خبرگزاری‌های آسیای میانه:

روحانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان شرکت می‌کند

چند خبرگزاری آسیای میانه روز دوشنبه اعلام کردند که دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ايران در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که ماه سپتامبر سال جاری (شهریور) در شهر "بیشکک" پایتخت "قرقیزستان" برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،خبرگزاری‌های"کانیوز، ترند و 24 ک.گ" نوشتند: سفر دکتر حسن روحانی به منطقه آسیای مرکزی، اولین سفر خارجی وی محسوب خواهد شد.
 در این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران با همراهی کشورهای افغانستان، هندوستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان منطقه‌ای مقام ناظر را دارند.
"یوری اوشکف" نماینده نهاد ریاست‌جمهوری روسیه نیز گفته است: در حاشیه نشست شانگهای "ولادیمیر پوتین" رییس‌جمهوری روسیه با دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری جدید ایران در "بیشکک" ملاقات خواهد کرد.
 وی با بیان اینکه دو طرف برای برگزاری این ملاقات آمادگی دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکای مهم روسیه به حساب می‌آید و در مراسم تحلیف  حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران نیز "سرگئی نارشکین" رییس پارلمان روسیه حضور داشت.
سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی٬ اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.
 این سازمان در سال 2001 توسط رهبران "چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان" پایه‌گذاری شد. سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان "شانگهای 5" است که در سال 1996 تاسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به "سازمان همکاریهای شانگهای" تغییر داده شد.
 علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران و سپس پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند. انتهاي پيام/
 
منبع: ايرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار