به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، جواد نجمالدین سال 91 را سالی سخت و پر فراز و نشیب برای صنعت و اقتصاد کشور و ایران خودرو دانست و گفت: با وجود این چالشها، گروه صنعتی ایران خودرو توانست در جایگاه برترین تولیدکننده ملی و نیز خودروساز اول منطقه و کشورهای اسلامی قرار گیرد.
وی تامین نقدینگی را از مهمترین چالشهای ایران خودرو در سال گذشته ذکر کرد و گفت: درخواست واریز 130 درصد ارزش پیش فاکتور به حساب بانک برای اختصاص ارز مبادلهای با در نظر گرفتن زمان حداقل چهار ماهه تامین و تحویل کالا و ترخیص آن، برای خودروسازان بسیار سنگین بود. در حالی که در گذشته خودروساز با 10 درصد این مبلغ، امکان گشایش اعتبار را داشته و اغلب وجوه ریالی مورد نیاز به صورت وامهای مختلف توسط بانک تامین میشد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عدم تخصیص تسهیلات مصوب کارگروه حمایت از تولید به صنعت خودرو به مبلغ دو هزار میلیارد تومان و کاهش تیراژ و درآمد فروش ناشی از مشکلات زنجیره تامین، تحریمها و همکاریهای بینالمللی را که همان دور باطل نقدینگی است، از جمله شرایط حاکم بر وضعیت تامین مالی ایران خودرو در سال گذشته عنوان کرد.
وی یادآور شد: در بحران اقتصادی غرب در سال 2009 که در آن به دلیل عدم فروش خودرو، شرکتهای بزرگ در خطر جدی قرار گرفته بودند، دولتهای غربی حمایتهای ویژهای از صنعت خودرو به عمل آوردند.
نجمالدین برخورداری از هزار شرکت قطعهساز در زنجیره تامین و به دنبال داشتن 60 صنعت مختلف را از دلایل مهم بودن صنعت خودرو عنوان کرد که حمایت مالی در شرایط دشوار را برای این صنعت ضروری میکند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: صنعت خودروسازی نقش مهمی در اشتغال و رشد اقتصادی دارد، اما در سال گذشته کاهش فروش، درآمد، تامین قطعات و در نهایت تولید و درآمد، دور باطل نقدینگی را شکل داد.
وی محدودیت منابع ارزی و افزایش هزینههای تامین آن به دلیل قطع ارتباط بانکهای داخلی و خارجی را که منجر به توقف گشایش LC و ارسال وجه با نرخ ارز آزاد و افزایش هزینههای مالی و مخاطرات انتقال ارز از سایر راهها میشود، از دیگر چالشهای مالی بازرگانی ایران خودرو در سال گذشته ذکر کرد.
نجمالدین افزود: در سال گذشته، ال سی 10 درصدی به 130 درصد ارزش پیش فاکتور افزایش یافت و در کنار این امر نیاز صنعت خودرو به نقدینگی چندین برابر سالهای قبل رشد کرد.
وی با اشاره به بسته شدن خطوط اعتباری ارزی فاینانس و ری فاینانس، اظهار کرد: عدم پذیرش ضمانتنامه برای ترخیص کالا، عدم پذیرش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با وجود دستور هیات دولت و مصوبه مجلس و بلوکه شدن بیش از 2500 میلیارد ریال نقدینگی ایران خودرو در این اوراق و عدم تقسیط حقوق امور گمرکی نیز در سال 91 ایران خودرو را با مشکلات بزرگ دست به گریبان کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به فرآیند قیمتگذاری خودرو اظهار کرد: فرایند قیمتگذاری وقت زیادی از دولت و خودروسازان گرفت و سرانجام موجب تولید همراه با زیان در چند ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبنی بر محاسبه قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادلهای، تاکنون از این منبع هیچ ارزی به خودروسازان تخصیص نیافته است.
وی عدم اجرای درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصول در حالی که تمامی مواد اولیه افزایش قیمت پیدا کرده بود را از دیگر مشکلات سال گذشته ذکر کرد و گفت: واگذار شدن قیمتگذاری به شورای رقابت نیز منجر به بلاتکلیفی دو ماهه خودروسازان شد.
نجمالدین در زمینه دلایل عدم واگذاری سهم بانک پارسیان خاطرنشان کرد: از سال 90 شرکت ایران خودرو به دنبال فروش سهام مدیریتی بانک پارسیان به منظور تامین نقدینگی بوده است ولی همکاری لازم با این شرکت جهت واگذاری سهام صورت نگرفت. از آن جایی که فروش سهام مدیریتی امکان تامین حدود 1700 میلیارد تومان نقدینگی را برای شرکت ایجاد میکرد و مصوبه کمیته تدابیر ویژه دولت در این زمینه اخذ شد ولی متاسفانه با آن نیز مخالفت شده و شرکت را ملکف به فروش تدریجی بلوکی کردند که تامین نقدینگی مذکور را به نصف کاهش میدهد.
وی از سرگیری مجدد تولید 206، نزدیک به دو برابر شدن صادرات ایران خودرو، توسعه و تولید محصول جدید رانا و رسیدن به تیراژ روزانه 300 دستگاه و اداره دومین واحد اقتصادی کشور بدون تکیه بر ارز نفتی را مهمترین دستاوردهای ایران خودرو در شرایط سخت تحریمی یک سال اخیر ذکر کرد و افزود: ایران خودرو در سایه تدابیر و راهبردهای مقابله با امواج تحریمهای جهانی، موفق شد که تولید 444 هزار و 444 دستگاه خودروی سبک را رقم بزند.
نجمالدین افزود: این گروه صنعتی علاوه بر کسب رتبه اول از نظر اشتغال زایی و رتبه دوم از نظر فروش در بین 100 شرکت برتر، رضایت 68 درصدی مشتریان از کیفیت محصولات را نیز به دست آورد. بیش از 17 هزار دستگاه خودرو صادر کرد و سهم 49 درصدی بازار از نظر تعدادی و 51 درصدی از نظر ریالی را به خود اختصاص داد. در سال گذشته ایران خودرو سهم بازار 56 درصدی قطعات یدکی را در اختیار داشت، از هر 10 دستگاه سمند تولیدی یکی را به بازار صادراتی فرستاد و در بین 580 شرکت دولتی و خصوصی صادرکننده نمونه شناخته شد.
وی قطع همکاری پژو بعد از 23 سال به دلیل خرید بخشی از سهام آن توسط آمریکا را یک شوک بزرگ برای ایران خودرو ذکر کرد و گفت: در آن هنگام پارس، 405 و سمند، به صورت کامل ساخت داخل شده بود، اما مشکل جدی که در تولید 206 و 207 روی داد، با تلاش قطعهسازان و کارکنان بخشهای تامین و مهندسی، در مدت شش ماه حل و این دو خودرو نیز ساخت داخل شد.
مدیرعامل ایران خودرو خودکفایی کامل قطعات 405 و پارس با موتور TU5 و تجاری سازی این دو خودرو بدون حضور پژو را از دیگر موارد خودکفایی در سال گذشته عنوان کرد و گفت: برنامه خودکفایی کامل 206 با موتور TU3 برای سال 92 نیز اندیشیده شد که بر اساس آن تا پایان تابستان 92 محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا شده و یا مدیریت تامین قطعات آن توسط ایران خودرو و بدون پژو صورت خواهد گرفت.
وی در بخش دیگری از گزارش خود به مجمع عمومی سهامداران ایران خودرو، گفت: در سال 90 تعداد نمایندگیهای رتبه یک شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو 41 نمایندگی بود که در سال 91 به 174 نمایندگی رسید.
نجمالدین افزود: تعداد نمایندگیهای دارای رتبه دو در این دوره از 474 به 439 و تعداد نمایندگیهای دارای رتبه سه از 175 در سال 90 به 54 نمایندگی در سال 91 افزایش یافت.
وی سهم بازار ایساکو از قطعات یدکی در سال 90 را 49 درصد عنوان کرد که در سال 91 به 56 درصد رسید و گفت: ایساکو به نمایندگی از گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش، برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور، در ارزیابیهای وزارت صنعت از شرکتهای خدمات پس از فروش، عنوان رتبه اول و تنها شرکت موفق را از آن خود کرد.
وی افزود: میانگین رضایتمندی مشتریان از کیفیت محصولات سواری تولیدی ایران خودرو در سال 91 به 68.1 درصد رسیده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عبور از تیراژ یک میلیون دستگاه خودروی ملی را نقطه عطفی برای تولید خودرو در عرصه جهانی برشمرد و گفت: این گروه صنعتی در ادامه برنامههای خود برای رفع وابستگی و استقلال صنعتی، در سال جاری تولید یک میلیونامین خودروی ملی را در کارنامه صنعت کشور به ثبت خواهد رساند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامهریزیها، شرکت ایران خودرو در سال 92 تولید بالغ بر 550 هزار دستگاه خودرو را در دستور کار دارد. گروه صنعتی ایران خودرو برنامه راهبردی خود را بر اساس عدم استفاده از ارز نفتی ترسیم کرده و قرار است در سال حماسه سیاسی و اقتصادی 50 هزار دستگاه انواع خودروی سواری صادر کند.
نجمالدین اظهار کرد: گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر 90 اتوماتیک، رانای لوکس، خودروی دنا، یک خودروی شاسی بلند، وانت تندر 90، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال 92 دارد.
وی مهمترین برنامهها و اهداف استراتژیهای کلان شرکت را بعد از سال 1392 تولید و معرفی محصولات جدید از جمله خودروی سدان خانوادگی جدید، مدل سال خودروی سمند LX، ارایه و تولید خودروهای وانت سمند و PU1 در سال 1393، ارایه محصول رانا با موتور دیزل در سال 1393، ارایه و تولید اولین محصول از پلتفرمهای خانوادگی ایران خودرو در سال 1394 و ارایه و تولید اولین محصول از پلتفرمهای کوچک ایران خودرو در سال 1395عنوان کرد.
انتهای پیام/