در صورت نياز به سرخ كردن بايد ازروغن های مخصوص سرخ کردن استفاده شود که از اين نوع روغن مي توان حداكثر براي ۳-۲ بار سرخ كردن استفاده كرد.

دکتر زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد روغن های مصرفی گفت:روغن و چربي از اجزاي اساسي غذاي انساني به شمار مي روند.

روغن باعث خوشمزه شدن غذا و تحريك اشتها مي شود و پخت و پز را آسان مي كند. روغن يك منبع خوب انرژي براي بدن است و براي حفظ سلامتي انسان ضرورتي است. روغن ها و چربي ها به دو گروه حيواني و نباتي تقسيم مي شوند.

روغن نباتي مثل روغن زيتون، آفتابگردان، تخم پنبه و گردو و روغن حيواني مثل پيه، دنبه و كره است.

وی با بیان این که روغن مورد مصرف ما يا به صــورت قــابــل رويت است مثل روغن نباتي كه به غذا اضافه مي شود و يا به صورت غير قابل رويت مثل چربي گوشت، لبنيات، آجيل و شكلات است عنوان کرد:.همه ما روزانه از روغن در برنامه غذايي خود استفاده مي كنيم بنابراين توجه به نوع و مقدار روغن مورد مصرف در خانواده اهميت بسياري دارد.

 متاسفانه در حال حاضر بيماري هاي قلبي و عروقي بسيار شايع شده اند و يكي از دلايل آن مصرف بيش از حد روغن و افزايش كلسترول خون مي باشد. روغن حيواني و روغن نباتي هيدروژنه
(جامد) داراي تركيباتي هستند كه اسيد چرب اشباع نام دارند. در روغن نباتي هيدروژنه يك نوع اسيد چرب غير عادي به نام اسيد چرب ترانس هم وجود دارد.

عبدالهی  افزود:اسيدهاي چرب اشباع و اسيدهاي چرب ترانس باعث افزايش كلسترول خون مي شوند و براي سلامتي خطرناكند.

 در حالي كه روغن نباتي مايع اسيد چرب اشباع پاييني دارد و اسيد چرب ترانس هم ندارد. بنابراين به جاي روغن جامد بهتر است از روغن نباتي مايع استفاده كرد. اگر فردي بيش از مقدار موردنياز روغن مصرف كند و يا اگر از روغن حيواني و روغن هاي جامد
استفاده كند ممكن است چاق شود و يا مقدار كلسترول خون او بالا برود. در نتيجه ديواره رگ هاي خوني بدن سخت مي شود و گرفتگي عروق رخ مي دهد و احتمال دارد كه دچار سكته شود.  در حالي كه با پرهيز از مصرف بيش از حد روغن و استفاده از روغن نباتي مايع به جاي روغن جامد مي توان خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش داد.

وی اظهار کرد:براي طبخ غذا بهتر است از آب پز كردن و تنوري كردن به جاي سرخ كردن استفاده كرد. امروزه روغن هاي مايع مخصوص سرخ كردني توليد شده است كه در صورت نياز به سرخ كردن بايد از اين نوع روغن ها استفاده شود، از اين نوع روغن مي توان حداكثر براي ۳-۲ بار سرخ كردن استفاده كرد.

استفاده از روغن مايع معمولي براي تهيه سالاد و پخت و پز مناسب است ولي براي سرخ كردن مواد غذايي مناسب نيست. همچنين استفاده از روغن زيتون، روغن ماهي و انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته، بادام زميني و فندق براي سلامتي مفيد است.

وی با اشاره به این که بايد روغن را با شعله كم حرارت داد. اگر روغن خيلي داغ شود مي سوزد، كدر و بدبو مي شود تصریح کرد:مصرف روغن سوخته خطرناك است. ظرف نگهداري روغن بايد سالم و بي عيب باشد. اگر روغن در معرض نور، حرارت و هوا قرار بگيرد فاسد مي شود و بوي تند مي گيرد. بنابراين ظرف روغن مايع خصوصا" روغن مايع را نبايد در پشت شيشه و در معرض نور نگهداري
كرد و بايد در جاي خنك نگهداشته شود. استفاده از قاشق آغشته به آب و مواد غذايي براي برداشتن روغن از ظرف صحيح نيست و فساد روغن را تسريع مي كند./ع2
برچسب ها: سرخ ، روغن ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار