جهان با نگرانی حوادث مصر را پی گیری می کند، به ویژه اینکه به نظر می رسد این بحران پایانی ندارد بلکه برعکس تا زمانی که عقلا دخالت نکنند و دو طرف را به سازش دعوت نکنند، این حوادث شدت بیشتری می گیرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الراي القدس، تنها رصد خبرها کافی نیست بلکه مسئولین و سران عرب و دبیر کل اتحادیه عرب بايد اقدامات وسیعی را برای پایان دادن به خشونت ها در مصر به کار گیرند و صرف نظر از سلایق سیاسی مصری ها از آنان حمایت کنند. زمان طولانی سپری شد و خون های زیادی ریخته شد نه ارتش و نه اخوانی ها قصد برگشت از موضع گیری های خود ندارند. حکومت موقت هم اصرار دارد با تندی و شدت با اخوانی ها برخورد کند.

"محمد ابراهیم" وزیر کشور مصر می گوید: اجازه نمی دهیم که هر اجیر شده و کینه توزی بخواهد فضا را آلوده کند و همبستگی مصری ها را از بین ببرد. از سوی دیگر جماعت اخوان هم تاکید دارند که پای میز مذاکره نمی نشینند و به غیر از اعاده شرعیت و لغو کودتای نظامی راضی نیستند.

در این بین تحرک کشورهای عربی برای توقف درگیری های لازم است و دو طرف درگیری در مصر باید خویشتن داری خود را حفظ کنند. در اینجا برخی مسائل است که باید به آن اشاره کرد و برای رسیدن به راه حل آنها را در نظر گرفت:

-ضرورت اجرای تحقیق مستقل و سریع در حوادثی که منجر به کشته شدن 300 مصری شد.

-ضرورت برخورد مسالمت آمیز با تظاهرات و تضمین حمایت از همه مصری ها، بدیهی است که نیروهای پلیس غیر از تیر و تفنگ وسائل دیگری هم دارند.

- رهبران اخوان باید بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات کمک کنند و به هیچ یک از تظاهر کنندگان اجازه ندهند که با خود سلاح حمل کنند.

- آزادی محمد مرسی و انصراف از محاکمه  او و تهمتی که در مورد خبر رسانی به حماس به وی نسبت داده اند.

بدون اخوانی ها نمی توان به راه حل سیاسی دست یافت و به ضرورت باید آنان را در آینده سیاسی کشور مشارکت داشت.

توقف تحریکات  و سوء استفاده رسانه ای که باعث شعله ور شدن اختلافات می شود.

اینها برخی از راهکارها برای رسیدن به تفاهم سیاسی در مصر است اما بدون میانجی گری کشورهای عربی رسیدن به این ها برای هر یک از طرف های درگیر در مصر بسیار سخت به نظر می آید.


برچسب ها: رای القدس ، مصر ، عربی ، موضع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار