وزير پيشنهادي نيرو گفت: حفظ و صيانت از منابع آب و برق اهميت به سزايي دارد چرا که اين مهم نقش مهمي در ساير زيرساخت‌هاي کشور دارد و مستقيما بر کيفيت زندگي مردم تاثير مي‌گذارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران "حميد چيت چيان"  وزير پيشنهادي نيرو در جلسه علني امروز (پنج شنبه) مجلس شوراي اسلامي در تشريح برنامه هاي خود در ارتباط با محورهاي مهم برنامه هاي وزارت نيرو اظهار داشت: وزارت نيرو ، صنعت و تخصصي براي تامين خدمات زيرساختي آب ، گاز، برق و فاضلاب است و در راستاي تحقق بخشيدن به سه هدف محوري ماموريت دارد.

وي ادامه داد: اولين هدف وزارت نيرو پشتيباني از توسعه اقتصادي و اجتماعي کشور يعني تامين آب و برق براي فعاليت‌هاي صنعتي، کشاورزي و تجاري است به طوريکه  آب رساني به شهرها و روستاها، سوخت رساني به خودروها و مديريت ترافيک شهري، مخابرات، بانکداري و غيره نيازمند خدمات بي بهره برق هستند .

چيت چيان افزود: به کارگيري روز افزون فن آوري اطلاعات و ارتباطات بر تمامي عرصه‌هاي زندگي نياز به تداوم و کيفيت برق را دو چندان کرده است بنابراين برق زيربناي حياتي براي ساير زيرساخت‌ها به شمار  مي‌رود.

وزير پيشنهادي نيرو اظهارداشت: بهبود رفاه و کيفيت زندگي مردم و حفاظت و صيانت از منابع آب از اهداف مهمي به شمار مي‌رود و هرگونه کاستي در تامين ارائه مداوم و مقرون به صرفه اين خدمات مستقيما بر توسعه پايدار ملي و کيفيت زندگي مردم تاثير ميگذارد.

چيت چيان برنامه‌هاي خود را در چارچوب اسناد بالادستي همچون سند چشم انداز‌، سياست‌هاي کلي نظام که از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده است بيان کرد و گفت: کشور ما در بخش آب بر روي کمربند خشک جهان قرار دارد و آب محور اصلي توسعه کشور است به طوريکه  دستگيري و بهره گيري از اين منبع حياتي با مسائل گوناگون اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي آميخته و بر تمام اين ابعاد تاثيرگذار است.

وي بيان کرد: با توجه به رشد بي رويه منابع آبي اين امکان وجود دارد که در سالهاي آينده کشور با دشواري ها و چالش‌هاي بسياري در زمينه مديريت آب مواجه باشيم. چرا که کاهش 45د رصدي و افت شديد تراز اب زيرزميني از نشانه هاي بروز اين شرايط است.

چيت چيان در ادامه افزود: مديريت آب کشور بايد آمادگي روبرو شدن با اين قبيل رويدادها در زمينه افت شديد تراز آب زيرزميني را داشته باشد.

وزير پيشنهادي نيرو در ارتباط با انجام اقدامات ضروري در بخش اب، اظهار داشت: افزايش سطح برخورداري شهرها و روستا ها ازآب مورد استفاده  و آشاميدني و اولويت مهار اب هاي مشترک در چارچوب تفاهم نامه هاي مشترک و توسعه روش هاي نوين و ارزان براي تسويه فاضلاب همين طور تکميل طرح هاي مکمل ذخيره توليد شامل خطوط انتقال آب بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي ادامه داد: بايد مديريت به هم پيوسته منابع آب کشور در سطح ملي با رعايت اصول توسعه پايدار ، مديريت تقاضا در بخش کشاورزي، صيانت از اب هاي زيرزميني ، جلوگيري از برداشت هاي بي رويه و اجراي طرح هاي تعادل بخشِ، جلب مشارکت مردم و توسعه تشکل هاي بهره برداري و همکاري و هماهنگي با دستگاههاي ذيربط مورد عنايت قرار گيرد.

چيت چيان اضافه کرد: اولويت بندي طرح‌ها به لحاظ تامين و تخصص اعتبار کافي به طرح هاي اولويت دار به منظور مولد کردن سرمايه هاي معطل مانده و همين طور استفاده از ظرفيت هاي سازمانهاي مردم از جمله مواردي  است که انجام اقدامات ضروري در ارتباط با آنها ضروري مي باشد .

وي در ارتباط با بخش برق اظهار داشت: برق ما با قرار داشتن در جايگاه چهاردهمين صنعت توليد جهان و با ظريفيت توليد 70 هزار ميگابايت و ارائه خدمت به 29 ميليون مشترک گسترده ترين خدمات زيربنايي کشور است.

چيت چيان افزود: صنعت برق با نياز به سرمايه‌گذاري جديد سالانه به مقدار بيش از 17 هزار ميليارد تومان يکي از سرمايه‌برترين صنايع کشور است.

وزير پيشنهادي نيرو خاطر نشان کرد: صنعت برق با وجود موفقيت‌هاي بسيار بزرگ هنوز از چالش‌هاي عمده اي از جمله پايين بودن بازده نيروگاه هها، بالا بودن اتلاف انرژي در شبکه هاي انتقال و توزيع و عدم بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين و انرژي‌هاي تجديدپذير رنج مي برد.

وي ادامه داد: عدم تامين گاز طبيعي مورد نياز و الزام صنعت به استفاده از گازوئيل و مازوت علاوه بر ايجاد آسيب در نيروگاه‌ها و انتشار آلاينده‌ها هزينه‌هاي توليد برق را به دو برابر افزايش داده است، چيت‌چيان در مورد عناوين مهمترين برنامه‌ها در صنعت برق براي كاهش هزينه‌هاي توليد برق اظهار داشت: توسعه و بهسازي ظرفيت‌هاي تامين برق با اولويت توليد با استفاده از منابع تجديدپذير نو، توليد همزمان برق و نيروگاه سيكل تركيبي، حمايت از ايجاد ظرفيت ساخت سالانه حداقل 500 مگابايت توربين بادي و 5 مگابايت توسط شركت‌هاي خصوصي، ارتقاي فني شبكه‌هاي توزيع با تاكيد بر اجراي زير ساخت‌هاي شبكه‌هاي هوشمند و انتخاب مناسب سطح مونتاژ براي كاهش تلفات.  
 
چيت‌چيان افزود: افتتاح سطح پايداري شبكه قدرت، ارتقا و توسعه نظام اتلاف و پاسخ گويي به نيازها و انتظارات،‌ مديريت بهره وري و كارآيي در بخش‌هاي توليد انتقال و توزيع و مصرف برق،‌ احيا، تقويت و غني‌سازي شركت‌هاي تقديم كننده مشابه پيمانكار و شركت‌هاي صنعت برق، خريد تضميني برق توليدي تجديدپذير براساس سوخت صرفه جويي شده است.  
 
وزير پيشنهادي انرژي در ادامه با بيان اينكه با توجه به كمبود وقت عمده ترين تغييرات را كه لازم است در صنعت برق صورت بگيرد بيان مي‌كنم، اظهار داشت: در اين دوره رسالت بخش برق تغيير پارلاين صنعت برق در كشور از تمركز بر توسعه ظرفيت‌هاي تغيير برق به مديريت تامين اقتصادي و با كيفيت برق با مشاركت مردم و سازگار با محيط زيست خواهد بود.  
 
وي ادامه داد: مسئله اقتصاد آب و برق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و با صراحت عرض مي‌كنم اصلي‌ترين چالش وزارت نيرو در شرايط كنوني وضعيت اقتصاد آب و برق و مشكلات ناشي از كمبود منابع مالي در اين صنعت است.
 
وي ادامه داد: براي تبيين موضوع ذكر شده مواردي را متذكر مي‌شوم، هم اكنون حدود يكصد و 76 طرح نيمه تمام ملي و ملي استاني در بخش‌هاي آب و فاضلاب در دست اجراست كه براي اتمام آن‌ها به بيش از يكصد هزار ميليارد تومان منابع مالي نياز است با ادامه اين روند و در صورت اضافه نشدن طرح‌هاي جديد و در صورت افزايش اعتبارات سامانه به ميزان نرخ تورم هر سال متوسط زمان اتمام هر طرح بيش از 30 سال خواهد بود.  
 
چيت‌چيان افزود: هر چند قانون بودجه سازو كارهاي ديگر تامين مالي از جمله اوراق مشاركت و فروش اموال و دارايي‌ها را پيش بيني كرده ليكن در دو سال اخير متاثر از شرايط اقتصادي به ويژه پايين بودن سود اوراق و عدم جذابيت انتشار اوراق براي شبكه بانكي فروش اوراق مشاركت با روند نزولي همراه بوده است.  
 
وي در ادامه بيان كرد: قيمت فروش آب شرب شهري و روستايي به ترتيب 37 درصد و 19 درصد هزينه تمام شده آن را تامين مي‌كند هم چنين متوسط فروش آب كشاورزي و شبكه‌هاي آبياري فقط 7 درصد هزينه تمام شده آن مي‌باشد و بهاي آب زيرزميني براي كشاورزي رايگان است.  
 
وزير پيشنهادي نيرو گفت: هزينه تمام شده هر ساعت برق 680 ريال مي‌باشد 350 تا 400 ريال از اين مبلغ هزينه‌اي است كه صنعت برق براي خريد برق از توليدكنندگان خصوصي مي‌پردازد در حالي كه متوسط وجوه حاصل از فروش برق براي صنعت برق به ازاي هر كيلو وات ساعت تا 200 ريال است. هم چنين تفاوت فاحش بين هزينه فروش و خدمات آب و برق مطابق رقم اعلام شده توسط آقاي مهندس نامجو موجب انباشته شدن بيش از 10 ميليارد بدهي وزارت نيرو به پيمانكاران، سازندگان و نيروگاه‌هاي خصوصي شده است.
 
وي ادامه داد: راهكارهاي برون رفت از اين وضعيت بدين شرح است : استفاده گسترده‌تر از ظرفيت‌هاي برق و سرمايه گذاري، اصلاح و منطقي كردن نظام تعرفه آب و برق.  
 
چيت‌چيان در پايان خاطر نشان كرد: قصد دارم در همين جا به آقاي قاضي‌پور اطمينان خاطر دهم كه ما در ارتباط با درياچه اروميه يك برنامه كامل دارم و در برنامه صد سازي‌هايمان در حوزه درياچه اروميه بايد تجديدنظر كرده و حتي در مورد صدهايي كه تاكنون ساخته شده در رهاسازي آب بيشتر از آن  صدها تلاش خواهيم كرد موضوع انتقال آب از منابع ديگر مانند درياي خزر حتما مد نظر وزارت نيرو خواهد بود و ما اميدواريم كه به زودي شاهد تغيير در روند كاهش آب در درياچه اروميه باشيم.
 
در انتها قصد دارم كه اين مطلب را عرض كنم كه بزرگترين مشكل صنعت آب و برق به دليل مشكل شرايط طبيعي، اقليمي‌،مديريتي و فني با چالش‌هاي بزرگ مواجه شده است و اينجانب با درك خطير بودن مسئوليت و تنها با اتكا به خداوند قادر و اعتماد بر وعده صدق الهي آماده انجام اين وظيفه سنگين هستم و اگر اين مسئوليت برعهده بنده قرار گيرد از تمام ظرفيت‌هاي علمي و كارشناسي كشور تمام ظرفيت‌هاي انساني و فني عظيم صنعت آب و برق چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي و تمام سازمان‌هاي ذيربط به خصوص اعضاي محترم هيئت دولت و تمام اندوخته‌هاي علمي خود بهره خواهم گرفت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نیرو ، برق ، اطلاعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار