اگر از جاده‌های استان سمنان، عبور کرده باشید بیش از هر صنعت و کارگاه دیگری، در حاشیه راه‌ها و جاده‌ها تا بلندای کوه‌ها و دورنمای چشم نواز بیابان‌ها و کویرهایش، این معادن گچ هستند که بیشتر به چشم مسافران می‌آیند، آنچنان که 6 درصد از کل گچ جهان در این استان تولید می‌شود.





به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه سمنان، استان سمنان به شکل عام و شهر سمنان به شکل خاص جایگاه نخست معادن و ذخایر گچ کشور را داراست. وجود بالغ بر 41 کارخانه تولید گچ ساختمانی ، استان سمنان را به پایگاه و جایگاه اصلی فراوری صنعت گچ کشور تبدیل کرده و شهر سمنان هم در زمینه معدن و هم در زمینه فرآوری گچ رتبه اول کشور را دارد.

داوود مداح، عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور و عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: بالغ بر 50 معدن فعال گچ در شهر سمنان وجود دارد. شهر سمنان به تنهایی 6 درصد گچ دنیا و 80 درصد گچ کشور را تأمین می‌کند و صنعت غالب استان صنعت گچ است.

وی درباره افقهای پیش روی این صنعت، خاطرنشان کرد: اگر نگاه به صنعت گچ فقط تبدیل سنگ گچ به پودر گچ و کاربرد آن در ساختمان باشد جزء تثبیت وضعیت موجود حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

برای ارتقاء جایگاه صنعت گچ باید به تولید فرآورده‌های نوین روی بیاوریم

مداح ادامه داد: اگر قرار باشد جایگاه صنعت گچ استان همچنان ارتقاء یابد و درآمدزایی در این حوزه افزایش یابد لزوما باید به سوی تولید فرآورده‌های نوین حرکت کنیم.

این عضو میز کالایی گچ کشور، ارتقاء فن آوری موجود به فناوری نوین و همچنین تولید فرآورده‌های نوین گچی را دو راهکار برای ارتقاء جایگاه صنعت گچ عنوان کرد و افزود: لزومأ در افق بلند مدت باید به تولید فرآورده های نوین گچی نظیر پنل گچی، دیوار گچی، دیوار گچی ضد آتش، دیوار گچی ضد آب، فیبر نوری گچی و نانو گچ پرداخت.

مداح اظهار کرد: تمرکز عمده صنعت گچ و واحدهای تولیدی در شهر سمنان قرار دارد و در این راستا 41 واحد تولیدی به تولید گچ در این منطقه می پردازند که از این تعداد 6 واحد به صورت سنتی و 35 واحد به صورت صنعتی، گچ تولید می‌کنند.

صدور 97 درصد گچ تولیدی سمنان به خارج استان

عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان اضافه کرد: بالغ بر 1377 نفر به صورت مستقیم و 4000 نفر به صورت غیرمستقیم در معادن گچ استان مشغول به کار هستند.

وی با بیان این‌که قسمت عمده گچ تولیدی استان به خارج استان صادر می‌شود، تصریح کرد: 41 واحد تولیدی استان سالانه ظرفیت تولید 6 میلیون تن گچ دارد که بیش از نیاز استان بوده و بالغ بر 97 درصد گچ تولیدی استان به خارج استان فرستاده می‌شود.

مداح ادامه داد: از آنجا که شرکت‌های ترکیه‌ای در حوزه تولید فراورده‌های نوین فعالیت دارند به صورت تلفیقی با شرکت‌های سمنانی همکاری کرده و گچ سمنان را با برند خودشان به فروش می‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد: به علت فعالیت نکردن در حوزه تولید فراورده‌های نوین در بخش صادرات خیلی حرف برای گفتن نداریم. هر چه زمان می‌گذرد فراورده‌های نوین کاربرد می‌یابند و ساختمانها به سمت کوچک سازی و سبک سازی حرکت می‌کنند لذا موج تولید و فروش گچ به صورت سنتی رو به کاهش است و به همین دلیل چه در خارج و چه در داخل، بازار گچ سنتی از دست رفته است.

عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان تصریح کرد: تغییر رویکرد صنعت ساختمان برای استفاده از این محصول، افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی و قدیمی بودن فناوری‌های موجود در صنعت گچ موجب شده واحدهای تولیدی گچ، ضرورت تولید فراوری‌های نوین در این صنعت را بیش از پیش احساس کنند. شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به سمت تولید فراورده‌های نوین نظیر گچ دندانپزشکی و پنل گچی حرکت کرده که به موتور محرکه برخی واحدهای تولیدی گچ تبدیل می‌شوند.

ایجاد یک برند بین المللی برای گچ سمنان ضروری است

وی با بیان این‌که ایجاد یک برند بین المللی برای گچ سمنان ضروری است، تصریح کرد: در حال حاضر برند مشخصی از گچ سمنان وجود ندارد و برای حل این مشکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، دانشگاه سمنان و معاونت فناوری ریاست جمهوری در حال فعالیت هستند.

عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان یادآور شد: پول سازترین و همچنین شاه کلید حل مشکل گچ سمنان، تولید فراورده‌های نوین گچ در حوزه ساختمان است و باید به سمت و سویی حرکت کنیم که متناسب با تقاضای دیگر کشورها باشد.

مداح، موضوع حمل و نقل گچ را از مشکلات صنعت گچ استان عنوان کرد و گفت: گران بودن هزینه حمل و نقل از یک سو و همچنین کم ارزش بودن قیمت گچ، این صنعت را با چالش جدی روبرو کرده است. به عنوان مثال هزینه‌ای که برای انتقال یک کامیون گچ پرداخت می‌شود بسیار بیشتر از مبلغی است که از فروش گچ بدست می‌آید. چون فراوری خاصی روی محصول صورت نمی‌گیرد، پس فروش آن از لحاظ ریالی ارزش چندانی ندارد.

وی، نوع بسته بندی گچ تولیدی استان را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و تصریح کرد: بیش از 30 درصد قیمت تمام شده یک کیسه گچ صرف بسته‌بندی آن می‌شود.

مداح اظهار کرد: ظرفیت ایجاد شده تولید گچ در استان سمنان بیش از گچ مورد نیاز کشور است لذا وقتی عرضه بیش از تقاضا باشد ناخودآگاه قیمت کاهش می‌یابد و واحدهای تولیدی وارد یک رقابت منفی می‌شوند.

این عضو میز کالای گچ و نمک کشور اذعان کرد: اگر 41 واحد تولیدی از تولیدکننده‌های گچ استان با 60 درصد ظرفیت خود کار کنند کل گچ مورد نیاز کشور تأمین می‌شود. با تولید فراورده‌های نوین گچی متناسب با نیاز و تقاضای دیگر کشورها می‌توان از 40 درصد باقی مانده ظرفیت تولید گچ استان استفاده بهتری کرد.

مداح درباره میزان ذخایر گچ استان، گفت: با حجم تولید کنونی گچ تا 22 سال آینده استان دارای ذخایر گچی است و اگر مقادیر تقریبی هم لحاظ شود با این حجم تولید بیش از 50 سال ذخیره گچ در استان وجود دارد.

این عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور ادامه داد: خوشه صنعتی گچ سمنان، میز کالایی گچ و کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ ایران سه مرکز و نهادی هستند که با هدف ارتقاء صنعت کشور ایجاد شده‌اند. کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ ایران به ریاست دانشگاه سمنان، سیاست گذاری‌های حوزه گچ کشور را برعهده داشته و در حوزه‌های فناوری‌های نوین و تولید فرآورده‌های نوین فعالیت دارد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برقرار می‌کند.

مداح با بیان این‌که خوشه صنعتی گچ سمنان با مطالعه و شناخت وضعیت موجود اعتمادسازی بین واحدهای تولیدی را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: پروژه توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان اجرا می‌شود. میز کالایی گچ، ضلع دیگر مثلث ارتقاء صنعت گچ کشور است که سیاست‌های حوزه تجارت، بازرگانی و صادرات گچ را برعهده دارد.

عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان همچنین در پاسخ به این پرسش ایسنا که موضوع ایجاد آلودگی کارخانه‌های گچ استان تا چه حد جدی است؟ گفت: وقتی صحبت از گچ می‌شود یک صنعت آلوده کننده به ذهن می‌رسد که این تصویر با وجود استفاده از روش‌های نوین در این حوزه هم از نظر جذب گازهای سمی و هم پودر گچ قابل تصحیح است. واحدهای تولیدی گچ استان اکثرأ مجهز به سیستم بک فیلتر بوده که این سیستم بخش عمده‌ای از آلودگی‌های ایجاد شده را جذب می‌کنند.

صادرات گچ با هزینه‌ بالای حمل و نقل محقق نمی‌شود

علی اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان، با بیان این‌که صادرات گچ با هزینه‌ بالای حمل و نقل محقق نمی‌شود، به خبرنگار ایسنا گفت: ازدیاد تولید، عمده‌ترین مشکل صنعت گچ است. سیاست‌گذاری‌ها باید هدف‌گذاری شود تا زحماتی که در این راستا کشیده می‌شود،عملیاتی شود.

وی با اشاره به این‌که باید این سرمایه ملی را حفظ کرد و به نحو شایسته‌ای از آن استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید از صدور مجوز برای بهره‌برداری به واحدهای جدید، جلوگیری شود، زیرا این مسئله باعث ایجاد رقابت منفی بین واحدها می‌شود.

جمعه‌ای، مشکل حمل و نقل و افزایش هزینه‌ها، ثبات نداشتن قیمت گچ به علت عرضه بیش از تقاضا و تامین نشدن ماشین آلات مورد نیاز و نبود کنسرسیوم گچ را از مهمترین مشکلات و گرفتاری‌های این بخش برشمرد.

استخراج سالانه 14 میلیون تن مواد معدنی در سمنان

علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سمنان مهدیشهر و سرخه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: سالانه 14 میلیون تن مواد معدنی از معادن استان استخراج می‌شود.

وی با اشاره به شرایط مطلوب استان از لحاظ تعدد شهرک‌های صنعتی و معادن، افزود: در 1900 واحد صنعتی استان بالغ بر 45 هزار نفر و در 340 واحد معدنی بالغ بر 5000 نفر اشتغال دارند. سالانه 6 میلیون تن گچ، یک میلیون تن نمک و 7 میلیون تن مواد معدنی متفرقه از معادن استان استخراج می‌شود.

استان سمنان، آکواریم مواد معدنی در کشور

خسروی با بیان این‌که استان سمنان با عنوان آکواریم مواد معدنی در کشور مشهور است، خاطرنشان کرد: از 70 ماده معدنی موجود تعداد 42 نوع آن در کشور شناسایی شده است که 33 نوع آن در معادن استان سمنان به بهره برداری می‌رسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان سمنان از لحاظ تولید گچ، نمک و سلستین مقام اول کشور و همچنین از لحاظ وجود سولفات سدیم و کروم رتبه دوم و سوم کشور را دارا است.

وی اظهار کرد: "سلستین" ماده اولیه صنایع مختلف از جمله صنایع شوینده است و ماده اولیه بالغ بر 100 ماده شوینده را تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم سمنان ،مهدیشهر و سرخه، مهمترین مشکل صنعت گچ استان را شامل نبود زیرساختهای لازم، مشکلات حمل و نقل و حمایت نشدن کافی در خصوص بازاریابی دانست.

خسروی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات صنعت گچ، خام فروشی محصولات این صنعت است که باعث شده قیمت گچ آن طوری که باید بالا نباشد لذا حرکت به سمت تبدیل مواد خام به محصولات جدید گچی یکی از ضروریات این صنعت است.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی در استان، تأکید کرد: بهتر است صنایع واسطه‌ای در جوار کارخانه‌ها مستقر شود.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در خصوص نبود یک برند بین المللی برای گچ سمنان، گفت: گچ سمنان رتبه اول کشور را دارا است لذا باید تلاش شود این محصول با یک پسوند خاص و ثابت صادر شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیر تاجیکستان، ترکیه و یونان مصالح کشور ما را با حرص و ولع به سمت خود جذب می‌کنند و با تغییراتی که در آنها ایجاد می‌کنند آن را به محصولی جدید تبدیل کرده که دارای قیمتی بالاتر است؛ چرا نباید در این زمینه خود ما، واسطه‌ها را حذف کنیم و خود به تولید این محصولات بپردازیم؟

وی بیان کرد: کارخانه داران باید حلقه مدیریتی خود را گسترش دهند. خاستگاه صنعت گچ، صنایع تبدیلی و جانبی آن را شناسایی کرده و با برگزاری نشست و سمینارهای مختلف و ارتباط تنگاتنگ با مراکز دانشگاهی در مسیر گسترش و توسعه این صنعت گام بردارند. /ش
برچسب ها: نگاهی ، پایتخت ، گچ جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.