حسگرهايي كه به شناسايي فنيل آلانين جهت پيشگيري از فنيل كتونوري (PKU) موثرند توسط محققان مركز انستيتو پاستور در حال بررسي است.

نسرين شادجو، محقق كشورمان در انستيتو پاستور ايران در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران افزود: با طراحي حسگرها مي‌توان در شناسايي و درمان بيماري (PKU) گام برداشت.

وي گفت: (PKU) نوعي بيماري ژنتيكي، متابوليكي اتوزومال است كه اين اختلال حاصل جهش ژني است.

شادجو در ادامه اظهار داشت: اين بيماري ژنتيكي كه معمولا براساس عدم تعادل غلظت آمينو اسيد طبيعي فنيل آلانين بروز مي‌كند و با توليد اين حسگر مي توان از كمبود آنزيم آگاه شد و در جهت ورود آمينواسيد طبيعي به بدن اقدام كرد.

محقق كشورمان گفت: براي تشخيص اين بيماري در نوزادان كه در روزهاي نخست پس از تولد با استفراغ نوزاد و مشكلات هضم خود را نشان مي‌دهد از كف پاي نوزاد خون گرفته مي‌شود.

شادجو گفت: در صدديم در انستيو پاستور ايران با روش غير‌تهاجمي به بررسي بزاق نوزاد بپردازيم و گام مهمي در تشخيص اين بيماري و كمك به بهبود و آن برداريم.

شادجو افزود: در اين طرح علمي پژوهشي محققان متعددي نظير محمدحسن زاده دكتراي آناليز دارو اسكندر اميري‌نيا دانشيار انستيو پاستور ايران، شهباز محمدي دانشجوي دكتراي بيو‌‌تكنولوژي پزشكي سهيم  بوده‌اند و اين طرح در انستيتو پاستور ايران در حال بررسي و انجام است.

وي اذعان داشت: اميدواريم با اين طرح پژوهشي و فرصت مطالعاتي بتوانيم گام مهمي در ارتقا نظام سلامت برداريم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار