به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند نوشت: عربستان سعودی ساخت بزرگترین پروژۀ متروی ریاض را به سه کنسرسیوم بین المللی و به ارزش 20 میلیارد دلار واگذار کرد. یکی از کنسرسیومها به سرپرستی گروه آمریکایی بچل کورپ احداث دو خط مترو به ارزش 7 میلیارد را دارد؛ کنسرسیوم دوم به سرپرستی شرکت اسپانیایی افسیسی شامل چند شرکت کرهای، هلندی و فرانسوی است و احداث 3 خط مترو به ارزش 6 میلیارد یورو را بر عهده دارد و در نهایت کنسرسیوم سوم به سرپرستی شرکت ایتالیایی آنسالدو احداث یک خط مترو به ارزش 4 میلیارد یورو را عهده دار شده است.
طبق اعلام شاهزاده خالدبن عبدالعزیز، حاکم ریاض احداث 6 خط مترو به طول 176 کیلومتر به منظور سهولت دسترسی شهری در ریاض پایتخت عربستان در نظر گرفته شده که پیش بینی میشود جمعیت آن در 10 سال آینده به 8.5 میلیون نفر برسد.
بسیاری از شرکتهای خارجی نسبت به انعقاد قرارداد مذکور ابزار خوشنودی کردهاند. شرکت اسپانیایی افسیسی در این باره میگوید: این بزرگترین قرارداد بین المللی در تاریخ ساخت و ساز اسپانیاست.
ساخت پروژۀ متروی ریاض که از سال 2014 آغاز خواهد شد، 54 ماه به طول میانجامد و به میزان 20% با انرژی خورشیدی کار خواهد کرد و به گفتۀ شاهزاده خالد این پروژه به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک و تصادفات کمک زیادی خواهد کرد.
هنوز مشخص نیست که آیا زنان میتوانند از مترو استفاده کنند یا نه. زنان هنوز هم در عربستان حق رانندگی ندارند و هنوز بدون همراه نمیتوانند وارد اتوبوس شوند. زنان غالباً به همراهی یک راننده و یا یک همراه در ریاض رفت و آمد میکنند، مسئلهای که به مشکلات رفت و آمد در پایتخت اضافه کرده است.
گفتنی است عربستان سعودی، بزرگترین کشور نفتی، طی سالهای اخیر در پروژههای مختلف ساخت و ساز و عمرانی به منظور مدرن سازی زیربناها و همچنین حمل و نقل سرمایهگذاری زیادی کرده است. یک خط راه آهن در سال 2010 به منظور سهولت رفت و آمد زائران در مکانهای مقدس در مکه به ارزش 1.3 میلیارد یورو راه اندازی شده است. همچنین احداث یک خط مترو به ارزش 12.5 میلیارد دلار برای مکه به طول 182 کیلیومتر در نظر گرفته شده است.
به علاوه جده، پایتخت اقتصادی عربستان در دریای سرخ نیز در آینده به یک خط متروی سبک به ارزش 4.2 میلیارد یورو مجهز خواهد شد.
مقامات سعودی در سال 2012 توافقی را با یک کنسوسیوم اسپانیایی برای ساخت ترن پرسرعت جده- مکه-مدینه به ارزش 6 میلیارد یورو امضاء کردند؛ این خط ترن که حرمین نام دارد به مساحت 444 کیلیومتر است و با عبور از جده مکه را از مدینه جدا میکند.