هلال شوال که رویت آن برای مسلمانان بسیار پر اهميت است موجب شده تا بسیاری از منجمان و رویتگران هلال در این فصل گرم با زبان روزه راهی ارتفاعات برای رصد شوند.

قاضی میر سعید، عضو ستاد استهلال در گفتگو با خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: امرزو شانزدهم مرداد ماه قمر ماه از حدود 5 درجه ای جنوب خورشید عبور خواهد کرد و ماه نو را پدید خواهد آورد و به دلیل اینکه در غروب امروز بسیار جوان است و احتمالا زودتر از خورشید غروب خواهد کرد شانس رویت آن بسیار پایین است.

وی افزود:برای تعیین زمان رصد هلال در امروز معیارهای مختلفی را رویتگراندنبال می کنند یعنی برخی بیشترین ارتفاع ماه ، برخی بیشترین اختلاف سمت ، برخی بیشترین اختلاف و برخی زمان هم ارتفاعی ماه و خورشید را در نظر می گیرند.

طبق آخرین محاسبات بهترین زمان رصد از ساعت  14  تا  16 است

قاضی میر سعید عنوان کرد: در رصد امروز ما بهترین زمان را هنگامی که بیشترین اختلاف سمت و ارتفاعی را داریم می دانیم که در سمت راست شکل زیر این زمان با خط های هم تراز رنگی نمایش داده شده است و طبق آخرین محاسبات بهترین زمان این رصد در جنوب شرق ایران حدود ساعت 14 ، در شمال غرب حدود ساعت 16 ود ر تهران شهر های مرکزی ایران بهترین زمان ساعت 15 خواهد بود.


وی یاد آورشد :در شکل زیر سمت چپ میزان و مقدار پارامتر رویت پذیری هلال روز با خطوط هم تراز رنگی مشخص شده  که حداقل پارامترها برای رویت با تلسکوپ 10 اینچی 10 می باشد و هنگامی که این پارامتر به 30 برسد رویت هلال با چشم غیر مسلح امکان پذیر می باشد.

وی گفت : برای جنوب شرقی کشور پارامتری حدود 5/12 در مناطق شمالی 5/10 و در شهر های مرکزی ایران حدود 5/11 می باشد یعنی حداقل ابزار مورد نیاز برای رویت این هلال در شهر های جنوبی 8 اینچ در مرکز کشور 9 اینچ و در شمال ایران 10 اینچ است.

گفتنی است: هنگامی که هلال شوال به ارتفاعی حدود 20 تا 30 درجه می رسد به دلیل وجود غبار و جو ضخیم زمین در این منطقه هلال از دید محو می شود و همین امر موجب شده که زمان رویت هلال بسیار کوتاه شود به طوری که رویتگران تنها حدود 2 ساعت برای رویت فرصت خواهند داشت./ح

برچسب ها: هلال ماه ، رصد ، ماه شوال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار