یک متخصص بهداشت عمومی گفت: در حال حاضر میزان زباله تولیدی در کشور در حال افزایش است و باید گفت برای کاهش این خطر نهان برای انسان و محیط زیست فرهنگسازی و تعامل بیشتر وزارت بهداشت و شهرداری لازم است.

دکتر عامری در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: زباله ها انواع خواصی دارند و اگر به شکل صحیحی دفع نشوند مشکلات مستقیم و  غیر مستقیم برای انسان و محیط زیست ایجاد می کنند و این خطر می تواند از طریق تاثیر بر آب و خاک نیز باشد .

وی ادامه داد: پسماندها چند دسته هستند که می توان از زباله بیمارستان‌ها، زباله منازل، زباله های صنعتی و پسماندهای رادیواکتیو نام برد که هر کدام باید به شیوه صحیح علمی و بر اساس استانداردهای جهانی دفع و یا بازیافت گردند به عنوان مثال در ارتباط با پسماندهای هسته ای، سازمان بهداشت جهانی قوانین و تکنیک های خاصی تعریف کرده که باید بر اساس همین قوانین مصوب سازمان WHO دفع شود تا برای انسان و محیط زیست خطر آفرین نباشد .

عامری افزود: در حال حاضر میزان زباله تولیدی در کشور در حال افزایش است و برای کاهش این خطر نهان برای محیط زیست فرهنگسازی و دخالت وزارت بهداشت و شهرداری لازم است شایان به ذکر است  به جای کمتر کردن زباله ها راه کاری تعریف شود تا منبع تولید زباله را کمتر کنیم .

این متخصص بهداشت عمومی در ادامه گفت: زباله ها یا دفع می شوند یا سوزانده می شوند و یا اینکه بازیافت می گردند یکی از بهترین و اقتصادی ترین راه های از بین بردن زباله و برگرداندن آن به چرخه تولیدی، بازیافت زباله است به عنوان مثال در هر روز می توان 600 تن کاغذ را به عرصه تولید  باز گرداند که این رقم چند صد برابر تولید کاغذی است که برای تهیه آن در روز 12 درخت از بین میروند و این خود خطر مهمی برای طبیعت است .

عامری درباره دفع صحیح زباله توضیح داد: برای دفع حتماً  باید فاصله تا آب های زیر زمینی رعایت شود و پس از دفع زباله ها از آب آهک جهت تجزیه آنها استفاده گردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه  چرا وزارت بهداشت و شهرداری وظایف اجرایی خود را در بحث دفع زباله ها به یک دیگر ارجاع می دهند تصریح کرد: تنها راه حل این مشکل تعامال و هماری بیشتر این دو ارگان است.

عامری خاطر نشان کرد:  شهرداری در بحث اجرایی وظیفه جمع آوری و تفکیک و دفع استاندارد زباله ها را به عهده دارد و وزارت بهداشت هم تکنولوژی به روز درباره دفع زباله تکنیک و روش های خاصی تعریف کرده که اجرایی شدن آن ملزم به  همکاری بیشتر شهرداری و وزارت بهداشت و همین طور برگزاری همایش های مرتبط و کلاس هایی برای آشنایی بیشتر درباره دفع زباله و اهمیت آن است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار