با استمرار فصل برداشت میوه های تابستانی در بروجرد این شهرستان بوی سیب گلاب، شلیل، هلو و انگور گرفته است؛ هرچند که همچنان کام باغداران به خاطر خسارت ناشی از تگرگ و بارندگیهای شدید بهار امسال شیرین شیرین نیست.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران استان لرستان و به ویژه شهرستان بروجرد از نظر میزان تولید محصولات باغی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است به طوریکه این روزها پس از برداشت میوه هایی چون هلو، زردآلو، گیلاس و آلبالو و ...نوبت به سیب، شلیل و انگور از سطح باغات بروجرد رسیده است تا عطر میوه های نوبرانه شهر را پر کند.

شهرستان بروجرد با آب و هوای مناسب و رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه ای برای توسعه باغات دارد و همه این ویژگیها به همراه تلاش باغداران این دیار از بروجرد یک قطب تولید میوه در غرب کشور ساخته است.

در حال حاضر استان لرستان دارای 56 هزار هکتار باغ میوه است که یک سوم این باغات در شهرستان بروجرد قرار دارد و از این شهرستان به عنوان قطب تولید میوه به ویژه میوه های تابستانه استان یاد می شود.

با وجود ظرفیت هایی که در بخش باغات بروجرد وجود دارد امسال نیز خسارت های ناشی از تگرگ و بارندگیهای اردیبهشت ماه گریبان برخی باغات میوه این شهرستان را گرفت تا شاهد کاهش چشمگیر تولید در این بخش باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به پیش بینی عملکرد چهار محصول اصلی باغبانی این شهرستان گفت: طی سال زراعی جاری محصول سیب گلاب از سطح 796 هکتار از باغات بروجرد برداشت می شود.

رضا امینی افزود: همچنین کل سطح زیر کشت هلو هزار و 32 هکتار، شلیل 220 و انگور هزار و 885 هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه بخشی از باغات یاد شده هنوز به سن ثمردهی نرسیده اند، تصریح کرد: سطح زیر کشت درختان بارور سیب در بروجرد 568 هکتار، هلو 930 هکتار، شلیل 181 هکتار و انگور 458 هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد به برداشت محصولات باغی تابستانه بروجرد اشاره کرد و ادامه داد: پیش بینی می شد که در فصل برداشت سیب گلاب 11 هزار و 360 تن محصول برداشت شود که متاسفانه شاهد خساراتی در این بخش بوده ایم.

امینی ادامه داد: با توجه به خسارات تحمیل شده بر باغات سیب بروجرد پیش بینی می شود با کاهش هزار و 548 تنی سیب میزان تولید این محصول باغی در بروجرد به 9 هزار و 812 تن برسد.

وی ادامه داد: همچنین علی رغم اینکه پیش بینی شده بود از سطح باغات هلوی بروجرد 16 هزار و 740 تن محصول برداشت شود در این بخش نیز با کاهش 6 هزار و 449 تنی برداشت محصول مواجه شویم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد ادامه داد: با این تفاسیر پیش بینی می شود که میزان 10 هزار و 291 تن هلو از باغات بروجرد برداشت شود.

امینی همچنین کاهش چشمگیر تولید محصول شلیل را از دیگر مشکلات در این زمینه ذکر کرد و بیان داشت: علی رغم اینکه پیش بینی می شد از سطح باغات شلیل بروجرد دو هزار و 172 تن محصول برداشت شود متاسفانه به نظر می رسد شاهد کاهش هزار و 613 تنی در این بخش نیز باشیم.

وی عنوان کرد: پیش بینی می شود از سطح باغات شلیل بروجرد 559 تن محصول برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد همچنین از کاهش تولید انگور خبر داد و بیان داشت: با توجه به خسارت هایی که به باغات انگور این شهرستان وارد شد پیش بینی می شود که شاهد کاهش هزار و 225 تنی نیز در این بخش باشیم.

امینی عنوان کرد: این در حالیست که انتظار می رفت از باغات انگور بروجرد سه هزار و 206 تن محصول برداشت شود که به نظر می رسد عملکرد نهایی این محصول به هزار 981 تن برسد.

وی یادآور شد: با این تفاسیر متاسفانه امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 35 درصدی تولید محصول هلو، کاهش 71 درصدی تولید محصول شلیل و کاهش 36 درصدی برداشت انگور خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد افزود: این در حالیست که علی رغم خسارات به باغات سیب بروجرد با توجه به افزایش سطح باغات مثمر شاهد افزایش یک درصدی تولید محصول سیب خواهیم بود./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.