جامعه با تصميماتي كه مي گيرد و انتظاراتي كه از خدمات دارد در مورد زندگي خود تصميم مي گيرد.

دكتر رخشاني، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص سياست هاي وزارت بهداشت براي افزايش جمعيت گفت: سياست هاي جمعيتي يك رويكرد كشوري است كه در تمام دستگاه ها بايد مورد توجه قرار گيرد و وزارت بخشي از اين قضيه را برعهده دارد و در راستاي آن برنامه ريزي كرده است.

وي اظهار داشت: در هر صورت اگر قرار است كه افزايش جمعيتي اتفاق بيافتد، نمي توان به اين فكر كرد كه انجام اين كار به تنهايي و با سرعت زيادي قابل انجام است و به هر حال جامعه با تصميماتي كه مي گيرد و انتظاراتي كه از خدمات دارد، در مورد زندگي خود تصميم مي گيرد.

وي در ادامه افزود: همه ما بايد تلاش كنيم تا فضاي مناسب از جهات مختلف اعم از آموزشي، اشتغال، اقتصادي و ... را فراهم كنيم كه قطعاً در صورت انجام اين كار، شايد بتوان گفت كه بسترهاي لازم را براي اين قضيه ايجاد كرده ايم.

* حذف برنامه هاي تشويقي كاهش جمعيت در وزارت بهداشت
دكتر رخشاني با بيان اينكه در بحث افزايش جمعيت تنها متولي وزارت بهداشت نيست، گفت: سعي شده است كه در وزارت بهداشت تمامي برنامه هاي تشويقي كه در گذشته براي كاهش جمعيت انجام مي شده است را حذف كنيم و به دليل اينكه بحث سلامت مادر و كودك از اهداف اصلي اين وزراتخانه است، يكي از اقدامات عمده در بحث جمعيت حفظ سلامت مادران است و حتي اگر جمعيت را افزايش دهيم به دنبال اين هستيم كه مراقبت هاي بيشتري داشته باشيم تا بتوانيم شاخص هاي سلامت را حفظ كنيم و به سمت ارتقاي آن پيش رويم.

دكتر رخشاني در خصوص ارائه لوازم پيشگيري از بارداري در مراكز بهداشتي گفت: اين وسايل در تمام مراكز خصوصي و دولتي ارائه مي شود امادر بخش هاي دولتي به كساني بيشتر ارائه مي شود كه پرخطر هستند و بر اساس پروتكلي كه در هر يك از دانشگاه ها طراحي شده است و بر اساس نياز ارائه مي شود.

وي اظهار داشت: به دليل ارزان بودن اين وسايل بسياري از افراد آن را از مراكز دريافت نمي كنند و همچنين افرادي كه بنابر تشخيص مشكل دارند و بارداري براي سلامت مادر و كودك خطرناك است طبق پروتكل طراحي شده اين وسايل را دريافت مي كنند.

رخشاني نرخ باروري در ايران را 1.76 درصد بيان كرد و گفت: هر خانواده ايراني كمتر از 2.1 يا دو نفر جانشين را دارند و تك فرزندي در خانواده هاي ايراني به خصوص تهران بسيار زياد است و اين آمار در تهران كمتر است.

وي اظهار داشت: بر اساس اين آمار برنامه هاي سياستي به سمت كاهش جمعيت در حال اجراست.

دكتر رخشاني، با بيان اينكه در حال حاضر تنها كاري كه انجام شده است در جهت كاهش جمعيت بوده است، گفت: افزايش جمعيت نيازمند اقدامات بيشتري است تا اقداماتي كه در اختيارات خود مردم است، اتفاق بيافتد.

* ابلاغ افزايش مرخصي زايمان به 9 ماه به تمام دستگاه هاي اجرايي
دكتر رخشاني، در پايان در خصوص افزايش مرخصي زايمان به 9 ماه گفت: با توجه به ابلاغ اين برنامه به دستگاه هاي اجرايي، تمامي آن ها موظف به اجراي اين برنامه هستند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار