دبیر هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: برنامه های کوتاه مدت و تعویض مسئولین مشکل کمبود دارو را حل نمی کند.

دکتر ایرچ خسرونیا، دبیر هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تعدادی از داروهایی که توسط شرکت های دارویی وارد ایران می شدند به علت اختلاف قیمت ارز و مشکلات گمرکی وارد عرصه توزیع نمی شوند و مقدار دارویی که وارد می شود برای رفع نیاز يك تا دو ماه است. 

وی با بیان اینکه یک مقداری داور هم به صورت قاچاق وارد کشور می شود گفت: بیشتر این داروها یا تاریخ گذشته هستند و یا از کشورهایی وارد می شوند که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. مشکل دیگر در ایجاد مسئله کمبود دارو این است که شرکت های دارویی از داروخانه ها دولتی انتظار دارند که در زمان تحویل دارو پول داروها را به صورت نقدی دریافت کنند و چون داروخانه ها هم قدرت مالی ندارند که پولی به شرکت ها پرداخت کنند باعث می شود که شرکت ها دارو به داروخانه ندهند. 

خسرونیا ادامه داد: در حال حاضر یک سری از داروهای هپاتیت B ،سرطان و حتی برخی از مسکن ها در کشور دچار کمبود هستند. 
باید مسئولین دخیل در امر دارو از تجربه افراد با تجربه استفاده کنند و بدانند که با تعویض مسئولین مسئله حل نمی شود. 

وی اظهار کرد: ما در سازمان نظام پزشکی کمیته ای تشکیل دادیم که این کمیته در حال فعالیت است، بايد توجه داشت که ما به دنبال راه حل های بلند مدت باید باشیم چرا که راه حل های کوتاه مدت جوابگو نیست. 

خسرونیا خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله برای شرکت های دارویی خارجی پول است نه جان مردم و امروز با این شرایط به دلیل کاهش سود رغبتی برای واردات دارو ندارند./ح
برچسب ها: کمبوددارو ، ارز ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار