"آندرس بريويک" قاتل و بمب گذار نروژي احتمالاً به زودي تحصيل خود را در دانشگاه اسلو شروع خواهد کرد! دانشگاه اسلو که قديمي ترين و برجسته ترين دانشگاه نروژ بوده و 5 تن از کادر آموزشي آن برنده جايزه نوبل هستند، اعلام کرده که مشغول بررسي تقاضاي بريويک در اين دانشگاه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،زماني که آندرس برويک در سال 2011 ميلادي دهها تن از شهروندان نروژي را با بمب گذاري و تيراندازي مستقيم به خاک و خون کشيد، همه ، مخصوصا خانواده قربانيان خواستار محاکمه عادلانه او بودند.

در نهايت اين محاکمه عادلانه! صورت گرفت و برويک نهايتا به 21 سال حبس(بالاترين مجازات ممکن در نروژ) محکوم شد. نکته تاسفبار اينکه برويک هم اکنون از شرايط بد زندان گلايه مند است! او خواستار افزايش مدت هواخوري خود و همچنين استفاده از اينترنت و ... است!

اين وقاحت برويک محصول عملکرد سيستم و ساختار قضايي و حقوقي نروژ است. سيستمي که در آن يک قاتل مي تواند به راحتي پس از ارتکاب قتل کليت زندگي و برنامه هاي خود را از سر گيرد و در مقابل، خانواده هاي مقتولين به لحاظ روحي و جسمي اذيت و آزار بينند.واقعيت امر اين است كه آندرس برويك« قاتل نروژي و عامل اصلي اين حادثه همچنان در زندان به سر مي برد و هيچ اطلاع دقيقي از وي و اعترافاتش در دست نيست.

سايت هاي رسمي وابسته به دولت و پليس نروژ به گونه اي با مسئله برخورد مي‌‌كنند كه گويا با حبس برويك همه چيز تمام شده است و ديگر نيازي به شفاف سازي در خصوص تروريستي‌ترين حادثه تاريخ كشورشان نيست! در اين ميان برخي رسانه ها از حقايقي مانند اهمالكاري مقامات امنيتي نروژ پرده برمي دارند.مرور گزارش روزنامه گاردين در خصوص بررسي ادامه تحصيل قاتل نروژي در دانشگاه بسيار تکان دهنده و در عين حال قابل تامل است:

"آندرس بريويک" قاتل و بمب گذار نروژي احتمالاً به زودي تحصيل خود را در دانشگاه اسلو شروع خواهد کرد! دانشگاه اسلو که قديمي ترين و برجسته ترين دانشگاه نروژ بوده و 5 تن از کادر آموزشي آن برنده جايزه نوبل هستند، اعلام کرده که مشغول بررسي تقاضاي بريويک در اين دانشگاه است.

آندرس بريويک 33 ساله، عامل حملات سال 2011 نروژ است که طي آن 77 نفر جان خود را از دست دادند. بريويک در 22 جولاي 2011 پس از منفجر کردن يک خودروي بمب گذاري شده در نزديکي ادارات دولتي که منجر به کشته شدن 7 نفر شد، به جزيره "اوت اويا" محل برگزاري اردوي هواداران حزب کارگر نروژ رفته و در يک تيراندازي گسترده، تعداد 69 تن را که تعداد بسيااري از آنان کودک بودند، به قتل رساند.

بريويک طبق حکم دادگاه اسلو، به 21 سال زندان با تدابير امنيتي بالا محکوم شده و هم اکنون دوره محکوميت خود را مي گذراند. او در عين حال براي تحصيل در رشته علوم سياسي در دانشگاه اسلو، درخواست داده است.

دانشگاه اسلو که شعارش "ما براي ستارگان تلاش مي کنيم" است، اعلام کرده که تقاضاي بريويک را طبق ضوابط بررسي خواهد كرد.

"اوله پتر اوترسن" رئيس دانشگاه اوسلو خبر درخواست بريويک مبني بر تحصيل در اين دانشگاه را تاييد کرده و گفته که وي متقاضي گذراندن يک موضوع درسي است که به اخذ مدرک منتج نخواهد شد. او از بيان جزئيات بيشتر در اين مورد خودداري کرد و پاسخي نيز به اين سئوال که دانشگاه درخواست بريويک را چگونه بررسي خواهد کرد، نداد.

اوترسن همچنين اظهار داشت: زندانيها اجازه تحصيل دارند، و ما در اين زمينه قوانيني داريم که طبق همانها عمل مي کنيم، و قصدي هم براي تغيير آن نداريم؛ هر چند که مشخص است برخي افراد دوست دارند اين قوانين تغيير کند.

بريويک قاتل نروژي تابستان گذشته از قصد خود مبني بر تحصيل در رشته علوم سياسي، و نگارش چندين کتاب خبر داد."آندره آلموس کريستيانسن" معاون اتحاديه ملي دانشجويان نروژ در خصوص تقاضاي بريويک اعلام کرد: من درک مي کنم که اين مسئله باعث برانگيخته شدن احساسات بسياري مي شود. اما ما در مورد اشخاص نظر نمي دهيم. هرکسي مي تواند درخواست پذيرش خود را به دانشگاه ارائه کند، و اين دانشگاه است که بايد در مورد آن تصميم گيري کند.

به گفته اوترسن بسياري از کادر آموزشي دانشگاه اسلو عکس العملي بسيار منفي" نسبت به اين قضيه از خود نشان داده اند، و اگر فرضا درخواست پذيرش بريويک مورد قبول واقع شود، اساتيد اين اجازه را دارند که از تدريس به وي خودداري کنند. اوترسن تاکيد کرد که در صورت قرار گرفتن در چنين شرايطي، در مورد مشکلات به وجود آمده و نظرات و عقايد اساتيد، بسيار محتاطانه برخورد خواهيم نمود.

با وجود اينکه مراکز آموزش عالي در نروژ در تلاشند که خود را از جوانب احساسي قضيه به دور نگه دارند، اما پذيرش بريويک در دانشگاه قطعاً بحث برانگيز خواهد بود.

"پر آندرس لانگرود" يکي از بازماندگان قتل عام جزيره اوت اويا که سال گذشته تحصيل خود را در رشته علوم سياسي در دانشگاه اسلو به پايان رسانيد، در مورد اين مسئله مي گويد: اصلا نمي خواهم که بريويک در اينجا مشغول به تحصيل شود. نبايد از مردم انتظار داشت که چنين چيزي را بپذيرند.

دانشگاه مکاني است که در آن فرد مي آموزد چگونه عقايد خود را از طريق واژه ها و به شکل منطقي بيان کرده و دنبال کند...نمي توان به دليل مخالفت با کسي، دهان او را بست و يا او را به گلوله بست.بريويک پيش از اين انگيزه خود را از اين جنايت هولناک، هشدار به نروژيها در مورد خطر ترويج اسلام اعلام کرده بود و گفته بود که به عقيده وي، چنين اقدامي به منظور اخطار در مورد گسترش اسلام، ضروري بوده است.

اين عامل کشتار جمعي نروژ، اکنون دوره محکوميت 21 ساله خود را در زندان مي گذراند و در ماه نوامبر ذيل نامه اي، نارضايتي خود را از وضعيتش در زندان بيان کرده، و خودکاري که با آن مشغول نگارش اين نامه بوده را نمونه غير قابل توصيفي از ساديسم خوانده بود./گاردين


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار