مهمترین خواسته از دکتر میلی منفرد، ايجاد فضاي آرام در دانشگاه ها، تکریم اساتید و پژوهشگران کشور است که به عنوان بهره ور ترین قشر جامعه شناخته می شوند.

محسن غفوری آشتیانی، استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: مهمترین خواسته از جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، بازگشت دانشگاه ها به جایگاه واقعی خود و حفظ حرمت اساتید که  به عنوان بهره ورترین قشر در کشور شناخته می شوند است که محصول آنها دانشجویانی هستند که خریدار جهانی دارد و در نظر سنجی ها، جامعه بیشترین اعتماد  را دارد،همچنین استقلال دانشگاه یعنی اعتماد به دانشگاهیان برای اداره امور مربوط به خود. نتیجه این دو عامل بهره وری و تولید علم بیشتر، و شکوفایی استعدادها است اما ادامه روند فعلی باعث افت علمی و تضعیف دانشگاه و مهاجرت اساتید می شود.

وی با اشاره به مهاجرت اساتید از کشور افزود: دلیل اصلی مهاجرتها، نبود امید به آینده در دانشجویان و آرامش فکری اساتید است ، متاسفانه در سال های گذشته با مدیریت غلط و سیاسی کردن محیط های علمی،  اساتید از آرامش فکری و محیط امیدوار کننده ای برخوردار نبودند و در صورتی که دانشجویان ، در محیط های علمی  مستقل  همراه با نشاط اجتماعی و امید  قرار بگیرند شاهد ماندگاری آنها در کشور خواهیم بود، و باید نشاط و امید به دانشگاهبرگردانده شود.

غفوری آشتیانی ادامه داد: امیدوارم در دولت تدبیر و امید و با انتخاب دکتر میلی منفرد، تکریم اساتید و فضای پر نشاط در دانشگاه ها مهیا شود که حاصل آن رشد علمی کشور و کار کردن همراه با علاقه است.

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در توصیف یک محیط علمی اظهار داشت: حاکمیت عقل و دانش در کنار جو آرام از نخستین انتظار از یک محیط علمی هست که نتیحه آن تزریق فضای امید و نشاط به دانشگاه ها خواهد بود که در این صورت می توانیم شاهد افزایش تولید علم در کشور باشیم .

*رشد علمی حاضر کشور، مدیون 20 سال گذشته است

وی با اشاره به رشد علمی در کشور که برخی افراد می گویند در 8 سال گذشته اتفاق افتاده  اضافه کرد : این رشد علمی،  مدیون تلاش اساتید و درخت های علمی است که در بیست سال گذشته نهاده شده و در صورتی که فضای دانشگاه ها امیدوار کننده و پرنشاط تر بود، رشد علمی بیشتری را شاهد بودیم و عملکرد وزارت علوم دولت دهم در 5 الی 6 سال آینده مشخص می شود.

غفوری آشتیانی در تعریف استاد قوی و با کیفیت گفت: استاد وافعی بهترین درس را می دهد و بهترین درس را می دهد و بهترین رفتار را با دانشجو دارد و الگوی علمی و تربیتی دانشجو و معلم به تمام معنی است، هر دکتر و فارغ التحصیلی  نمی تواند استاد باشد زیرا استاد باید، مثل  یک پدر و همدم با دانشجو رفتار کند.

موسس بین المللی پژوهشگاه بین المللی اضافه کرد: لازمه یک دانشگاه واقعی، این است که اساتید همکاران علمی خود و دانشجویان دکترا (همکار تحقیاتی) را خود انتخاب کنند. اما در چند سال گذشته، با گزینش متمرکز و غیر شفاف فرایند طوری شده که کیفیت جذب اساتید و دانشجو پایین تر از سطح علمی مطلوب است و برخی افراد فکر میکنند که اساتید صلاحیت لازم را ندارند یا به آنها اعتماد نمی شود و باید افراد خارج از فضای دانشگاه این کار مهمرا انجام دهند، این کار در هیچ جای دنیا با پیشرفت علمی رایج نیست.

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اشاره به جایگاه اساتید ادامه داد: انتخاب رئیس دانشگاه، دانشکده و پژوهشکده و مدیران گروه ها باید براساس نظر اساتید باشد که این فرایند از اوایل دهه 80 آغاز شده بود، در سالهای گذشته، عملا متوقف شد و باعث نارضایتی اساتید شد و مدیران را تبدیل به مدیران غیر پاسخگو نمود، درکنار این،  اداره یک دانشگاه و پژوهشگاه با اداره یک یک دستگاه اجرائی متفاوت و به مراتب سخت تر است،همچنین معیارهای علمی و آزادی علمی و پاسخگویی در حد بالا بر قرار باشد.

وی با توصیف فضای دانشگاه و پژوهشگاه ها در 8 سال گذشته افزود: نصب دوربینها یعنی بی اعتمادی به دانشگاه هیان که از پاکترین و معتمد ترین اقشار جامعه اند و منافع احتمالی آن بسیار کمتر از ضرر های آن و باعث امنیتی کردن محیط علمی و دادن حس بد به اساتید می شود که این روند باید اصلاح شود.

موسس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار داشت: یکی از مهمترین خواسته ها از جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم که دارای شخصیتی فهمیده، با دانش و ادب و خلق خوب و محترم است، این است که از مشاوران برحسته در پیشبرد اهداف علمی کشور و اداره وزارت بسیار مهم و کلیدی علوم، تحقیقات و فناوری بهره مند شود.

*نشاط و تولید علم، خواسته مقام معظم رهبری 
استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم و نشاط در کشور تصریح کرد: یکی از خواسته های معظم له ،نشاط اجتماعی و تولید علم است که این مهم در صورتی تحقق پیدا می کند  که دانشگاه دارای جو آرام و پرنشاطی بوده و درمحیطی که دانشگاهیان دانشجو و دانشجو استاد را تکریم کند، شاهد پیشرفت علمی و افزایش تولید علم هستیم.

*مسئولان حاضر پاسخگو نیستند
غفوری آشتیانی ابراز داشت در حال حاضر فقط روسای دانشگاه ها به وزیر، وزیر به رئیس جمهور پاسخگو است. مدیران باید به همه دانشگاهیان اعم از استاد، دانشجو و کارکنان در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشد و شفاف عمل کنند. زیاد امیدوارم با حضور دکتر میلی منفرد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرایند اصلاح گردد.

استاد نمونه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خاطر نشان کرد: از نمایندگان مجلس درخواست دارم تا به جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم رای اعتماد دهند، همچنین تحقق خواسته ها، تکریم اساتید وحفظ استقلال دانشگاه یکی از تواناییهای مهم او هست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.