مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون هیچ قانون،‌آیین نامه و ضابطه صراحتاً جهت احیاء و پاکسازی مناطق آلوده جنگی و بهبود شرایط مناطق جنگی وجود نداشته است.

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران فرهاد پورسخا با بیان اینکه جنگ تحمیلی 8 ساله علاوه بر خسارات و صدمات انسانی، تخریب گسترده محیط زیست در بخش های محیط طبیعی و انسانی را موجب شده است، گفت: کاربرد سلاح­های شیمیائی علاوه بر کشتار انسانهای نظامی و غیر نظامی در مقطع زمانی خاص در یک نسل، در دراز مدت باعث آلودگی آب و خاک شده که در نسلهای بعد می توان به وضوح اثرات آن را مشاهده کرد.
 
وی با اعلام اینکه بسیاری از زیستگاههای محیط زیست در جنگ تحمیلی علیه ایران آسیب جدی دیدند، گفت: آلودگی خاک و آب به بسیاری از مناطق وارد و خسارات سنگین بر اکوسیستم­های آبی و خاکی کشورها تحمیل کرد.
 
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه تاکنون هیچ قانون،‌آیین نامه و ضابطه صراحتاً جهت احیاء و پاکسازی مناطق آلوده جنگی و بهبود شرایط مناطق جنگی وجود نداشته است، افزود: در سطح سازمان محیط­زیست تنها در لایحه جامع خاک در ماده 64 لایحه ادغامی با لایحه جامع منابع طبیعی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی این موضوع لحاظ شده بود که با استرداد لایحه توسط دولت باز هم این موضوع نیز مشمول مرور زمان شده است.
 
پورسخا با تاکید بر اینکه محیط زیست و منابع طبیعی به خصوص خاک برای تثبیت صلح و توسعه پایدار حیاتی‌ هستند، گفت: ضرورت دارد تا برنامه ریزی دقیقی برای رسیدگی به  پاکسازی مناطق آلوده جنگی انجام شود.
 
وی خاطر نشان کرد: گرچه سالیان پیش مطالعاتی در زمینه آثار جنگ عراق بر محیط زیست کشور به خصوص آلودگی آب و خاک انجام شده است و لایحه غرامت جنگی محیط زیستی تهیه شد، اما ضروری است تا با بررسی گزارشات انجام شده در آن دوران و مقایسه آن با وضعیت کنونی، ضمن شناسایی نقاط بحرانی آلودگی خاک این مناطق، بتوان راهکارهای مناسبی جهت پاکسازی مناطق آلوده یافت ضمن آنکه در صورت لزوم مجدداً لایحه مذکور پیگیری شود.
 
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ساز و کارهای حقوقی بین‌المللی موجود برای جلوگیری از تخریب عامدانه و آلوده کردن منابع طبیعی در زمان جنگ، کافی‌ نیست، تاکید کرد: ضروری است مقررات بین‌المللی برای جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه و هدف قرار دادن محیط زیست به هنگام مخاصمات تقویت شود.
 
به گفته پورسخا ، منابع طبیعی به عنوان منابع تامین معیشت و زندگی‌ مردم، خسارت دیده یا تخریب شوند هیچگونه صلح پایداری متصور نخواهد بود.
 
وی یاد آور شد: دنیا تاکنون شاهد جنگ‌های زیادی بوده که به نام تامین امنیت، عدالت و صلح رخ داده اند، اما در همه این جنگ ها از همان ابتدا محیط زیست و منابع طبیعی قربانیان ساکت بوده اند،بنابراین جا دارد از اعضای جامعه بین‌الملل تلاش برای لازم الاجرا کردن کنوانسیون­هایی که حفاظت از خاک را مورد توجه قرار داده­اند، پیگیری شود.
 
 
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطر نشان کرد: هم­اکنون در راستای ماده 64 نامه­ای توسط سازمان حفاظت محیط­زیست به وزارت جهاد کشاورزی جهت فراهم­سازی و الزامات اعتباری، کارشناسی و ضابطه­ای نوشته شده است تا زمینه­های تحقق و اجرایی شدن این قانون انجام پذیرد./ف
برچسب ها: زیست ، محیطی ، مناطق ، جنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار