مسئولان مصري روز سه‌شنبه تصميم اتحاديه آفريقا را مبني بر تعليق مشارکت اين کشور در فعاليت‌هاي اين اتحاديه رد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين‌هوا ، مسئولان مصري در حالي چنين موضعي اتخاذ مي‌کنند که آلفا عمر کناره رئيس هيئت اعزامي اتحاديه آفريقا به قاهره روز سه‌شنبه گفت تصميم اين اتحاديه نشان دهنده توطئه بر ضد نقش اساسي مصر در آفريقا نيست.
دو روز پس از برکناري محمد مرسي از رياست جمهوري مصر، شوراي صلح و امنيت اتحاديه آفريقا مشارکت قاهره در فعاليت‌هاي اين اتحاديه را به حال تعليق درآورد و برکناري مرسي را مغاير قانون اساسي خواند.
مصر نيز در واکنش به اين تصميم، فرستادگاني بلندپايه به بسياري از کشورهاي آفريقايي اعزام کرد تا ديدگاه خود را در اين باره توضيح دهد و لغو اين تصميم اتحاديه آفريقا را خواستار شود.
هيئت بلندپايه اتحاديه آفريقا از 27 ژوئيه تا 5 اوت در قاهره اقامت دارد تا با مقامات مصري و ديگر طرف‌هاي درگير در بحران کنوني اين کشور رايزني کند.
اعضاي اين هيئت روز يکشنبه و در بدو ورود به قاهره با عدلي منصور رئيس جمهور موقت،‌ عبدالفتاح السيسي معاون نخست وزير و وزير دفاع، نبيل فهمي وزير امور خارجه و شماري ديگر از مقامات مصر ديدار کردند.
 امين المهدي وزير دادگستري مصر روز سه‌شنبه در ديدار با اعضاي اين هيئت، بار ديگر مخالفت کشورش را با اين تصميم اتحاديه آفريقا اعلام و تصريح کرد شرايط تعليق عضويت، درباره مصر قابل اجرا نيست.
وي گفت: شوراي صلح و امنيت اتحاديه آفريقا شاهد انقلاب مردمي مصر در تاريخ 30 ژوئن نبوده و موضع ارتش مصر کاملاً با مطالبات مردم اين کشور مطابقت داشته است.
المهدي با اعلام اينکه نيروهاي مسلح مصر براي حفاظت از جان ميليون‌ها شهروند مصري و جلوگيري از درگيري مداخله کرده‌اند افزود اتفاقي که در مصر افتاده است را نمي‌توان به عنوان تغييري بر خلاف قانون اساسي اين کشور در نظر گرفت.
از سوي ديگر آلفا عمر کناره نيز از ارائه پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا تغيير رژيم در مصر را کودتاي نظامي مي‌داند يا انقلاب مردمي، خودداري کرد.
هيئت اعزامي اتحاديه آفريقا به مصر اميدوار است با محمد مرسي و نمايندگان اخوان المسلين نيز ديدار کند.




برچسب ها: بین الملل ، آفریقا ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار