قیمت گران لیموترش در بازار و قیمت ناچیز این محصول در مزرعه نشان‌دهنده حضور دلالان و واسطه‌هایی است که تنها برای سود خود و زیان کشاورزان و مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، لیموترش همه ساله در اواسط خردادماه در خوزستان به بازار می‌آید و با دیدن قیمت نوبرانه آن به این نتیجه می‌رسیم که باغداران این محصول پرطرفدار و طعم‌دهنده غذاهای گوناگون سود زیادی از عرضه نوبرانه آن می‌برند، اما این مهم با واقعیت تفاوت زیادی دارد.

خوزستان یکی از مقاصد اصلی تولید لیموترش به شمار می‌آید و باغ‌های سبز و خوش عطر این محصول پرطرفدار در خوزستان همیشه شمیم هر رهگذری را می‌نوازد. این محصول بسیار پرمصرف در بازار است و به این دلیل در این ایام خریداران زیادی برای تازه‌خوری دارد.

در سطح استان خوزستان بیش از 730 هکتار باغ لیموترش وجود دارد که هرساله از نیمه‌های خردادماه لیموترش تولیدی را سرازیر بازار می‌کند و این روند تا پایان مردادماه و حتی اوایل شهریورماه نیز ادامه دارد.

شرایط آب و هوایی در استان خوزستان به نحوی برای پرورش این محصول ترش و معطر فراهم است که در هرهکتار از باغات لیموترش بیش از 6.8 تن محصول برداشت می‌شود.

سطوح فراوان باغات و فرآوری زیاد محصول در اراضی استان باعث شده است که سالانه بیش از چهار هزار و 900 تن محصول لیموترش به بازار عرضه شود و به نحوی بازار مصرف این محصول را در خوزستان اشباع کند.

شهرهایی همچون دزفول، شوش، اندیمشک و شوشتر از جمله شهرهایی هستند که این محصول در آنها به دست می‌آید و بیشتر ارقام لیمو شیشه، لمون و سنگی از آنها راهی بازار می‌شود.

آنچه در شرایط کنونی بسیار حایز اهمیت است، اختلاف قیمت فاحش میان محصول در باغ و بازار است، چراکه کشاورز در شرایط کنونی و با قیمت‌های موجود کمتر از 35 درصد قیمت واقعی این محصول سود می‌برد و همه هزینه‌ها را نیز متحمل می‌شود.

*فروش محصول پیش از عمل‌آوری

یک باغدار لیموترش در این باره می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم لیموترش که از کشاورز در باغ خریداری می‌شود، سه‌هزار تومان است و این در حالی است که قیمت این محصول در بازار هشت ‌هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

محمدرضا صباغ می‌افزاید: باغداران تنها کار باغداری را می‌دانند و از عرضه محصول به بازار اطلاعی در دست ندارند و نمی‌توانند خود محصولشان را به بازار عرضه کنند.

این باغدار خوزستانی با اشاره به اینکه محصول خود را پیش از عمل‌آوری می‌فروشیم، خاطرنشان می‌کند: باغدار برای گذران روزگارش از ابتدای سال محصول خود را با قیمتی توافقی با خریدار بازار مبایعه می‌کند و براین اساس دیگر در فصل نوبرانه و یا فراوانی محصول دیگر قیمت برایش تفاوتی ندارد و به یک قیمت محصولش را به بازار عرضه می‌کند.

بی‌شک هزینه‌های عرضه محصول به بازار و توزیع آن نیز میزانی قابل محاسبه است، اما این مقدار به قدری نیست که بیش از 65 درصد قیمت لیموترش را در بازار به خود اختصاص دهد و بخش زیادی از آن سودی است که نصیب واسطه‌ها می‌شود.

*محصول لیموترش خوزستان بی‌نظیر است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز می‌گوید: لیموترش در استان خوزستان به صورت نوبرانه مصرف می‌شود و در کشور نیز لیموترش خوزستان زودتر عمل می‌آید.

حلیم کوتی می‌افزاید: در ابتدای فصل برداشت قیمت نوبرانه این محصول تا هر کیلوگرم 80 هزار ریال می‌رسد و بخش اعظم این محصول در خوزستان تازه‌خوری می‌شود.

وی تأکید می‌کند: مصرف تازه‌خوری این محصول در سطح خوزستان بسیار متداول است و به این دلیل در روزها و هفته‌های برداشت این محصول مشتری زیادی دارد.

*تعاونی‌های توزیع اصلی‌ترین راهکار است

سهولت در توزیع محصولات کشاورزی یکی از مسائلی است که باید برای حمایت از بخش کشاورزی در دستورکار متولیان در این بخش قرار گیرد. بهترین راه برای این مهم تشکیل تعاونی‌های مستقیم توزیع است.

یک کارشناس بازار در این زمینه اذعان می‌کند: تشکیل تعاونی‌های توزیع در بخش کشاورزی می‌تواند تا بیش از 30 درصد سود حاصل از فروش محصول را به جیب کشاورزان واریز کند.

محمدعلی احسانی ابراز می‌دارد: در صورتی که کشاورزان خود در توزیع محصول تولیدی به بازار سهیم باشند بخش زیادی از سود عرضه را به جای سرازیری به جیب دلالان و واسطه‌ها نصیب خود می‌کنند و در این باره باید آگاهی در بخش کشاورزی افزایش یابد.

شاید این مهم نسخه‌ای همیشگی باشد، اما در شرایط کنونی برای محصول لیموترش خوزستان قابل پیچیدن باشد، چراکه قطع دست واسطه‌ها و ایفای نقش کشاورز در بخش توزیع محصول می‌تواند سود چندین برابری عاید این بخش زحمت کشیده کند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.