‌اولین جشنواره عشایر محمدی سلیمانی روستای تَنگ سَرگَز اسفندقه جیرفت با همکاری، سپاه ناحیه جیرفت، اداره کل عشایری جنوب و حوزه عشایری امام سجاد(ع) و اهالی این روستا در راستای معرفی هویت اصلی عشایر برگزار گردید.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، منطقه کویر، اگر چه برگزاری جشنواره‌ها در زمینه‌های مختلف طی سال‌های اخیر در سطح کشور و استان صرف‌ نظر از خروجی آنها رونق گرفته‌اند ولی جشنواره‌های فرهنگی در هر سطحی از خروجی قابل توجهی برخوردار هستند.

برگزاری جشنواره‌های عشایر با هدف تقویت و حفظ هویت فرهنگی زندگی عشایر در دستور کار می‌باشند که بسیج عشایر با حمایت سپاه نواحی مقاومت و ادارات عشایری نسبت به آنها اهتمام ویژه‌ای دارند.

در ادامه سیاست‌های کلی در برگزاری جشنواره‌های عشایری در سطح کشور و استان، اولین جشنواره محلی عشایر محمدی سلیمانی روستای تنگ سرگز اسفندقه از توابع شهرستان جیرفت، در روز پنج شنبه 24 مردادماه برگزار گردید.

بر اساس این خبر، جشنواره محلی عشایر محمدی سلیمانی با برپایی سه سیاه چادر و عرضه صنایع دستی و محصولات عشایر، بازی‌های محلی گو بازی، دوغُل بازی و قله قوس بازی به همراه بود.

اجرای موسیقی سنتی و نی محلی و مسابقه کورک چینی از دیگر برنامه‌های جانبی جشنواره عشایر به شمار می‌آیند.

پخت نان محلی زیر آتشی، تیری و تابه‌ای به همراه آش جو محلی و همچنین چِغ بافی از دیگر برنامه‌هایی بودند که در این جشنواره برای معرفی هویت اصلی عشایر در نظر گرفته شده بود.

خانواده‌های شهدا راسخ بودند

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت گفت: خانواده‌های شهدای عشایر، صبور و راسخ بودند که فرزندانشان را برای دفاع از مملکت تحویل حضرت امام راحل دادند.

سرهنگ پاسدار اسحاق توانایی فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت در جشنواره محلی عشایر محمدی سلیمانی در روستای تنگ سرگز اسفندقه با یادآوری دلاورمردی‌های فرزندان عشایر در دوران 8 سال دفاع مقدس و بیان خاطراتی افزود: با برگزاری چنین جشنواره‌هایی باید ضمن انجام کار فرهنگی در راستای حفظ هویت اصلی زندگی عشایر یاد و خاطره شهدای عشایر نیز زنده نگهداشته شود.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های عشایر به همراه معرفی ابعاد مختلف زندگی آنها از جمله برنامه‌های فرهنگی بسیج عشایر می باشد که همه ساله به صورت منظم و در سطح شهرستان برگزار می‌گردد.

توانایی بیان کرد: بر اساس فرمایش رهبر کبیر انقلاب و تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب، باید فرهنگ ناب عشایر زنده نگهداشته شود همان‌گونه که فرزندانشان مکتب امام حسین(ع) را با حضور در جبهه‌ها را زنده کردند.

ناتوی فرهنگی نباید فراموش شود

وی خاطرنشان کرد: انجام کار فرهنگی در مقابله با ناتوی فرهنگی که توسط وسائل ارتباط جمعی از جمله ماهواره به زندگی مردم رخنه کرده از دغدغه‌های مهم فرهنگی مقام عظمای ولایت می‌باشد که به دفعات به مسئولان توصیه کرده‌اند که در مقابل جنگ نرم محکم باشیم.

توانی با ابراز تاسف از بی توجهی بعضی‌ها در مقابل دغدغه‌های فرهنگی مقام عظمای ولایت افزود: در مقابله با تهاجم فرهنگی و شبیخون و ناتوی فرهنگی چه شده بعضی‌ها از فرمایش مقام اعظم رهبری غفلت کرده‌اند، ضمن اینکه دغدغه معظم له باید همانند یک دستور العمل اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: چه شده بعضی‌ها این دستورالعمل فرهنگی مقام عظمای ولایت را اجرایی نکرده‌اند که باز هم تاکید می‌شود سپاه با تمام توان در این راستا تلاش خواهد کرد.

زندگی غربی الگو فرزندان ما

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت گفت: دشمن در خانه‌های ما رخنه کرده و چرا در بحث ماهواره‌ها درست کار نکردیم و چرا فرزندان ما با سبک غربی‌ها زندگی می کنند و از ماهواره استفاده منفی را انتخاب می نمایند.

دشمن با امکانات آمده است

توانایی بیان کرد: دشمن با تمام توان، امکانات و ابرازهای روز و در اختیار گذاشتن موبایلهای حرفه‌ای به جوانان به دنبال منحرف کردن فکر و عقاید فرزندان ما است که رهبر معظم انقلاب سال‌ها به آن اشاره می کنند.

حرکت‌های فرهنگی هزینه دارند

وی اظهارداشت: بسیج به دنبال این است که با به کارگیری از تجربیات خواصی که در بسیج هستند با اجرای برنامه های فرهنگی ناب دشمنی را که در خانه‌های رخنه کرده بیرون کند و این حرکت فرهنگی خرج و هزینه دارد.

ترویج گفتمان ناب

توانایی تصریح کرد: در مقابل ترویج ماهواره‌ها و شبکه‌های مبتذل توسط دشمن به جوانان، ما باید فرهنگ و گفتمان ناب امام حسین (ع) و ولایت را در سطح جامعه ترویج بدهیم تا بازدارندگی در مقابل دشمن به وجود بیاید.

وی افزود: باید با این ابزار معنوی با جنگ نرم خانمانسوز مقابله شود.

احیاء فرهنگ عشایر

توانایی هدف از برگزاری جشنواره‌های عشایر را برخورداری ایل‌های عشایری از قدمت و فرهنگ غنی دانست و گفت: عشایر و ایل‌های وابسته به آنها از فرهنگ غنی برخوردار هستند که با احیاء آنها می‌توان بخشی از خلاء‌های فرهنگی را جبران نمود.

وی افزود: ایل عشایری محمدی سلیمانی با توجه به قدمت و پیشینه زندگی غنی آنها همانند دیگر عشایر کشور دلسوز مملکت و نظام هستند و اگر این‌گونه نبودند این همه آزاده، جانباز و شهید تقدیم نظام نمی‌کردند.

بزک کرده‌هایی که در خیابانها هستند

توانایی گفت: بعضی از نسل سومی‌ها را می‌بینیم آن‌قدر در خیابان‌ها بزک کرده‌اند که قابل دیدن نیستند و آدم شرمش می آید به آنها نگاه کند.

فوتبالیست‌های غربی الگو برای جوانان

وی گفت: به دلیل عدم انجام کار فرهنگی و عدم معرفی درست دستآوردهای انقلاب بعضی از دختران و پسران ما فوتبالیست‌های غربی را به عنوان الگوی خود در زندگی شان انتخاب می‌کنند و در مقابل بعضی از همین نسل سومی‌ها از نسل اولی‌های انقلاب جلوتر می‌باشند ولی نباید باعث غفلت ما بشود.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت جیرفت در ادامه افزود: در حال حاضر همه با علم و دانش وارد مجموعه‌های نظامی و انتظامی می‌شوند و کسی که قرآن را حفظ می‌کند علم و یقین دارد لذا باید با در نظر گرفتن آگاهی و علم مردم کار فرهنگی بیش از این انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: باید در مسیر زنده نگهداشتن مکتب امام حسین(ع) گام برداریم و بسیج به خاطر اینکه در مسیر مستقیم حرکت می‌کند تداوم بخش خون شهدا است که برگرفته از مکتب سرخ حسینی می باشد.

محکم دفاع می کنیم

توانایی گفت: محکم و با توان از ولایت دفاع خواهیم کرد زیرا که زنده ماندن و عزت ما به خاطر ولایت است.

وی افزود: اگر به ولایت آسیبی برسد هیچ ارزشی نخواهیم داشت و این بیداری اسلامی بر گرفته از بیداری انقلاب اسلامی است که 34 سال قبل رژیم طاغوت را تو دهانی زدند که از همان روزهای اول پیروزی انقلاب مردم دنیا چشمشان به مردم ایران اسلامی دوخته شدوه بود.

توانایی همچنین از برگزاری یادواره شهدای عشایر شهرستان جیرفت خبرداد.

عشایر مشکلات عدیده ای دارند

در ادامه حسین محمدی سلیمانی سر ایل عشایر محمدی سلیمانی روستای سرگز گفت: تعداد 600 خانوار با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر عشایر به صورت ییلاق و قشلاق در منطقه وجود دارد.

وی افزود: ایل محمدی سلیمانی 17 شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده که نشانگر وفاداری آنها به ارزش‌هاست.

محمدی سلیمانی خاطرنشان کرد: با برگزاری جشنواره‌ها هویت و فرهنگ عشایر زنده نگهداشته می‌شود.

وی بیان کرد: عشایر برای تهیه علوفه و خوراک دام به دلیل خشکسالی‌های چند ساله با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

محمدی سلیمانی همچنین از عدم برخورداری عشایر منطقه از امکانات بهداشتی به صورت صد درصد گله کرد و افزود: در خصوص ارائه امکانات بهداشتی عشایر با مشکل روبرو هستند.

وی در ادامه بیان کرد: نبود تعاونی برای بازاریابی محصولات عشایر از دیگر مشکلاتی است که عشایر را برای فروش مستقیم و قطع دست دلالان با مشکل روبرو کرده است.

محمدی سلیمانی تصریح کرد: وقتی قالی گل سرخ اسفندقه که شهرت جهانی دارد به دلیل عدم حمایت به بوته فراوشی سپرده شده، چرا مسئولان هیچ اقدامی در این راستا نمی‌کنند جای سوال است.

وی گفت: اداره دامپزشکی در تامین داروهای گران قیمت برای دام‌های عشایر همکاری نمی‌کند و فقط همین تب برفکی را هر روز تبلیغ می‌کند که بنده هم می‌توانم به تنهایی همه دام‌های منطقه را با هزینه خودم واکسن بزنم و نیاز به دامپزشکی هم نباشد.

محمدی سلیمانی تصریح کرد: می‌طلبد مسئولان نسبت به حل مشکلات عشایر و بحث آموزش و مدارس توجه داشته باشند.

کاظم محمدی یکی از یادگاران 8 سال دفاع مقدس همچنین با برشمردن خصوصیات بارز عشایر گفت: عشایر قشری زحمت کش و ساده زیست هستند که حتی در دوران ستمشاهی هم اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

وی بیان کرد: در جنوب کرمان به دلیل حضور خان و خانبازی‌ها در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عشایر تنها قشری بود که اصالت خود را حفظ کرد و زیر بار ستم گران نرفت.

محمدی تصریح کرد: در دوران 8 سال دفاع مقدس عشایر همان‌گونه رهبر کبیر انقلاب فرمودند"عشایر از ذخائر انقلاب هستند" پا به رکاب بودند و سنگ تمام گذاشتند.

این یادگار 8 سال دفاع مقدس تصریح کرد: عشایر در از خود گذشتگی سرآمد هستند و از افتخارات جامعه عشایری همین بس که رهبر کبیر انقلاب آنها را این‌گونه توصیف کرده است.

11 هزار خانوار عشایری در جنوب کرمان

اسدالله توکلی مدیر کل امور عشایری جنوب کرمان گفت: بر اساس سرشماری سال 87 ،11 هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر وجود دارد.

وی افزود: در جنوب کرمان 19 ایل و 27 طایفه وجود دارد.

توکلی تصریح کرد: در جنوب کرمان بیش از 1 میلیون و 200 هزار راس دام سبک وجود دارد که 35 در صد از گوشت قرمز منطقه را تامین می‌کنند.

وی بیان کرد: در شهرستان جیرفت نیز 3 هزار خانوار عشایر وجود دارد که عمده آنها عشایر محمدی سلیمانی در منطقه اسفندقه هستند.

توکلی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره‌های عشایر افزود: جشنواره‌های محلی عشایر با هدف مصون ماندن جامعه عشایر و فرهنگ آنها از تهاجم فرهنگی و احیاء آنها است که به همراه معرفی تولیدات عشایر برگزار می‌گردند.

یاد آور می‌شود، در حاشیه برگزاری اولین جشنواره محلی عشایر پایگاه مقاومت خواهران افتتاح شد./ز
برچسب ها: عشایر ، جشنواره ، جیرفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.