قم/

توسل به ائمه عین توحید است

آیت الله سبحانی در پاسخ به برخی شبهات وهابیت درباره عقاید شیعه با باطل برشمردن این شبهات تاکید کرد: توسل به ائمه و شفاعت جویی از آنان به عنوان انسان‌های معصوم عین توحید است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله سبحانی بعد از ظهر دوشنبه در درس تفسیر قرآن کریم در مدرسه حجتیه اظهار داشت: سوره یاسین به قلب قرآن معروف است و در آن آیاتی درباره توحید، نبوت و معاد است در حالی که بسیاری از سوره‌ها تنها به یکی از این موضوعات پرداخته است.

وی با اشاره به آیاتی از این سوره که به خلق موجودات با دستان خدا اشاره دارد، افزود: خداوند در این ایه فرموده ما با دستان خویش چهارپایان را برای شما آفریدیم و وهابی‌ها این دست را به این معنا تعبیر می‌کنند که خداوند دست دارد اگرچه درباره کیفیت دست خدا اظهار بی اطلاعی می‌کنند در حالی که ما آن را مجاز و کنایه می‌دانیم.

این مفسر قرآن ادامه داد: وهابی‌ها با این اعتقاد خود خدا را جسم می‌دانند زیرا وقتی دست برای خدا قائل باشیم هر کیفیتی که داشته باشد جسم تلقی می‌شود در حالی که خداوند از جسم منزه است.

وی با تاکید بر لزوم شناخت منعم تصریح کرد: در تاریخ انبیاء افرادی بودند که بت می‌پرستیدند و آن را خدای خود می‌گرفتند و وهابی‌ها هم در دوره حاضر اعتقاد شیعه به توسل و شفاعت را با بت پرستی مقایسه می‌کند.

استاد برجسته حوزه در تشریح این تفاوت گفت: بت پرستان بت را به جای خدا می‌گرفتند و برای او شان ربوبی قائل بودند در حالی که ما ائمه و پیامبر(ص) را خدا نمی‌دانیم و برای آنان شان ربوبی قائل نیستیم و آنها را بندگان صالح خدا می‌دانیم و از آنان به علت تقرب بیشتر به خدا می‌خواهیم برای ما شفاعت کنند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: درخواست شفاعت از یک معصوم که گناه نمی‌کند و مقام عالی نزد خدا دارد، عین توحید است./س

برچسب ها: قم ، توسل ، ائمه ، عین ، توحید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.