جشن ضيافت الهي در راديو

همزمان با فرارسيدن ماه پرخير و بركت رمضان شبكه هاي مختلف راديويي با توليد و پخش برنامه هاي مختلف سحرگاهي و ويژه افطار ماه ميهماني خدا را جشن مي گيرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، همزمان با فرارسيدن ماه پرخير و بركت رمضان شبكه هاي مختلف راديويي با توليد و پخش برنامه هاي مختلف سحرگاهي و ويژه افطار ماه ميهماني خدا را جشن مي گيرند:

ويژه برنامه افطار شبكه هاي راديويي:

راديو ايران:
"قرار آسماني" ويژه برنامه افطار راديو ايران است كه با صداي اميرحسين مدرس پخش مي‌شود. اين برنامه كه كاري از گروه انديشه راديو ايران است، از امام زاده‌هاي سطح شهر مهمان منازل مردم مي شود. قرار آسماني كه يك جنگ عصرگاهي متنوع با موضوع خودسازي است، آيتم هاي مختلفي چون گفتگو با يك واقف نيكوكار، مسابقه، بخش كارشناسي و ... دارد. نويسنده اين برنامه دكتر مهدي رسولي و نفيسه فرازنده نيا، سردبير و تهيه كننده وحيد بيات و دستيار تهيه عبدالله علايي است كه هر روز از ساعت 19:15 به مدت 2 ساعت از راديو ايران پخش مي شود.

 راديو قرآن:
"صداي ربنا" ويژه برنامه افطار ماه مبارك رمضان است که از شبكه راديويي قرآن به گوش جان روزه‌داران مي‌رسد. گروه مناسبت هاي ويژه برنامه هاي راديو قرآن "صداي ربنا" را براي زمان افطار روزه داران برگزيد تا هر روز ساعت 19:30 الي 21 روي طول موج اين شبكه راديويي همراه شنوندگان اين شبكه راديويي باشد. "صداي ربنا" با بخش هاي گوناگوني چون گزارش، دعاي روز، دعاي افتتاح، نمايش راديويي، مسابقه ويژه ماه مبارك رمضان، مستند گزارشی از آداب و رسوم نواحی مختلف كشور در ماه مبارك رمضان، ارتباط با با بيست و يكمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم و بخش هاي ديگر پخش مي شود. در بخش كارشناسي اين برنامه فضيلت ها و ارزش روزه داری با استناد به آيات الهي, نگاهي به توبه و استغفار در اين ماه و بيان صبر و مقاومت و اهميت آن و توجه به امانتداري براي شنوندگان مطرح مي شود. برنامه "صداي ربنا" به سردبيری و تهيه كنندگی محبوبه كلانتر برروی موج اف ام رديف 100مگاهرتز از راديو قرآن تقدم شنوندگان مي شود.

راديو فصلي:
راديو فصلي با سفره اي گسترانيده از پيش از اذان مغرب تا لحظه افطار به مناسبت ماه مبارك رمضان با ويژه برنامه ماه طلايي ميزبان مهمانان اين ماه عزيز خواهد بود. اين برنامه در ايام ماه مبارك رمضان هر روز از ساعت 17 تا 21 بصورت زنده در بخش هايي كه شامل سلام به ماه طلايي، سلام به آسمانيان، شميم آشنايي، راه آسمان ، يك سبد سيب، مطايبه خانه، مهمان طلايي، پيشاني نما، سفره طلايي ، نواي نامه، سفر   
نامه ماه طلايي جاي پاي رود، مثل آينه از راديو فصلي پخش مي شود. ماه طلايي يك مهمان ويژه افطار نيز از ميان هنرمندان ، انديشمندان ، پيشكسوتان ، و پهلوانان خواهد داشت. معرفي آداب و رسوم ايرانيان در ماه مبارك رمضان از اهداف ديگر برنامه ماه طلايي است كه در هر برنامه سفري به يكي از شهرهاي ايران دارد ومخاطبان را با آيين هاي شان در ماه مبارك آشنا ميكند.

راديو ورزش:
"سفره آسماني" عنوان ويژه برنامه افطار راديو ورزش است كه هر روز از ساعت 19 الي20:30 شامل مطلب، مصاحبه، سرود، احكام، مرشدخواني و برنامه هاي متنوع ديگر مي باشد. اين برنامه به سردبيري و تهيه كنندگي فرما غريب نژاد، گويندگي عليرضا كنگرلو و الهام حسيني از اين شبكه 
راديويي پخش مي شود.

راديو فرهنگ:
"در حوالي قاف" ويژه برنامه افطار راديو فرهنگ است كه هر روز در ايام ماه مبارك رمضان 20 دقيقه قبل از اذان مغرب پخش آن آغاز مي شود و تا افطار ميهمان سفره هاي افطار شنوندگان راديو فرهنگ خواهد بود. در اين برنامه هنرمندان سينما، تئاتر و تجسمي از تجربه هاي معنوي خودشان و خاطراتشان در ماه پرفضيلت رمضان صحبت مي كنند. اين برنامه با بيش از 50 هنرمند در حوزه هاي هنر گفتگو مي كند تا تاثير تفكر ديني و انس با قرآن كريم و همچنين ائمه معصومين (ع) را در انديشه هنرمندان بازنمايي كند. از جمله هنرمنداني كه در حوزه سينما ، تئاتر ، فلسفه ، شعر و نويسندگي در اين برنامه حضور خواهند داشت مي توان به پوران درخشنده، افسانه بايگان، شهره لرستاني، رسول نجفيان، مسيحا برزگر، دكتر اسماعيل بني اردلان، دكتر محمد يثربي، عرفان نظر آهاري، احد ده بزرگي، مصطفي رحماندوست و يوسفعلي ميرشكاك اشاره كرد. در حوالي قاف كاري از گروه هنر شبكه فرهنگ است كه نويسندگي، سردبيري و تهيه كنندگي آن را مريم مقدسي و اجراي آن به عهده كرامت رودساز خواهد بود.

راديو معارف:
برنامه زنده «نان و خرما» به بيان سبك زندگي ديني با محوريت الگوهاي رفتاري مي‌پردازد. همچنين مروري كوتاه بر آموزه‌هاي ادعيه روزهاي ماه مبارك رمضان دارد. شنوندگان در بخش‌كارشناسي اين برنامه مي‌توانند از كلام حجج السلام و المسلمين جواد محدثي،‌ صفاري و استاد محمد كاظم نيكنامي در مورد سبك زندگي اسلامي بهره بگيرند. گزارش، نمايش راديويي، كارشناسي، روايت، بخش ويژه لحظه ملكوتي اذان و... بخش‌هايي از اين ويژه برنامه است. ويژه برنامه «نان و خرما» كاري از گروه فرهنگ و ادب، به تهيه‌كنندگي و سردبيري ابوالفضل سليماني، گويندگي رضا هدايت‌فر، نويسندگي اعظم ايراني و مريم سقلاطوني در روزهاي ماه مبارك رمضان، ساعت 19 و 30 دقيقه از شبكه راديويي معارف تقديم شنوندگان فهيم و روزه‌دار خواهد شد.

راديو سلامت:
راديو سلامت با ويژه برنامه "و خدا گفت سلام" ميهمان سفره هاي افطار شنوندگانش مي شود. اين برنامه با هدف اصلي بازتاب فضايل درسهاي آموزنده ماه رمضان و نگاه دقيق به ابعاد سلامت روان و نشاط معنوي و سبك زندگي سالم به روي آنتن مي رود .ايجاد نشاط معنوي و صحبت در مورد رفتار هاي مورد پسند در اين ماه و حس حضور خدا در تمام لحظه ها و تاثير روزه بر سلامت بدن و روح و اطلاع رساني درباره نقش بندگي در آرامش دروني و افزايش آگاهي درباره نقش عبادت در تغيير سبك زندگي از ديگر رويكردهاي اين ويژه برنامه است .از بخش هاي اين برنامه مي توان به ايجاد فضاي عرفاني شاد با آيتم هاي كوتاه به صورت گزارش، اطلاع رساني كوتاه، صحبت با افراد به كما رفته و از كما برگشته و داستان كوتاه، ياد شهدا، ترويج افطاري ساده و ... نام برد. برنامه و خدا گفت سلام كاريست از گروه سلامت معنوي و سبك زندگي راديو سلامت كه در ايام ماه مبارك رمضان از 19 تير هر شب به مدت 30 شب از ساعت 30 : 19 الي 10 : 21 به صورت زنده به روي آنتن مي رود .سحر جولايي تهيه كننده و سردبير و معصومه نوازني و فريدون محرابي گويندگان اين برنامه با شما همراه خواهند بود.

راديو تهران:
شبکه رادیویی تهران به مناسبت ماه مهمانی خدا ویژه برنامه "دعوت" را از ساعت 19تا 21 تقدیم شنوندگان می کند. این برنامه با بهره‌گیری از بخش‌های گوناگون، عصر هر روز در آستانه افطار مهمان ضیافت معنوی روزه‌داران خواهد بود. برنامه دعوت همزمان با ماه مبارک الهی از ساعت 19 تا لحظه افطار علاقه مندان شبکه رادیویی تهران را با تدارک بخش های ویژه همراهی می کند. هر روز حسین فهیمی پور تهیه یک بسته رادیویی با موضوع اخلاقی مانند تهمت، دروغ، غیبت و... را بر عهده دارد. گزارشگر برنامه، محمدرضا میر حسینی از 30 محله تهران، مصطفی داعی از 30 شغلی که در هنگام افطار مشغول فعالیت هستند، سمیرا صدیقی با 30 شخصیت خاص و اکبر یاری با خبرهایی از نمایشگاه قرآن کریم گزارش هایی را تقدیم شنوندگان می کنند. پروانه طهماسبی تهیه کننده و سردبیر،  الهام شوقی گوینده، اعظم السادات ابراهیمی دستیار تهیه، سینا محمد حسن هماهنگی، نوید شادابی، معصومه مالکی و یاسر کطائیان ارتباطات و ادیتور، شنوندگان رادیو تهران را از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز همراهی خواهند کرد.

راديو گفتگو:
ویژه برنامه "ضیافت" شبکه رادیویی گفتگو تاپایان ماه مبارک رمضان در لحظات افطار میزبان روزه‌داران خواهد بود. این برنامه درپی آن است تادرزمان اذان مغرب ولحظات معنوی و پربرکت افطار با پرداختن به مباحثی چون تفسیرقرآن کریم و مباحث اخلاقی همراه و همگام باروزه داران سهیم در برخورداری ازاین اجرعظیم واقع شود. تهیه کننده این برنامه فرهاد دهنوی، سردبیر میرسبحان سادات وکارشناسان آن هم کامران امیدی و فرزان خانجانی افشار هستند. آیتم های این برنامه درسه محورتفسیرقرآن کریم، تبیین مباحث اخلاقی وتفسیر دعاهای ماه مبارک رمضان هستند، شنوندگان شبکه رادیویی گفتگو می توانند تاپایان ماه مبارک رمضان همه روزه درلحظات افطارازساعت 20:00 تا21:00 برروی موج اف ام ردیف 103.5 شنونده این برنامه باشند.

راديو جوان:
"فرشته ها سلام" برنامه اي كه با شعار "سي روز، سي سلام، سي نشانه" مهمان سفره افطار شنوندگان شبكه جوان است. زهره عبدالرحيم و كياناز كاوه سردبيران و سيروس رجبي و عليرضا محمدنيا هم تهيه كنندگان اين برنامه هستند. محوريت برنامه امسال فرشته ها سلام در هر روز تدبر در يكي از آيات قرآن با تلاوت مهدي عادلي و بررسي شأن نزول و پيام محتوايي آن آيه با حضور دكتر حميد مظاهري سيف به عنوان كارشناس مي باشد. گفتگو با تازه مسلمانان خارجي، گزارش هاي مستند و صحبت هايي از زبان يك آشپزخانه بخش هاي ديگري از اين برنامه هستند.

ويژه برنامه سحرگاهي:

راديو معارف:
همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان برنامه زنده سحرگاهي«سحرخيزان» تقديم مومنان خدا جو خواهد شد. اين ويژه برنامه كه كاري از گروه انديشه و حكمت راديو معارف است، به بررسي دعا و نيايش و تأثير آن در  سبك زندگي مي پردازد. از ديگر بخش‌هاي سحرخيزان مي‌توان به پخش فرازهايي از دعاي ابوحمزه ثمالي و شرح آن توسط آيت الله كريمي جهرمي و بيان آداب و احكام روزه توسط حجت الاسلام محمد انواري اشاره كرد.  همچنين پخش و شرح كوتاهي از دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان توسط حجت الاسلام محسن قائمي، پخش ادعيه هاي مختلف ماه مبارك رمضان، بيان حكايت و داستان‌هاي كوتاه و شرح احوال بزرگان هم بخشهاي ديگري از ويژه برنامه "سحرخيزان" است.  پخش قرائت يك جزء از قرآن كريم همچون‌ سال‌هاي گذشته، توسط استاد عباس امام جمعه، يكي ديگر از بخش‌هاي اين برنامه است. گفتني است؛ ويژه برنامه «سحرخيزان»، به سردبيري و تهيه كنندگي سيد ابوالقاسم غضنفري و گويندگي مصطفي اسماعيلي از 18 تير ساعت   3 بامداد به مدت 30 شب تقديم شنوندگان مي شود.

راديو صداي آشنا:
برنامه "تلاوت و ترتيل" كه به تلاوت قرآن کریم اختصاص دارد، حدود یک ساعت مانده به اذان صبح در حوزه های اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه، از هر سه کانال شبکه جهانی صدای آشنا پخش می شود. شنوندگان ایرانی خارج از کشور می توانند تلاوت قرآن را از کانال اروپا با صدای استاد شهریار پرهیزگار، از کانال آمریکا با صدای استاد محمدحسین سعیدیان، و از کانال آسیا و اقیانوسیه با صدای استاد عباس امام جمعه، بشنوند. پخش برنامه " تلاوت و ترتیل" از ابتدای ماه مبارک رمضان شروع خواهد شد و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. مخاطبان می توانند این برنامه را از کانال اروپا ساعت 05:00 به وقت تهران برابر با ساعت 00:30 به وقت تهران، از کانال آمریکا ساعت 16:00 به وقت تهران برابر با ساعت 11:30 به وقت گرینویچ، و از کانال آسیا و اقیانوسیه ساعت 16:30 به وقت تهران برابر با ساعت 12:00 به وقت گرینویچ، از شبکه جهانی صدای آشنا بشنوند.

راديو فرهنگ:
"شب هاي آفتابي" ويژه برنامه سحرگاه ماه رمضان است كه هر روز ساعت 3:30 تا 5 بامداد 
تقديم شنوندگان مي شود. اين برنامه كاري مشترك از گروه انديشه شبكه فرهنگ و راديو نوا است كه بهروز رضوي در اين برنامه متون اخلاقي و عرفاني را در ساعت‌هاي دعا و نيايش سحر بازخواني مي كند. با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، برخي از شهروندان با به صدا درآوردن طبل، مردم را براي سحر بيدار مي كردند و برخي با خواندن اشعار مذهبي، كوچه به كوچه، مردم را به مهماني خدا مي خواندند كه به آن سحر خواني مي گويند؛ اين آيين هر چند تا حدودي فراموش شده است اما محمد جواد بشارتي در اين برنامه درباره سحرخواني و توجه به آن در نقاط مختلف ايران صحبت خواهد كرد.

رادیو تهران:
برنامه "سحرنامه" متناسب با حال و هوای سحر و برگرفته از نیایش‌ و مناجات هر شب از ساعت 3 تا 5 صبح از رادیو تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز پخش می شود. "سحرنامه" یک مجله کامل سحرگاهی است، این برنامه، در لحظات عرفانی سحرهای ماه مبارک رمضان با پخش احادیث، مناجات و دعای سحر از ساعت 3 بامداد میزبان شنوندگان رادیو تهران است. مباحث کارشناسی، بیان حکایات، روایات و یاد از سنت های حسنه، فضيلت رمضان در آيات، روايات و كلام بزرگان، مناجات های برگزیده، بازتاب درس هاي آموزنده و آداب ماه مبارک رمضان از دیگر بخش‌هایی است که در برنامه سحرنامه گنجانده شده است. گزیده ای از آخرین سخنان آیت الله مجتبی تهرانی معلم اخلاق، با محوریت ماه رحمت الهی از بخش های ویژه برنامه سحرنامه است که برای اولین بار از شبکه رادیویی تهران پخش خواهد شد. دكتر امير الهامي گوينده،‌ احمد برمر تهیه کننده، مهدی فرهمند و سعید خلیل نژاد دستيار تهیه کننده و مسئول هماهنگی در اين برنامه همراه مخاطبان خواهند بود. سحرنامه را ساعت 3 بامداد از رادیو تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز یا موج متوسط ردیف 1332 کیلوهرتز بشنوید.


راديو ورزش:
نسيم نياز ويژه برنامه سحرگاهي راديو ورزش است كه هر بامدا از ساعت 3:45 دقيقه به مدت يك ساعت تقديم شنوندگان مي شود. شرح دعاي ابوحمزه ثمالي، دعاي سحر، مباحث احكام و اذان از جمله آيتم هاي اين برنامه است كه به سردبيري و تهيه كنندگي عبادالله رضايي و گويندگي مهرداد محمدي از راديو ورزش پخش مي شود.

راديو جوان:
لحظات سحرگاهي مخاطبان راديو جوان در ايام ماه مبارك رمضان با "خدا اجازه" عطر و طعم معنويت خواهد گرفت. ويژه برنامه سحر امسال راديو جوان را مجتبي اميري سردبيري مي كند و عباس پيري وظيفه تهيه كنندگي آن را بر عهده دارد. زهرا يساقي، عطيه نجفي و عصمت باپيران نويسندگان اين برنامه هستند. رويكرد اين برنامه 120 دقيقه‌اي، 31 اسم از اسماء الحسناي الهي است كه در دو بعد انديشه اي و اجتماعي مورد بررسي قرار مي گيرند. مهدي رستمي كارشناس مجري اين برنامه است كه در كنار گوينده، مطالب آن را پيش مي‌برد. بخش هايي با غالب تركيبي نمايشي، گزارش مستند، آنونس به همراه گزارش آداب و رسوم سحر در شهرستان هاي مختلف، محتواي قسمتي از اين برنامه را تشكيل مي‌دهند. قرار است كه براي اولين بار اذان سحرگاهي با صداي يك قاري بين المللي به صورت زنده از راديو جوان اجرا شود. تيتراژ ابتدايي و انتهايي برنامه هم به صورت اختصاصي با صداي دو تن از خوانندگان مطرح كشور خواهد بود.

راديو ايران:
"قرار بي‌قراران" ويژه برنامه سحرگاهي راديو ايران است كه سحرگاهان از ساعت 3 تا 5 صبح از اين شبكه راديويي پخش مي‌شود. در اين برنامه فرازهايي از دعاي مكارم اخلاق امام سجاد (ع) را بيان مي كند.حجت الاسلام علي آقابابا از كارشناسان برنامه است كه به تفسير اين دعا مي پردازد. حجت الاسلام علي سرلك نيز دعاي ابوحمزه ثمالي را شرح مي دهد. حسين نورشاهي گوينده، و محمد پورابراهيم سردبير و تهيه كننده اين برنامه هستند.

راديو قرآن:
 ويژه برنامه "باران رحمت" در سحرگاهان ماه مبارك رمضان از ساعت 2 الي 5 بامداد از شبكه رادیویی قرآن پخش مي شود. برنامه "باران رحمت"  در دو بخش شبانگاهي و سحرگاهي پخش مي شود از ساعت 2 الي 3:15 دقيقه بامداد با پخش شبانگاهی و سپس با يك شيبی از ساعت 3:15 تا هنگام اذان صبح كه 4:15 است وارد بخش سحرگاهی می شود. در بخش شبانگاهی جنگ تلاوتی  به صورت برنامه ای شاد و پرآيتم و با مشاركت فراوان برای شنوندگان تدارک دیده شده است و در حواشی آن گلچينی از تلاوتهای مجلسی پخش میشود. طي اين يك ساعت و نيم پخش برنامه رايزنان فرهنگي جمهوری اسلامي ايران در سطح جهان به اهم فعاليت های قرآنی و مذهبی در كشور محل مأموريت  خود را بیان می کنند. گفتگو با قاريان بين المللي قرآني اعزامي در كشورهاي ديگر مانند استاد "كريم منصوري"، استاد "سعيد طوسی" و استاد "محمدرضا پورزرگري" در خصوص چگونگي فضاي قرآني و مذهبي آن كشورها در همين بخش اي برنامه قرار مي گيرد و به دنبال آن در لايه هاي اجتماعي اين برنامه در بخش شبانگاهي به مسئله روزه داران سال اولي و همچنين تقدير و تشكر از مادراني كه زودتر از بقيه براي آماده كردن سحري بيدار مي شوند و پس از آن به اصناف شب بيدار مانند آتش نشانان، رانندگان و نگهبانان ساختمانها و شركتها و همچنين پليس ها و گزارش هايي از اشتغالشان در همان ساعت از شب  است و به طور كل گزارش هايي توليدي از مشاغل و اصناف شب بيدار است پرداخته می شود. در قسمتي ديگر از برنامه تلاوتهاي درخواستي، تواشيح های درخواستي و سخنرانی درخواستی به صورت زنده پخش مي شود. برنامه سحرگاهي "باران رحمت" در ماه مبارك رمضان به سردبيري "محمد سليمي" و تهيه كنندگي "سيد نورالدين سجادي" و با اجراي "رضا كاشفي" از ساعت 2 الي 5 بامداد از شبكه راديويي قرآن برروی موج اف ام ردیف 100مگاهرتز برروی آنتن می رود./ي2

برچسب ها: رادیو ، برنامه ، افطار ، سحر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار