به حقیقت، خطبه‌ها و حکمت‌های امام علی(ع) منشوری حکومتی برای جوامع و حاکمان اسلامی در تمام دوران‌هاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، «امیدوارم رجایی سوار ریاست جمهوری شود نه ریاست جمهوری سوار رجایی» این سخن را کسانی که دهه 60 را به خوبی درک کرده‌اند به یاد می‌آورند، زمانی که امام خمینی(ره) حکم تنفیذ رجایی را به دستش داد و چه خوب رجایی این سخن را در مدت کوتاه مسئولیت خود به گوش جان شنید و به کار بست.

امروز رجایی الگوی خوبی نه در شعار بلکه در عمل برای روسای جمهور ایران می‌تواند باشد هرچند از این نمونه‌ها در تاریخ اسلام فراوان یافت می‌شوند.

بهترین الگو که امروز غبار مظلومیت بر چهره آن نشسته سیره امام علی(ع) است؛ هرچند شعارهای زیادی با عنوان سیره علوی گفته شده و سخن‌های فراوان در این زمینه رانده شده اما وقتی به سراغ خطبه‌های نهج‌البلاغه می‌رویم مشاهده می‌کنیم فاصله میان حرف تا عمل بسیار است و کمتر از سیره علوی و منش آن حضرت در عملکرد مسئولان دیده می‌شود.

«علی» یتیم‌نوازی مهربان، خزانه‌داری عادل، فرمانده‌ای تیزبین و رهبری بی‌نهایت مشفق بود که نمونه‌ای برای او در طول تاریخ سراغ نداریم؛ تمام خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار موجود در نهج‌البلاغه درسی برای مسئولان نظام اسلامی است. جای بسی تأسف است که نامه 53 نهج‌البلاغه که بلندترین نامه آن حضرت خطاب به مالک اشتر محسوب می‌شود به عنوان منشور حکومتی در سازمان ملل و میان کسانی که او را به عنوان پیشوای خود نمی‌دانند مورد توجه قرار می‌گیرد و ما شیعیان از این مسئله بسیار خرسند می‌شویم و بر آن می‌بالیم اما در روند کارها کمتر شاهد اجرای مفاهیم آن هستیم.

پیشوای نخست شیعیان در نامه خود به مالک اشتر صفات و ویژگی‌های کارگزاران دولتی را به خوبی بیان می‌کند؛ تجربه، حیا، پاکدامنی، تقوا، خاندان پاکیزه و با ایمان، سابقه درخشان در مسلمانی که منظور همان تقوا در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی است و دلیل آن را هم به خوبی تصریح فرموده‌اند: «زیرا اخلاق آنان گرامی‌تر، آبرویشان محفوظ‌‌تر، طمع‌ورزیشان کمتر و آینده‌نگری بیشتری دارند»./س

برچسب ها: قم ، سیره ، علوی ، راهکار ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.