این قله استوار و ستبر در ارتفاع حدود 2700 متری از سطح دریا در منطقه تالش واقع شده است. برای فتح این قله باید از کوهپایه​‌‌های زیبا و جنگلی غرب گیلان عبور کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ این قله استوار و ستبر در ارتفاع حدود 2700 متری از سطح دریا در منطقه تالش واقع شده است. برای فتح این قله باید از کوهپایه​‌‌های زیبا و جنگلی غرب گیلان عبور کردکه به قدری قشنگ هستند که هیچگاه خستگی راه را احساس نمی​کنید.

                                                      

دشت​‌‌های وسیع استان گیلان باعث شده که از اکثر نقاط استان این قله دیده شود. درفک از شمال به دریای خزر محدود می​شود و از غرب تا سپید​رود ادامه می​یابد که تا خود را به البرز برساند.






از جنوب همسایه کوه‌‌های منجیل است و از شرق آن می​توان کوه‌‌های پیشکوه و تخت​سلیمان را دید.به قله درفک آتشفشان خاموش گیلان هم گفته می​شود. وجود سنگ‌‌های آذرین این ادعا را به یقین می​رساند که در گذشته​‌‌های خیلی دور درفک قله​ای آتشفشانی بوده است. محوطه آتشفشانی قله که شبیه به کاسه​ای است به یخچال درفک معروف است.

در این فضا در زمستان به سبب انباشته شدن برف یخچالی طبیعی به وجود می​آید که در فصل‌‌های گرم سال یخ درون آن مورد استفاده دامدارانی است که در این محوطه دام‌هایشان را نگهداری می​کنند.

اما در مورد معنی درفک بنا به روایت‌‌های مختلف، ​ در جایی آن را آشیانه عقاب گفته​اند که از گویش محلی گرفته شده است، اما در جای دیگر آن را برگرفته از نام قوم دربیک که در روزگاران قدیم در آن حوالی زندگی می​کرده​اند می​دانند.


قابل توجه کوهنوردان، برای صعود به این قله زیبا مسیر‌‌های متعددی را می​توان انتخاب کرد، اما بنا به گفته​‌‌ها بهترین مسیر برای صعود مسیر شاه​شهیدان از راه سیاهکل می​باشد که هم نزدیک است و هم مناسب جهت کوهنوردی.

وقتی که از جاده دیلمان در سیاهکل مسیرتان را انتخاب کردید در انتهای جاده که مسیر خاکی می‌شود به روستای شاه​شهیدان می​رسید که این نقطه شروع کوهنوردی​تان است.



راهتان در ادامه از میان مراتع و مزارع می​گذرد که پس از طی حدودیک ساعت از مسیر به جنگل می‌رسید. در مسیر جنگلی هم اگر مناظر اطراف به علت قشنگی شما را به خود مشغول نکند و همین​طوری که به تماشاي آنها می​پردازید به راهتان هم ادامه دهید حدود یک​ساعت بعد به روستای وزنه​بن می​رسید.



از روستای زیبای وزنه​بن تا قله هم دو مسیر وجود دارد که یک مسير از کنار دره​ای عمیق و شیب​دار می​گذرد و مسیر دیگر از پاکوب دامنه کوه به نوک قله می​رسد که از هر دو مسیر به مدت سه ساعت تا قله زمان لازم است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
اين قله در منطقه خورگام شهرستان رودبار واقع است
Iran (Islamic Republic of)
شهریار باقری
۱۰:۱۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
سلام ممنون از کار قشنگ شما که قله درفک رو به تصویر کشیدیدمیخواستم بگم که شما قله درفک را به منطقه تالش معرفی کردید در صورتی که این قله متعلق به گیلان رودبار بخش رحمت آباد میباشد نه تالش با تشکر
آخرین اخبار