سه کتاب طب سنتی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی شد

از سه اثر جدید حوزه طب سنتی در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ معاون طب ايرانی و اسلامی وزارت بهداشت با بيان اينكه بخش عمده‌ای از پيام اين طب حفظ تندرستی و سلامتی مردم است، عنوان كرد: با كمك جمعی از اساتيد حاذق اين حوزه و جمع آوری منابع موجود، مجموعه‌ای را به منظور پاسخگويی به مشكلات روزه‌داران در ماه رمضان آماده كرده‌ايم.

مراسم رونمايی از سه اثر جديد حوزه طب سنتی تحت عنوان «تغذيه در طب ايرانی و اسلامی»، «تغذيه و روزه‌داری در سلامت و بيماری از ديدگاه طب ايرانی و اسلامی» و «استناد به شواهد در طب سنتی ايران» در غرفه طب سنتی واقع در بخش دانشگاهی نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار شد.

این گزارش حاکیست در ابتدای اين مراسم معاون طب ايرانی و اسلامی وزارت بهداشت با بيان اينكه بخش عمده‌ای از پيام اين طب حفظ و تندرستی و سلامتی مردم است، عنوان كرد: به منظور تحقق هر چه بيشتر و اشاعه اين نگاه در جامعه غرفه‌ای تحت اين عنوان در بيست و يكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم راه‌اندازی شده است كه مراجعان به اين بخش اقبال متفاوتی نسبت به سايرين در خصوص طب سنتی دارند.

دکتر خدادوست با بيان اينكه همه روزه پزشكان متخصص حوزه طب سنتی با حضور در غرفه مربوطه به ارائه مشاوره‌ در خصوص اصلاح سبك زندگی و حفظ سلامتی می‌‌پردازند، تصريح كرد: يكی از موضوعات كه همواره از سوی مردم با حضور در كلينيك‌های طب سنتی دانشكده‌های پزشكی و يا در مراجعت‌های حضوری مورد سوال بوده اين است كه در ماه رمضان افراد با توجه به بيماری و شرايط خاص آن كه بعضا با عطش فراوان و شرايط خاص جسمی و فيزيكی نامناسب همراه است آيا افراد می‌توانند روزه بگيرند يا خير؟

وی در ادامه سخنان خود بيان كرد: بنابراين با كمك جمعی از اساتيد حاذق اين حوزه و جمع بندی و جمع آوری دانش اساتيد از منابع موجود، مجموعه‌ای تحت عنوان «تغذيه و روزه داری در سلامت و بيماری از ديدگاه طب ايرانی و اسلامی» را تاليف كرده‌ايم.

معاون طب ايرانی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تصريح كرد: در اين اثر به بسياری از مشكلات روزه‌داران پاسخ داده شد است تا افراد بدانند با چه تدابير و توصيه‌های می‌توانند به اعتدال مزاج برسند.

براساس این گزارش اثر «تغذيه و روزه داری در سلامت و بيماری از ديدگاه طب ايرانی و اسلامی» در سه فصل شش اصل ضروری سلامت، تدابير در بيماری‌های مختلف و دستور تهيه انواع غذاها و شربت‌های توصيه شده در متن كتاب، شمارگان 1000 نسخه و با همكاری دفتر مطالعات تاريخ پزشكی ايران، انجمن علمی طب سنتی ايران و انتشارات المعی و به چاپ رسيده است. در ديباچه اين اثر محمدمهدی اصفهانی، رئيس مركز تحقيقات علوم قرآن، حديث و طب كشور صيغه اخلاص را از ويژيگی‌های انحصاری روزه داری آورده است و تاكيد كرده سلامت زمينه‌ساز و پيش نياز توفيق روزه داری است كه بندگان با ايمان از خدای رحمان و رحيم درخواست می‌كنند. شيوه‌های مختلفی برای تامين سلامت به طور كلی در شرايط روزه داری به طور خاص در مكتب پزشكی وجود دارد كه در اين ميان آموزه‌های جامع، آسان، اثربخش و پرفايده طب سنتی گزينه مطلوبی برای سالم زيستن و تامين، حفظ و ارتقا سلامت است.

وی از ويژگی‌های اين مكتب پزشكی را كل‌نگری، اعتقاد به هويت روحانی، جسمانی، روانی و اجتماعی برای انسان و تاكيد بر پيشگيری از بيماری‌ها يا درمان ساده و آسان با اصلاح سبك زندگی، تقويت جنبه‌های معنوی، فراهم كردن زمينه و شرايط مطلوب برای فعاليت سامانه هوشمند درونی موسوم به قوه مدبره يا طبيعت و نيز تقدم درمان‌های غذايی و طبيعی بر درمان‌های دارويی و تقدم داروهای مفرد بر داروهای مركب و بالاخره تقدم درمان‌های غير تهاجمی بر درمان‌های تهاجمی دانسته است.

همچنین اثر «تغذيه در طب ايرانی و اسلامی» نيز در 6 فصل آشنايی با اركان و مزاج‌های در طب سنتی ايران، مزاج غذاها، داروها و اصل حفظ تعادل، مزاج مواد غذايی و مصلحات آن، زندگی صحيح همراه با سلامتی، غذاهای مفيد در برخی بيماری‌ها و دستور تهيه غذاهای سالم براساس پرهيزات غذايی توسط غلامرضا كردافشاری، حوزيه محمدی كناری و سيد سعيد اسماعيلی در تيراژ دو هزار و 500 نسخه توسط انتشارت نسل نيكان به چاپ رسيده است. در پيش گفتار اين اثر، حسين خيرانديش، رئيس انجمن حجامت ايران آورده است كه هر گاه انسانی بخواهد در حالت تعادل زندگی كند و قوت و توان خود را محفوظ نگاه دارد و ضعف و كاستی بدن خود را تامين كند لازم است مزاج غذاها را بشناسد و در زمان مقتضی از آن‌ها بهره بگيرد. عدم شناخت طيف وسيع غذاها و مزاج آن‌ها، موجب ناكارآمدی غذا در سيستم تغذيه شده و زمينه را برای بروز بيماری فراهم آورده است.
وی در ادامه سخنان خود تاكيد كرده است كه ناسازگاری مزاج انسان‌ها كه نتيجه اين عدم شناخت به نحوی بحران ساز شده كه كارشناسان تغذيه در طب سنتی و طب اسلامی را بسيار نگران ساخته است و اگر اين روند ادامه يابد نسل بشر در معرض تهديد جدی قرار خواهد گرفت. 

گفتنی است در مراسم رونمايی از اين آثار كه توسط جمعی از اطبا حاذق طب سنتی تأليف شده 
است، حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، محمدحسين آيتی، معاون دانشجويی و فرهنگی وزارت بهداشت و محمود خدادوست، معاون طب ايرانی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی حضور داشتند./ح
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار