اسيدهاي چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهي نيز با آرتريت مرتبط است که افزايش مصرف روغن ماهي سبب پيشگيري يا كاهش التهاب در مفاصل افراد مبتلا به آرتريت شده و درد مفاصل را كاهش مي دهد.

دکتر زهرا عبدالهی متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:آرتروز یک  وضعيت ناتوان كننده و نوعي تورم دردناك مفاصل است.هنگام حركت، انتهاي استخوان ها بطور طبيعي بوسيله غضروفها و كيسه هاي كوچك حاوي مايعي كه مانند يك ماده لغزنده عمل مي كند پوشيده شده است اما با افزايش سن، گاهي انتهاي استخوانها ساييده شده و از هم فاصله مي گيرند و مفاصل بــد شكل مي شوند. به همين علت هنگام حركت، مفاصل دردناك مي شوند.

وی با بیان این که توصيه هاي تغذيه اي براي درمان آرتروز زياد است، افزود: اما هيچ برنامه غذايي شناخته شده اي جهت پيشگيري، درمان يا تسكين آرتروز وجود ندارد. احتمال مي رود برنامه غذايي بر روي آرتروز از طريق سيستم ايمني اثر كند. اثرگذاري سيستم ايمني بستگي به نوع تغذيه دارد و برنامه غذايي نامناسب ممكن است آرتريت را بدتر كند. همچنين ممكن است در برخي افراد، مصرف بعضي غذاهاي خاص سيستم ايمني را بر عليه آرتريت تحريك كند.برای مثال مصرف شير و لبنيات در برخي افراد آرتريت را بدتر مي كند.

عبدالهی عنوان کرد:اسيدهاي چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهي نيز با آرتريت مرتبط است. كم كردن مصرف اسيدهاي چرب اشباع موجود در گوشت و فرآورده هاي لبني و افزايش مصرف روغن ماهي سبب پيشگيري يا كاهش التهاب در مفاصل افراد مبتلا به آرتريت شده و درد مفاصل را كاهش مي دهد.همچنین اكسيداسيون چربي غشاي مفـــاصـــل ســبــب التهاب و تورم مفاصل مي شود و از  آنجائي كه ويتامين E بعنوان آنتي اكسيدان  از اين واكنش پيشگيري مي كند، لذا مصرف مواد غذايي غني از ويتامين E نظير جوانه گندم توصيه مي شود.

وی با تاکید بر این که افزايش وزن نيز با آرتريت مرتبط است خطر نشان کرد:به اين ترتيب كم كردن وزن براي افراد چاق مبتلا به آرتريـــت بســــيار ضروري است زيرا مفاصل بعلت تحمل وزن زياد بيشتر تــحــت فشار قرار مي گيرند. كاهش وزن اغلب درد آرتريت در دستها را هم با وجود اينكه متحمل وزن بدن نيستند بهبود مي بخشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار