اعتماد به نفس بالا مدافع کودک در مبارزه با مشکلات زندگی است، کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، زمان کوتاه تری برای کنار آمدن با تعارضات و فشارهای زندگی صرف می کنند، شاد هستند و از زندگی لذت می برند، این کودکان واقعیت ها را می بینند و به طور کلی خوشبین هستند.

 به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران ،یک کارشناس علوم تربیتی با اشاره به اینکه اعتماد به نفس از دوران شیرخوارگی (صفر تا دو سالگی) آغاز می شود، گفت: در این دوران کسب مهارتهای حرکتی شناختی و موقعیت کودک در انجام بعضی فعالیت های مربوط به خود مانند توانایی راه رفتن، غذا خوردن و غیره به رشد خودباوری و اعتماد به نفس کودک کمک مؤثری می کند.

 زارعی افزود: داشتن رابطه صحیح والدین با کودکان کمک مؤثری به تقویت خودباوری کودک می کند.

وی در ادامه گفت: این کودکان از فعالیت های گروهی لذت می برند و نسبت به خود و دنیای اطراف خود خوشبین هستند و در صورت مخالفت دیگران با او، از عقیده خود دفاع می کنند و وقتی که کاری را شروع می کنند، آن را به پایان می رسانند و اگر در کاری شکست بخورند مأیوس نمی شوند و با انرژی بیشتری دوباره پیش می رود.

زارعی گفت: والدین باید فعالیت های جدید را با کودکان خود طرح ریزی کنند و در خلال انجام این فعالیت ها سعی کنند تا نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنند.

وی افزود: والدین باید زمان مناسبی را به کودکان خود اختصاص دهند و به صحبت های کودکان خود گوش داده، همچنین از نصیحت کردن مستقیم فرزندان خود بپرهیزند.

وی در ادامه گفت: والدین باید محبت خود را به کودک نشان دهند و به آنها بگویند که چقدر دوستش دارند و همچنین انتظارات خود را با سن، هوش، توانایی و مهارت های کودک تطبیق داده و به آنها اجازه دهند تا عقایدش را با شهامت بیان کنند و از ضمیر شخصی او استفاده کنند. والدین باید از اشتباهات کوچک فرزندان خود چشم پوشی کنند و در تقویت رفتارهای مثبت او تلاش کنند.

زارعی اضافه کرد : باید به تفاوت های فردی کودکان توجه شود و والدین سعی کنند الگوی مثبتی برای کودکان خود شوند، چرا که کودکان از والدینشان الگو برداری می کنند و رفتار والدین خود را تقلید می کنند.

این کارشناس با اشاره به اینکه والدین باید برای تلاش کودک خود و نتیجه کارشان ارزش قائل شوند، گفت: باید افکار غیر منطقی کودک نسبت به خودش را تصحیح کرده و درک نادرست کودک که در بسیاری از موارد به ایجاد درک نادرست در خودش می شود را را از بین برد.

زارعی در پایان افزود: عکس العمل مناسب والدین در تقویت و ایجاد اعتماد به نفس کودکانشان نقش کلیدی دارد و باید تلاش کرد تا در کوچکترین نهاد اجتماعی که همان خانواده است زمینه های لازم و ضروری تقویت اعتماد به نفس کودکان خود را ایجاد کنند./س

برچسب ها: فرزند ، اعتماد ، قوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.