهرها و روستاهای مرزی استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، کردستان درخواست کرد در صورت مشاهده و یا برخورد با هرگونه مین و مهمات عمل نکرده باقی‌مانده از جنگ تحمیلی، ضمن حفظ خونسردی و هوشیاری مراتب را در اسرع وقت به یگان‌های پاکسازی مستقر در منطقه اعلام کنند تا اقدامات لازم برای خنثی‌سازی و جمع‌آوری آن به عمل آید.

وی در پایان گفت: البته ما و هیچ یک از دست‌اندرکاران امر پاکسازی میادین مین و گلوله‌های عمل نکرده مدعی نبوده و نیستیم که اقدامات صورت گرفته در این زمینه بدون عیب و نقص بوده و همواره از انتقادات، راهنمایی‌ها، نظرات و پیشنهادات سازنده و راه‌گشا استقبال کرده و می‌کنیم.

لازم به یادآوری است عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از این در یادداشتی از بی‌توجهی وزارت دفاع در پاکسازی مناطق آلوده به مین انتقاد کرد و نوشت: متأسفانه و در عین ناباوری و علی‌رغم تذکر اینجانب جشن پاکسازی مناطق آلوده به مین در بهمن 91 برگزار شد و بعد از برگزاری این جشن، با کمال تأسف تعدادی از هم‌وطنان مظلوم مناطق مرزی بر اثر برخورد با مین‌های پاکسازی نشده، شهید و مجروح شده‌اند و خساراتی به اموال اهالی منطقه وارد شد ... .

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار