شيوع هپاتيتC در کشور پايين‌ترين ميزان را دارد، اما کشورهاي اطراف از اين نظر شيوع بالايي دارند و شايع‌ترين راه انتقال ويروس هپاتيتC در ايران و کل دنيا، اعتياد تزريقي و استفاده از سرنگ مشترک است و نکته حايزاهميت اين که ويروس هپاتيتC، 10 تا 15 سال بي‌علامت است.



به گزارش خبرنگار باشگاه مشهد، دبير انجمن متخصصان بيماري‌هاي عفوني خراسان‌رضوي با هشدار نسبت به اين که هپاتيت B بسيار کشنده‌تر و مسري‌تر از ايدز است اعلام کرد: هپاتيت B در کشور شيوع متوسطي دارد و تخمين‌ها حاکي از وجود حدود 5/1ميليون نفر ناقل ويروس هپاتيت است.

يزدي گفت: بر اساس آخرين برآوردها، ميزان شيوع هپاتيتB به سمت کم شدن است و از سال 72، واکسن اين ويروس براي همه نوزادان اجباري شد اما در رابطه با هپاتيتC هنوز هيچ واکسني وجود ندارد و ويروس اين بيماري‌ نياز به مراقبت‌هاي بهداشتي زيادي دارد.

وی افزود: نحوه شروع ويروس هپاتيتA حاد و ناگهاني است و بطورمعمول در کودکان و در مناطقي با بهداشت ضعيف رخ مي‌دهد‌‌ اما به خودي خود بهبود مي‌يابند و تنها از هر يک هزار کودک، يکي فوت مي‌کند که نمي‌توان براي آن کاري کرد.

وي، دور کمون هپاتيتA را 15 تا 45روز، هپاتيتB 6 هفته تا 6 ماه و هپاتيتC را 15 تا 50 روز عنوان کرد و درباره علايم باليني اين بيماري گفت: بطور کلي تب، لرز،سردرد،ضعف و خستگي،بي‌اشتهايي، کاهش وزن، تهوع و استفراغ، خارش بدن، ادرار پررنگ و مدفوع کمرنگ،درد و حساسيت زير ناحيه زير دنده راست از علايم باليني هپاتيت هستند اما بطور مشخص هپاتيتA بطور معمول با علايم سرماخوردگي، هپاتيتB با علايم و نشانه‌هاي خارج کبدي و هپاتيتC با خشکي دهان و خارش بروز مي‌يابند.

دبير انجمن متخصصان بيماري‌هاي عفوني خراسان‌ رضوي با اعلام اين که «در بيش از 90درصد افراد بالاي 25سال در کشور، آنتي‌بادي ويروس هپاتيتA وجود دارد»، اظهار کرد: شايع‌ترين نوع هپاتيت در کشور ما (وجود بين 2 تا 3درصد ناقل مزمن) هپاتيتB است که ويروس آن حاد و مزمن است و بر اساس برآوردها اين رقم در سيستان و بلوچستان به 5درصد مي‌رسد اما در مشهد حدود 5/3درصد است.

یزدي گفت: هپاتيتA فقط در کودکان بروز مي‌يابد، هپاتيتB بيشتر افراد بين 20 تا 40سال را درگير مي‌کند که در اين بين مردان بيشتر مبتلا مي‌شوند، اما در رابطه با هپاتيتC، مردان بيشتر در معرض سرطان کبد ناشي از اين ويروس قرار دارند.

دکتر يزدي، درباره عوامل مساعد کننده ابتلا به هپاتيت عنوان کرد: در هپاتيتA فقر و جمعيت زياد و بهداشت پايين، در هپاتيتB بي‌بندباري‌هاي جنسي و اعتياد تزريقي با سرنگ‌هاي مشترک و هپاتيتC نيز بر اثر اعتياد تزريقي، تعدد شرکاي جنسي و سرکوب ايمني مؤثر استب/.

برچسب ها: شیوع ، هپاتیت c ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.