نوبت صبح و عصر جلسه علني بررسي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي كابينه يازدهم در حالي به پايان رسيد كه با حاشيه‌هاي زيادي همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ يكصد و بيست و دومين جلسه علني بهارستان در حالي آغاز شد كه با حاشيه‌هاي مختلفي همراه بود.
 
مجلس شوراي اسلامي كه اخيرا شاهد ميزباني برگزاري مراسم تحليف "حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني" رئيس جمهور دولت يازدهم بود، پس از دريافت اسامي 18 وزير پيشنهادي اين دولت تصميم گرفت از صبح روز دوشنبه 21 مردادماه(امروز) به مدت 3 روز بررسي صلاحيت وزيران كابينه يازدهم را بررسي كند.
 
حرف و حديث‌هاي مختلفي در خصوص اعتماد به تمامي وزرا يا عدم‌اعتماد به برخي از وزيران پيشنهادي روحاني سوژه داغ رسانه‌ها و خبرگزاري ها بود كه امروز دوشنبه به عنوان موعد مقرر از راه رسيد و 289 وكيل ملت صبح امروز از ساعت 8 و 10 دقيقه بررسي صلاحيت وزرا را آغاز كردند.
 
بنابراين، اصحاب رسانه كه پاي ثابت اينگونه جلسات هستند قبل از آغاز صحن علني در مجلس شوراي اسلامي حضور يافته و آماده پوشش اين جلسه بودند، به طوريكه 300 خبرنگار، عكاس، تصويربردار داخلي و خارجي براي پوشش جلسه بررسي راي اعتماد به كابينه يازدهم در بهارستان حضور داشتند.
 
ناگفته نماند، براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلامي ايران جلسه بررسي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي به صورت زنده و مستقيم از طريق سيما به كل كشور و حتي جهان مخابره مي شود.
 
قبل از حضور رئيس جمهور ملت در جلسه علني امروز ضرغام صادقي عضو هيئت رئيسه مجلس اسامي موافقان و مخالفان را قرائت كرد كه براساس آن 148 نفر به عنوان موافق كليات اين طرح ثبت نام كرده بودند و 18 نفر به عنوان مخالف كليات وزراي پيشنهادي ثبت نام كرده بودند كه با قيد قرعه از بين اين تعداد 5 نفر به عنوان مخالف و 5 نفر به عنوان موافق كابينه يازدهم درليست ناطقان قرار گرفتند.
 
حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني ساعت 8:30  در حاليكه تعدادي از نمايندگان اطراف وي حلق زده بودند وارد صحن علني شد و علي لاريجاني بلافاصله به ايشان تعارف كرد تا پشت جايگاه قرار گيرد كه در اين محفل صداي دوربين عكاسان بلندترين صدايي بود كه جلب توجه مي‌كرد تا اين لحظه را در تاريخ ايران حك كنند.
 
رئيس جمهور ساعت 8:34 سخنراني خود را آغاز كرد و در حاليكه 2 ساعت و 30 دقيقه فرصت داشت تا از وزراي خود دفاع كند صرفا يك ساعت و 23 دقيقه صحبت كرد و در پاسخ عليرضا مرادي عضو هيئت رئيسه مجلس كه گفت به اندازه كافي فرصت داريد كه صحبت كنيد تصريح كرد: اجازه دهيد باقي فرصتم را پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان بشنوم، چرا كه شايد برخي مطالبي مطرح شود كه نياز به بحث بيشتر داشته باشد كه اين اقدام رئيس جمهور نشان از زرنگي وي داشت و به خوبي مي دانست كه بحث هايي مطرح خواهد شد كه نياز به پرسش دارد و اينگونه نيز شد.
 
البته رئيس جمهور پس از 21 دقيقه سخنراني از هيئت رئيسه پرسيد چقدر فرصت دارم، اين مانيتور حواس آدم را پرت مي كند كه لاريجاني به شوخي گفت: شما انقدر آهسته صحبت مي‌كنيد كه زمان به سرعت مي‌گذرد فرصت داريد.
 
يكي از موضوعاتي كه در جلسه علني امروز بارها تكرار شد، تذكرات مكرر علي لاريجاني به نمايندگان بود. تا در صندلي هاي خود مستقر شوند، به طوري كه لاريجاني ساعت 9 و 35 دقيقه، 9 و 45 دقيقه، 10:35 و 11:04 به نمايندگان تذكر داد و حتي نسبت به اين موضوع انتقاد كرد و گفت: بايد جدي تر برخورد شود.
 
البته اين مسئله عادي بود، چرا كه جنب و جوش نمايندگان غيرعادي بوده و آنان در حال تردد با ساير وزرا و نمايندگان بودند.
 
ريئس جمهور دفاع مختصر از وزراي پيشنهادي خود ساعت 10 و 4 دقيقه نطق خود را به پايان رساند و نوبت به مخالفان و موافقان كابينه وزراي پيشنهادي رسيد كه جنجالي ترين مباحث نيز پس از آن رخ داد.
 
نماينده اردستان در حالي در جايگاه قرار گرفت كه گفت: آقاي حجتي سهميه ناطق نوري، آقاي پورمحمدي سهميه آقاي آيت الله آملي لاريجاني و آقاي آخوندي سهميه عبدالله نوري هستند كه سخنان اين نماينده واكنش رئيس قوه قضائيه را درپي داشت و پيغام آيت الله آملي لاريجاني در همين جلسه قرائت شد.
 
يكي ديگر از جنجالي ترين نطق هاي جلسه نطق "سيد محمدعلي بزرگواري" بود كه خطاب به دکتر روحاني گفت: هر وزيري كه نگاه ويژه‌اي نداشته باشد با چماق با او برخورد خواهم كرد كه در اين بين آقاي لاريحاني به شوخي گفت: آقاي دکتر روحاني بعد از چماق خيلي مزه مي‌دهد.
 
همچنين بزرگواري در بخش ديگري از سخنان خود از لفظ چاپلوسي براي نمايندگان استفاده كرد و اين سخنان نيز با واكنش تند يونس اسدي مواجه شد كه وي در پاسخ گفت: اگر منظورتان بنده هستم مواضع بنده كه در مجلس هشتم مشخص بوده.
 
اين ادبيات نيز با واكنش شديد لاريجاني و تعدادي از نمايندگان مواجه شد و نسبت به آن انتقاد كردند.
 
در خلال نطق مخالفان و موافقان تعدادي از نمايندگان نيز با حضور در كنار صندلي رئيس جمهور عكس يادگاري گرفتند!

اما با تمام تلخي هاي نوبت صبح جلسه علني امروز اين جلسه با شيريني شعري كه غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي خواند به پايان رسيد، چرا كه نماينده رشت شعري از رحيم زارع نماينده آبادان رادر صحن علني قرائت كرد كه با استقبال نمايندگان مواجه شد.
 
وكلاي ملت به منظور تنفس دو ساعته ساعت 12 صحن علني را به پايان رساندند تا پس از دو ساعت ساعت 14 مجددا بحث خود را آغاز كنند.
 
در نوبت عصر امروز نيز نطق رسائي جنجالي ترين نطقي بود که واکنش برخي را در پي داشت، پير موذن نماينده اردبيل در تذکري خاطب به نمايندگان گفت لطفا بحث فتنه رها کنيد. لاريجاني با خنده گفت: شما هم بحث را تمام کنيد.

همچنين در گوشه اي از مجلس کپ و گفت حداد عادل ،آقاتهراني و حسينيان و در گوشه ديگر کپ و گفت قضاي پور را محجوب ادامه داد و صحن علني شاهد رفت و  آمد نمايندگان بود  که علي لاريجاني ساعت 15:45 دقيقه به نمايندگان تذکر داد تا در صندلي‌هاي خود مستقر شوند.

البته سخنان محمد باقر  بنابي که از لفظ کاسب فتنه و دلال فتنه استفاد کرد اعتراض برخي از نمايندگان همچون حسينيان و رساي و... را در پي داشت.

همچنين پاسخ مهدي هاشمي و اکبر ترکان به اظهارات دو تن از نمايندگان نيز در اين جلسه قرائت شد.

ساعت 17:10 بررسي کليات راي اعتماد به وزارت پيشنهاد به پايان رسيد و ساعت 17:13 دقيقه نيز علي لاريجاني صحن مجلس را ترک کرد تا محمد رضا باهنر به کرسي رياست جلوس کند.

در حالي بررسي صلاحيت وزاري پيشنهادي به صورت انفرادي شروع شد که صحن علني به اتمام رسيد و ادامه بررسي صلاحيت محمدعلي نجفي و زير پيشنهاد آموزش و پرورش به جلسه بعدي موکول شد.

ناگفته نماند رئيس جمهور به همراه چند تن از وزاري پيشنهاد ي خود در نوبت عصر جلسه علني امروز حضور نداشتند و البته آنتن صحن علني با ورود رئيس جمهور به صحن علني رفت و با رفتن حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني آمد.

مهمترين بحثي که در جلسه علني امروز مطرح مي‌شد و همه را به سکوت وا مي‌داشت تا با دقت گوش کنند بحث فتنه بود و  کلمات  زير به کرات در صحن علني امروز شنيده شد: فتنه، کاسب فتنه، دلال فتنه، چاپلوسي، دستمال کشي، چماق لري، کودتاي سفيد، سهنيه خواهي ،خجالت و...

انتهاي پيام/
برچسب ها: چماق ، لری ، رئیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار