در فصل تابستان يخ هاي قطب شمال کمتر نور خورشيد را منعکس مي کنند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش علم و تکنولوژي خبرگزاري ANSA ايتاليا ، در تابستان اقيانوس قطب شمال در حال تبديل شدن و کمتر درخشان است.

براساس اين گزارش، کاهش سطح پوشيده از يخ نيز توانايي اقيانوس ها در منعکس کردن نور خورشيد (بازتاب) را کاهش مي دهد.

 اين همان چيزي است که از تحقيقات تغيير آب و هوا پديدار و توسط دانشگاه آقاخان ريهلا، مؤسسه هواشناسي فنلاند، هلسينکي هماهنگ و در نشريه Nature منتشر شده است.
توانايي سطوح يخ هاي قطب شمال براي منعکس کردن نور خورشيد و در نتيجه براي تعادل انرژي اين سياره بسيار مهم است.

وقتي بازتاب کاهش مي يابد، در واقع، انرژي خورشيد توسط زمين جذب مي شود و گرم شدن کره زمين را تقويت مي کند.

 به همين دليل، توانايي بازتاب نور از سطوح خاص زمين نيز، به عنوان يک عنصر در پيش بيني آب و هوا و کشف يک کاهش در قطب شمال ، ممکن است براي بهبود پيش بيني هاي تغييرات آب و هوايي در آينده مهم باشد.

همانطور که اين مطالعه نشان مي دهد، کاهش در بازتاب قطب شمال عمدتا در اواخر تابستان در ماه اوت و در مناطق تحت پوشش يخ دريا رخ مي دهد.

عواملي که بيشترين کمک را به اين تغييرات مي کنند ذوب يخ دريا و ذوب برف در حال سقوط بر روي يخ به دليل افزايش درجه حرارت بر روي سطح اقيانوس است.

براي تجزيه و تحليل تغييرات بازتاب، محققان قطب شمال به داده هاي ماهواره اي براي حدود 30 سال، از سال 1982 تا 2009 نگاه کردند و مشاهده کردند که به طور خاص، اين تغيير در ماه هاي تابستان متمرکز شده است، از ماه مي تا آگوست.

 تجزيه و تحليل بازتاب در مناطق دريايي و مناطق تحت پوشش يخ دريا انجام شده است.
در اين برنامه مشخص شد که، به استثناي ماه مه، در طول ماه هاي ديگر از توانايي سطوح يخ هاي قطب شمال که منعکس کننده نور خورشيد هستند به طور قابل توجهي کاسته شده است./س
برچسب ها: تابستان ، اقیانوس ، یخ ، قطب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار