وزير امور خارجه كشورمان گفت: چند ماه پيش از اين اعلام كرده بودم كه در سال 92 جمهوري اسلامي ايران وارد فاز جديدي از بحث تعاملات خواهد شد كه به لطف الهي اكنون ما در اين مسير قرار گرفته‌ايم.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران،علي اكبر صالحي وزير خارجه كشورمان در نشست مشترك با معاونين اين وزارتخانه و اصحاب رسانه ضمن تبريك عيد سعيد فطر و روز خبرنگار گفت: از اينكه بار ديگر در خدمت شما دبيران خبري كه بار عمده ساختن افكار عمومي و رساندن خبر را به صورت مختلف بر عهده داريد،بسيار خوشحالم هستم.  
 
وي ادامه داد:‌بر خود وظيفه مي‌دانستم كه با خبرنگاران جلسه‌اي داشته باشم و از تك تك آنها قدرداني كنم.  
 
وزير خارجه كشورمان تصريح كرد: اين روزها متعلق به شماست و روز خبرنگار پاسداشت و بزرگداشت شهداي عزيز ديپلمات و خبرنگاران ما در مزارشريف است.  
 
صالحي افزود: بسيار خرسندم كه جمهوري اسلامي ايران و ملت آن با ساخت يك حماسه سياسي بار ديگر ارزش و اقتدار خود را به رخ جهانيان كشيد چرا كه هيچ كس باور نمي‌كرد علي‌رغم اين چنين فشارها و تحريم‌هاي ظالمانه و غيرقابل توجيه قريب 73 درصد از واجدين شرايط در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و به رويه‌اي به نام اعتدال و تدبير راي دهند. 

*ملت ايران مفتخر است كه ملتي انديشه‌ساز است
 
وي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران مراحل مختلفي را گذرانده تا به اينجا رسيده است؛ ايران دوران برانگيختگي را گذراند و از دوره مشروطه تا انقلاب عبور كرد و تجلي آن جمهوري اسلامي ايران بود، پس از آن 34 سال دوران بالندگي را طي كرد و اين ملت مفتخر است كه ملتي انديشه‌ساز است.  
 
وزير خارجه كشورمان تصريح كرد: در اين 34 سال نمونه‌هاي فراواني از اقتدار اين ملت و نظام مقدس جمهوري اسلامي به جامعه جهاني عرضه شد كه از جمله مي‌توان به شيوه حكومتي جديد كه يك شيوه استثنايي است و كارايي خود را در اين برهه حساس به خوبي شاهد هستيم اشاره كرد.  
 
صالحي اظهار داشت: عدالت‌گستري و تحولات چشمگير در ارتقا شاخص‌هاي اجتماعي كه منجر به انعكاس گزارش‌هايي از سوي سازمان ملل شد نمونه‌هايي از اين مهم است.  
 
وي  تاكيد كرد: ما بالاترين رشد شاخص‌هاي انساني را بعد از كره را داشتيم و در زمره گروه اول بوديم و اكنون از بين 5 گروه در رتبه دوم قرار داريم كه اينها نمونه‌هايي از دستاوردهاي ملت بزرگ و شريف ايران است.  
 
وزير خارجه كشورمان گفت: ما اين دوران بالندگي را به عينه شاهد بوديم و علي‌رغم نواقص، مشكلات و‌ كاستي‌ها هيچگاه ملت و نظام‌ها جهت‌هاي اصيل انقلاب را فراموش نكرده است.

 *فاز جديدي از تعاملات رقم مي‌خورد


صالحي افزود: چند ماه پيش بنده با توجه به اطلاعات به دست آمده در وزارت خارجه پيش‌بيني كرده بودم كه در سال 92 ايران وارد دوره جديدي خواهد شد و فاز جديدي از تعاملات رقم خواهد خورد و همانطور كه شاهد هستيم به لطف الهي ما در اين مسير قرار گرفته‌ايم و نشانه‌هايي از ورود ايران به عهد جديد را به خوبي مي‌بينيم.
 
وي تاكيد كرد: من اين نويد را مي‌دهم كه ايران بيش از گذشته و سريعتر از پيش رو به پيشرفت، اعتدال و عزتمندي پيش خواهد رفت.  
 
وزير خارجه كشورمان ادامه داد: اين نويد بي‌پايه و اساس نيست همانطور كه مقام معظم رهبري در فرمايشات اخير خود فرمودند؛ در منطقه و شمال آفريقا شاهد بحران‌هاي عظيمي هستيم اما به لطف الهي جمهوري اسلامي ايران هر روز شاهد تحولي جديد، نشاط‌ آفرين و اميد بخش است و قطعا اين روند در دولت جديد نيز استقرار و تداوم خواهد يافت.

* محوريت مبنايي رسانه‌هاي ما بايد براساس ارزش و اخلاق باشد

 
صالحي خطاب به رسانه‌ها گفت: درست است كه رسانه‌ها در طول زمان و در اين دوره شاهد به كار گيري ابزارهاي پيشرفته‌اي هستند كه باعث شده اطلاعات آنها به طور شفاف، دقيق و با سرعت در اختيار افكار عمومي قرار گيرد،‌كه اين امري تحول‌آفرين و چشمگير براي اصحاب رسانه است اما بايد به بعد محتوايي نيز توجه كنند.  
 
وي اظهار داشت: همانطور كه مدعي هستيم سياست ما داراي مبناي اصولي و ارزشي است و در همان راستا نيز سياست خارجي به همين گونه است، رسانه‌هاي ما نيز بايد اين گونه عمل كنند.  
 
وزير خارجه كشورمان تاكيد كرد: ما به دنبال منفعت‌طلبي نيستم و اين در حالي است كه ما در پي منافع ملي هستيم و رسانه‌ها نيز بايد اين مهم را مدنظر قرار دهند.  
 
صالحي افزود: محوريت مبنايي رسانه‌هاي ما بايد براساس ارزش و اخلاق باشد؛ رسانه‌ها بايد به صورت ويژه عمل كنند.  
 
وي تصريح كرد: درست است كه تمام رسانه‌ها از ابزارهاي لازم برخوردار هستند اما اين مسئله كافي نيست؛ آيا ما مي‌خواهيم مثل رسانه‌هاي ديگر جهان باشيم يا مي‌خواهيم يك رسانه‌ اخلاق‌مدار و ارزش‌مدار باشيم. 

رئيس دستگاه ديپلماسي گفت:‌ رسانه بايد بي طرف اما مردمي بوده و براي تنوير افكار عمومي و ساختن آن تلاش كند.  
 
وي افزود: رسانه‌ها بايستي پاك‌انديش و بي‌طرف باشند و اگر قرار باشد رسانه‌اي طرف شخص خاصي را بگيرد بايد در سر در آن درج كند من حامي فلان حزب هستم.اما ديده شده كه رسانه‌هاي ما بارها اعلام مي‌كنند كه مستقل هستند اما وقتي مطالب‌شان را مي‌خوانيم، پي مي‌بريم كه بر مبناي بحث بي‌طرفانه فعاليت نمي‌كنند و اين مسئله رعايت نمي‌شود.  
 
وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: اجازه دهيد يك بار رسانه‌هايي از كشورمان در جهان مطرح باشند كه همه به آنها ارجاع دهند، من گاهي در بيان مطالب غلو و يا بزرگنمايي‌هاي عجيبي مي‌بينم. 

*رسانه‌ها نقد شفاف و خداپسندانه داشته باشند
 
رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: زماني كه در وزارت علوم بودم يادم هست چهره‌‌هايي به عنوان چهره سال علمي، چهره رياضي جهان، چهره فيزيك جهان معرفي مي‌شدند و هر چه وزارت علوم اعلام مي‌كرد اين كار درستي نيست رسانه‌ها باز در انعكاس اخبار غلو مي‌كردند و اين مسئله سبب خطاي اطلاعاتي افكار عمومي مي‌شد كه در اين زمينه‌ تلاش‌هايي انجام و اين مسئله حل شد اما هنوز اين مسائل ادامه دارد، گاهي از برخي شخصيت‌ها بحث‌هايي مطرح مي‌شود كه گويي غير از اين افراد شخص ديگري با اين شرايط وجود ندارد و اينها شايسته رسانه نيست.  
 
صالحي اظهار داشت:‌رسانه‌ها بايد تحقيق كنند و حقايق را بازگو نمايند، رسانه‌ها نقد شفاف و خداپسندانه داشته باشند چرا كه نقد خداپسندانه مردم‌پسندانه خواهد شد.  
 
وزير امور خارجه كشورمان گفت:‌رسانه‌ها اكنون در چالشي مهم قرار دارند چرا كه جمهوري اسلامي ايران در يك چالش بزرگ با استكبار جهاني است و آنها تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرند تا جمهوري اسلامي ايران را مورد هجمه خود قرار دهند.

* گفت در برابر وجدان خودم خجالت‌زده‌ام
 
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد:‌در  جنبش عدم تعهد يكي از وزراي خارجه كشورها به من گفت؛ من عذرخواهي بزرگي به شما بدهكارم چرا كه قبل از ورود به ايران تصورم از جمهوري اسلامي كشوري نابسامان، به هم ريخته و داراي فقر بود.  
 
وي افزود: علت اينكه به ايران سفر كردم اين بود تا بيايم و اوضاع اين كشور را آنگونه كه بيان شده بود از نزديك ببينم اما وقتي وارد فرودگاه و سپس وارد نشست تهران شدم به خود نهيب زدم كه تو چگونه تحت تاثير رسانه‌ها قرار گرفته بودي و اكنون در برابر وجدان خودت خجالت‌زده‌اي.
 
صالحي گفت: بعد از انتخابات شكوهمند و خلق حماسه سياسي از سوي ملت ايران بر ما و بر رسانه‌ها فرض است كه از اختلافات داخلي دوري كنند. 

 *همواره از هاشمي و خاتمي دفاع كرده‌ام/موسويان را جاسوس نمي‌دانم
 
وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: آن زمان كه در مسئوليت بودم همواره از تمام بزرگان و گذشتگان به نيكي ياد كرده‌ام، همانطور كه در مورد دستگيري آقاي موسويان به عنوان جاسوس اعلام كردم من وي را جاسوس نمي‌دانم.  
 
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: من همواره از شخصيت‌هاي كشور و بزرگان همچون آيت‌الله هاشمي و خاتمي دفاع كرده‌ام و اين در حالي بود كه بنده وزير دولت آقاي احمدي‌نژاد بودم.  
 
وي افزود: من فكر مي‌كنم آنچه كه حق است بايد بگويم، تخريب ممكن است اختلاف‌هايي به دنبال داشته باشد، ما نبايد بزرگان خود را دفع و دفن كنيم و رسانه‌ها بايد در اين زمينه نقد صحيح كنند چرا كه تخريب افراد زيبنده ما نيست.  
 
صالحي بيان كرد: ما در تعاملات بين‌المللي بارها در شوراي امنيت ملي گفتيم نبايد به مسئولين كشورهاي ديگر بي‌حرمتي كنيم، علي‌رغم اينكه با يكديگر دشمن هستيم، چرا كه بي حرمتي به رموز يك كشور سبب بي‌حرمتي‌ آنها نسبت به ما مي‌شود همانطور كه خداوند در قرآن كريم به اين مهم اشاره كرده است.  
 
وزير امور خارجه كشورمان گفت: اقتدار، فعال بودن و عزتمندي در پرخاشگري و خشونت جايي ندارد.  
 
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: ما رسانه‌ها را پل ارتباطي بين سياست خارجي و افكار عمومي مردم و جهان دانسته و شما را دريچه و رصدخانه تحولات بين‌المللي و منعكس‌كننده تحولات درون و بيرون سياست خارجي مي‌دانيم.  
 
وي اظهار داشت: ما اميدواريم اين ارتباط روز به روز تقويت و حتي عاطفي‌تر شود.  
 
صالحي افزود: شما با تصويرسازي صحيح از ايران مي‌توانيد جمهوري اسلامي ناب را به همراه حقيقتش به دنيا نشان دهيد.


*قول مي‌دهم نشست‌هاي مفصلي با اصحاب رسانه داشته باشم

وزير امور خارجه كشورمان گفت:‌ در طول مدت كاري در دولت جناب آقاي احمدي‌نژاد تلاش‌هاي بسياري شد و انجمن‌هاي دوستي، سازمان‌هاي مردم نهاد، تماس با هنرمندان و نخبگان داخلي و  خارجي صورت گرفت تا از اين طريق بتوانيم از ديپلماسي عمومي به نحو احسنت استفاده كنيم و اميدواريم بيش از پيش اين ارتباط ادامه داشته باشد.  
 
رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: اميدواريم اين ديدار آخرين عهد زيارت شما نباشد و اميدوارم در فرصت‌هاي آتي به شرط حيات بتوانم شما عزيزان را ببينم و در تماس با يكديگر و درد و دلي از منظر ديگر با هم باشيم. 

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا شما در طول دوره خود نشست كامل و مفصلي با اصحاب رسانه‌ نداشتيد، گفت: شايد دليل اين امر اين بوده كه ما نشست‌هاي بسياري با وزراي خارجه مهمان داشتيم اما باز هم بايد بگويم كه ايراد شما وارد است و قول مي‌دهم اگر باز به وزارت خارجه آمدم نشست‌هاي مفصلي با اصحاب رسانه داشته باشم.  
 
*هرگز آرزو نداشتم وزير نشوم


صالحي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا در طول دوره خدمت خود آرزو كرديد كه وزير نباشيد، اظهار داشت: خير، هرگز اين آرزو را نكردم كه وزير نباشم چرا كه خدمت به اين نظام و ملت عزيز كشورمان را عبادت مي‌دانم.  
 
وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه بعد از پايان دوره وزارت چه خواهيد كرد، تصريح كرد: ما از دانشگاه آمده‌ايم و به دانشگاه برمي‌گرديم و اين امري قطعي است؛ ديروز تمام روز را در حال خواندن يكي از كتاب‌هاي درسي بودم و قطعا بازگشت من به دانشگاه حتمي خواهد بود اما اگر در اين ميان اتفاق بيافتد آنرا هم تقدير الهي مي‌دانم و به ايزد متعال واگذار مي‌كنم.  
 
*کانادا براي خودش حرف مي‌زند

رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات مقامات كانادايي عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: كانادا همواره اينگونه اظهارات را داشته و دارد و براي خودش و خانواده‌اش حرف مي‌زند.  
 
وي در مورد ابراز اميدواري مقامات كشورهاي مختلف براي ارتقا روابط با دولت يازدهم اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در اين 34 سال همواره در چالش بزرگ انديشه‌اي با استكبار جهاني بوده اما بايد اين سوال را پرسيد كه آيا ما مانع رونق اقتصاد جهاني بوده‌ايم، ما مانع چه چيزي بوده‌ايم؟ بايد پاسخ داد ما براي هيچ كس هيچ مانعي نبوده‌ايم اما چرا غرب تا اين حد از جمهوري اسلامي ايران واهمه دارد،‌در پاسخ بايد گفت؛ آنها به وضوح مي‌دانند ملت ايران ملتي قدردان و عزتمند بوده و همواره در مدار اصلي خود فعاليت مي‌كند.  
 
صالحي ادامه داد: بايد گفت اين براي اولين بار است كه يك كشور در حال توسعه دارد حقيقت استقلال خود را به نمايش مي‌گذارد و اين مهم براي غربي‌ها فضاي جديدي را ايجاد كرده و آنها سعي در مخالفت با جمهوري اسلامي ايران دارند اما تا كنون نتوانسته‌اند به هدف خود برسند و همانطور كه شاهد هستيم در اين يكي دو سال فشارها به اوج خود رسيده و خود آنها بارها اذعان كرده‌اند ما فشاري فلج‌كننده را بر جمهوري اسلامي ايران وارد مي‌كنيم.  
 
وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: شاهد هستيم اين ملت و نظام همواره از استقلال سياسي خود دفاع كرده و به اين مهم ادامه مي‌دهد و آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه نمي‌توانند كاري از پيش ببرند.  
 
رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: غرب به اين نتيجه رسيده است كه چالش‌هاي بيش از اين نتيجه عكس مي‌دهد؛ آنها تصور مي‌كردند در انتخابات اخير مي‌توانستند به نتيجه برسند ولي اينگونه نشد و حمله و هجمه آنها با ديوار محكمي روبرو شد چرا كه اين دولت برآمده از  اراده ملت است و همه يكي هستند. 

*غرب مي‌خواهد با بحث برد-برد با ايران وارد تعامل شود
 
وي گفت: غرب به اين نتيجه رسيده كه با بحث برد-برد با ايران وارد تعامل شود و همانطور كه حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني اعلام كردند كشوري كه همواره مبنايش مبناي ارزشي و اخلاقي بوده هيچگاه به دنبال تقابل نيست مگر اينكه امري همچون جنگ تحميلي بر ما فرض شود بنابراين ما كشوري اهل گفتگو همزيستي با تمامي كشورهايي هستيم كه آنها هم به اين اصول اعتقاد داشته باشند.  
 
صالحي ادامه داد:‌آنها متوجه شدند جمهوري اسلامي ايران استوار ايستاده است و دولت هم اهل تعامل به دور از افراط‌ گرايي است.  
 
وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد:‌امام خميني (ره) به جهانيان نشان داد كه مي‌تواند محرك جهان و شيوه‌اي از حكمراني و حكومت‌گرايي جديد باشد، بنابراين استقبال كشورها براي تعامل با ايران به دليل اين است كه ما به فاز جديدي ورود پيدا كرده‌ايم. 

*همه دولت‌ها در جهت منافع ملي و مصالح كشور فعاليت كرده‌اند
 
رئيس دستگاه ديپلماسي گفت: در طول اين هفت دوره رياست جمهوري‌ها هر كدام نقشي داشته و تحولي را درحوزه خود ايجاد كرده‌اند.
 
 
وي افزود: در دولت نهم و دهم نقش گسترش مفهوم عدالت به خوبي نمايان شد و بايد بگويم اين دولت تمام تلاش خود را به كار گرفت و به زيبايي آراء مردم را به دولت يازدهم سپرد.  
 
صالحي اظهار داشت: ما معتقديم هيچ دولتي به عيب و نقص نبوده و بايد گفت در مجموع همه دولت‌ها در جهت منافع ملي و مصالح كشور فعاليت كرده‌اند.  
 
وزير امور خارجه كشورمان در مورد انتقال موضوع  فعاليت هسته‌اي از شوراي امنيت به وزارت امور خارجه گفت: بحث هسته‌اي بحث حساسي است،‌اين بحث كه از سال 2001 به طور جدي شروع شد در وزارت خارجه قرار داشت يعني نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي اتمي تنها كسي بود كه در اين زمينه فعاليت مي‌كرد و شخص ديگري در اين ميدان براي بيان و تبيين مواضع ايران وجود نداشت، چرا كه بحث‌ها بسيار تخصصي بود اما اكنون همه جامعه تمام اطلاعات و مباحث مربوط به اين مهم را مي‌شناسند.
 
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: در آن زمان وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي عهده‌دار اين امور بودند و اين مسئله ادامه پيدا كرد چون نهادهاي ديگري نيز در اين قضيه درگير بودند در نهايت بنابر توصيه وزارت خارجه آن زمان به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي انتقال يافت.  
 
صالحي در مورد ايجاد  اجماع در خصوص اتخاذ تصميمات در امور سياست خارجي اظهار داشت: ايجاد اجماع كار آساني نيست اما هر آنچه كه در خصوص فعاليت هسته‌اي و امور سياست خارجي انجام شده نتيجه اجماع بوده است و جناب آقاي دکتر جليلي نيز بر اساس همين اجماع عمل كرده است و مطابق نظر نظام مسائل را پيش برده‌اند و اكنون پرونده به جاهاي خوبي رسيده است.
 
وزير امور خارجه كشورمان افزود:‌در آلماتي 1 اولين بار انعطاف خوبي نشان داده شد و همين امر موجب شد طرف غربي پي ببرد كه جمهوري اسلامي ايران از همه آستانه‌هاي به دست آوردن فناوري عبور كرده است، بنابراين بايد گفت آنها چه چيزي را مي‌خواهند متوقف كنند و طرف غربي بعد از فتواي مقام معظم رهبري متوجه شد كه راهي جز تعامل با جمهوري اسلامي ايران ندارد و اميدواريم در آينده شاهد تعاملات بيشتر باشيم. 

*موضوع فعاليت هسته‌اي رو به حل شدن است
 
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان تصريح كرد: بايد بگويم  فعاليت هسته‌اي به جايي رسيده كه از اين به بعد شاهد حل و فصل آن خواهيم بود و براساس نشانه‌ها به ياري خداوند متعال اين پرونده رو به حل شدن بوده و اين امر قطعي است.  
 
وي در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي خبرنگاران اين وزارتخانه و همچنين اينكه آيا مردم به تغيير رويكرد در تعاملات راي دادند، گفت: يكي از دستاوردهاي وزارت خارجه اين بود كه از انفكاك دانشكده روابط بين‌الملل از وزارت خارجه جلوگيري شد و ما داراي دانشگاه ديپلماتيك شديم و دوره جديدي را آغاز كرديم و در همين راستا از آقايان مهمانپرست و عراقچي مي‌خواهم كه كارگاه آموزشي را تشكيل دهند چرا كه قابليت و امكانات لازم در اين زمينه وجود دارد.  
 
صالحي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه مردم به تغيير رويكرد در تعاملات راي دادند، افزود: من اينگونه نمي‌بينم كه مردم به تغيير عملكرد راي داده باشند.  
 
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد:‌من در دوران خدمتم بارها مي‌خواستم به عربستان سفر كنم اما چون بايد اجماع حاصل شود و هر تصميمي در سياست خارجي منوط به اجماع تصميم سازان است اين سفر صورت نمي‌گرفت همانطور كه در مورد تعامل با آمريكا نظر مقام معظم رهبري شرط است.


*ویلیام هیگ ازما خواست که پادرمیانی کنیم و اگريمان صادر شود

صالحی در مورد اوضاع اخیر مصر و روابط ایران و اروپا در دوران خدمت وی گفت: اولین بار که وزیر خارجی انگلیس را دیدم قریب به دو سال و چند ماه پیش بو د در آن زمان بحث مفصلی داشتیم و ما می‌خواستیم روابط را به حد سفارت ارتقا دهیم و در همین راستا ویلیام هیگ ازما خواست که پادرمیانی کنیم و اگريمان صادر شود.

به ایران آمدیم و سفیر جدید نیز به ایران آمد و روابط رو به گسترش بود و زمانی که می‌رفت که تحولات مسیر عادی خود را طی کند ناگهان بحث سفارت انگلیس پیش آمد و اوضاع تغییر کرد و در آن زمان نیز مسئله را به خوبی مدیریت کردیم اما باید بگویم در آن شرایط نیز برخی رسانه‌ها تیترهایی زدند که بسیار عجیب بود.


*حسن نیت خودمان را به آنها ثابت کردیم اما آنها بوده‌اند که خطا کردند

صالحي تصريح کرد:در خصوص مصر ما بهترین مواضع را اتخاذ کردیم و با روی کار آمدن دولت مرسی نیز شروع به گسترش روابط کردیم حتی به این کشور پیشنهاد کمک‌های اقتصادی و غیره دادیم و حسن نیت نظام را به آنها ثابت کردیم اما آنها بوده‌اند که خطا کردند.

ما با همه احزاب فعال در مصر در یک فاصله هستیم حتی بعد از اتفاقات اخیر با وزیر خارجه جدید تماس‌‌هایی داشتیم و در تماس با حکومت جدید هستیم.

ما تنها نگران وضعیت داخلی مصر و درگیری‌های مردمی هستیم که به صلاح این کشور و کل امت اسلام نبوده و امیدواریم این درگیری‌ها به صورت مصری مصری حل شود روابط ما با ترکیه در حوزه تجاری و اقتصادی خوب است و تنها در مسئله سوریه اتفاق نظر نداریم که این امری طبیعی است.

باید بگویم با ترکیه روابط بسیار عالی است و بیشترین تماس را با وزیر امور خارجه ترکیه داشتیم و حتی همین دیشب با وی صحبت کردیم و رابطه تجاری ما نزدیک به 30 میلیارد است.

حدود دو ماه پیش به عربستان سفر کرده و روابط ما با این کشور ادامه دارد و دولت آینده نیز همین مسیر را طی خواهد داد.

وی در مورد آخرین وضعیت دیپلمات مست عربستانی و پرداخت دیه اظهار داشت: بحث از این قرار بوده که مبلغی بیش از دیه باید به صورت علی الحساب در صندوق قوه قضاییه واریز شده و بعد از نهایی شدن همراه با پرداخت خسارت‌های دیگر به خانواده فرد فوت شده پرداخت شود.


*ظريف را یک دیپلمات با تجربه می‌دانم

صالحی در پاسخ به سوال دیگری در مورد منحل شدن سازمان انرژی اتمی و ورود آن به وزارت نیرو و همچنین معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی دولت یازدهم گفت: دکتر ظریف از همکاران و دوستان قدیمی بنده هستند و همواره با ایشان در تماس بودم و وی را یک دیپلمات با تجربه می‌دانم.

وي تاکيد کرد:در مدت 10 ساله ارتباطم با وزارت خارجه مشاهده کردم که این وزارتخانه مملو از دیپلمات‌هایی کاردان بوده و تنها وزارتخانه‌ای است که می‌شود وزیر آن را از درونش انتخاب کردند.

جناب آقای ظریف فرد با تجربه‌ای هستند که مطمئنم به لطف الهی موفق خواهند بود خصوصا اینکه مورد اعتماد رئیس جمهور محترم بوده و از نزدیکان وی هستند و این نقطه قوتی است.


*سازمان انرژی اتمی محور حیاتش نیرگاه بوشهر است

در مورد بحث سازمان انرژی اتمی و قرار گرفتن آن در وزارت نیرو تصریح کرد: این خبر را بنده هم شنیده‌ام و این مطلب را کسی به عنوان مسئول مطرح نکرده و اگر نظر شخصی من را بخواهید باید بگویم سازمان انرژی اتمی محور حیاتش نیرگاه بوشهر و دیگر نیروگاههاست.

وي خاطر نشان کرد: کل سازمان انرژی اتمی هویت و وجودش هول محور نیروگاه‌های تجاری و هسته‌ای است اگر فعالیت می‌کند در همین حوزه و در حوزه پزشکی است و شاید عده‌ای تصور کنند اگر این سازمان منتقل شود از این شائبه‌ها دور خواهد بود که هدفی غیر از این مسائل ندارد.

انتهاي پيام/


برچسب ها: صالحی ، وزیر ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار