رئيس موسسه تحقيقات شيلات ايران با اشاره به طرح توليد قزل آلاي گفت: اين نوع توليدات کشور را از واردات بي نياز مي کنند.

عباس علي مطلبي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افلزود در حال حاضر سند اين طرح تحت عنوان تدوين توليد لاين هاي ماهي قز ل ‌آلاي ‌spf تدوين و تحويل معاونت علمي و فن /آوري رياست جمهوري شده که پس از تصويب اين معاونت عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.

وي با بيان اينکه استان چهار محال و بختياري براي اجراي اين طرح در نظر گرفته است اضافه کرد اين استان به عنوان قطب توليد ماهيان سردابي کشور و همچنين دارا بودن منابع آب کافي مناسب ترين مکان براي توليد اين نوع قزل آلا است.

مطلبي ادامه داد: همچنين براساس مصوبه دولت موسسه تحقيقات علوم شيلاتي مکلف به ايجاد ايستگاههاي تحقيقاتي در شهر کرد در زمينه ماهيان سردابي شده که توليد قزل الاي spf در چهارمخال و بختياري نيز در راستاي تحقق همين هدف است.
وي افزود گام اول در توليد اين نوع ماهي اصلاح نژاد و ايجاد لاين هاي پرتوليد و گام دوم  انتخاب گونه هايي مقاوم و پرتوان در برابر بيماري هاي مهم است.
مطلبي با اشاره به اهميت اين نوع توليدات در کشور اضافه کرد ساختار ژنتيکي پر توليد و مقاومت اين نوع آبزيان در برابر بيماري ها باعث افزايش توليد در واحد سطح شده کشور را از واردات بي نياز مي کند.

وي اظهار داشت: بنابراين ما نه تنها با عوارض ناشي از واردات (بيماري آبزيان وارداتي) و انتقال آن به ساير آبزيان ) مواجه نخواهيم بود بلکه ايران به عنوان کشور مولد ماهي و ميگوي spf توانايي صادرت پوست لاروهاي اين آبزيان را مي يابد.

وي با بيان اينکه کمتر کشوري در خاورميانه توانايي توليد چنين محصولاتي را دارد خاطرنشان کرد: ايران با توليد آبزيان spf در اين زمينه در خاورميانه پيشتاز مي شود.

به گفته وي نروژ تنها کشور توليد کننده اين ماهي در جهان است لازم به ذکر است از سال گذشته توليد ميگوي spf نيز در استان بوشهر آغاز شده است.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار