رئيس‌ مجلس شوراي اسلامي گفت: علماي روشن‌انديش در عالم اسلام كم نيستند که براي عزت مسلمين دغدغه دارند و واقعا انسان اميدوار مي‌شود كه اين افراد برجسته چه اهل سنت و چه اهل تشيع در جهان اسلام حضور دارند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني رئيس‌ مجلس شوراي اسلامي پيش از ظهر امروز(چهارشنبه) در يازدهمين همايش گراميداشت روز جهاني مساجد که در سالن اجلاس سران كنفرانس اسلامي برگزار شد، گفت: اين جلسه از هر جهت داراي شرف و اهميت است چراكه يادي است از جنايت بزرگي كه در مورد قبله اول مسلمين انجام و سپس تلاش شد اين گونه جنايت‌ها به فراموشي سپرده شود.
 
وي ادامه داد: ابتكاري كه سازمان كنفرانس اسلامي در مورد اين مسئله صورت داد و اين روز را روز جهاني مسجد نامگذاري كرد، براي احياي اهميت مسجدالقصي است.

لاريجاني افزود: صهيونيست‌ها از اين قسم تجاوزات در زمان‌هاي مختلف زياد انجام داده‌اند و همواره با سكوت مرگباري كه در كشورهاي اسلامي حاكم است، عملا صداي مسلمانان براي اعتراض به اين جنايات بلند نشده بوده است لذا اين ابتكار از اين جهت ارزشمند بود.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه بيان كرد: از جهت ديگر مسئله فلسطين موضوع مهم عالم اسلام است، با وجود تجاوزاتي كه رژيم صهيونيستي در حق مردم مظلوم فلسطين در طول اين چند دهه انجام داده، اين نشست به عنوان نمادي براي احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطين است چرا كه اين مسئله در كنش‌هايي كه در منطقه به وجود آمده به نوعي پنهان شده است.

وي اظهار داشت: شاید هم این امر با طراحی صورت گرفته تا بتوانند در لابه‌لای این سر و صداها یک بازی جدیدی را به عنوان یک صلح قلابی طراحی کنند.

لاريجاني اضافه کرد: اين نشست نوعي پاسخ‌دهي به اين اقدامات است كه ملت فلسطين احتياج به اين گونه ژست‌هاي ديپلماتيك ندارند بلكه حقوقي دارند که بايد احقاق شود.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اين همايش ابعاد قابل توجهي دارد اما مهمترين بُعد آن توجه به مساجد و جايگاه و قداستي است كه اين نهاد بزرگ براي ملت اسلامي دارد؛ در روايات آمده است که مهمترين مكان در نزد خداوند تبارك و تعالي مسجد است، روايات و احاديث زيادي وجود دارد كه نشان مي‌دهد مساجد انوار الهي هستند .

وي افزود: مسجد يك پايگاه تمدن‌ساز براي تمدن اسلامي و انقلاب اسلامي بوده و امروز چنين است كه ممكن است سياستمداران دچار نسيان شوند و يا خود را به خواب‌رفتگي بزنند و نخواهند كه اهميت مساجد را ببينند ليكن حقيقت مسجد خود را نشان مي‌دهد كه در سازندگي انسان‌ها و در سازندگي جوامع از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

رئيس قوه مقننه ادامه داد: در يك نگاه كلي وضعيت جهاني و بين‌المللي ما به سمت و سوي يك شرايط ايستا در حركت است چرا كه در چند دهه اخير به ويژه بعد از جنگ جهاني دوم نگاه مادي‌گرايانه در صحنه بين‌المللي مستولي شد كه رگه‌هاي اين فكر از بعد از رنسانس به وجود آمد و اين مسئله را از ساحت اجتماع جدا كردند و بعد از جنگ جهاني دوم و قدرتي كه بعد از پايان دادن به جنگ به دست آوردند، عملا تفكر مادي‌گرايانه بر صحنه بين‌المللي مسلط شد.
 
لاريجاني در ادامه بيان كرد: اگر از معنویت و دین هم سخنی گفته شد بیشتر به عنوان کالای فرهنگی نگریسته شده است. در نگاه مادی‌گرایانه آرامش روانی در کنار آب و نان لحاظ می‌شود و به دین به عنوان تئوری سعادت‌محور برای جامعه و انسان‌ها نگریسته نمی‌شود. نتیجه این رویکرد، خلاء معنوی در زندگی بشر است که طی سه دهه اخیر بیش از گذشته خودنمایی می‌کند البته در برخی کنفرانس‌ها به این مساله اشاره شده است.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اما آنچه که مسلم است دنیای امروز دچار فقر معنوی است.  بعضي از متفكران غربي كه به داستان مدرنيته نقدي دارند به اين موضوع پرداخته‌اند و حتي يكي از متفكران غربي كه صاحب نام است مي‌گويد انسان‌ها دچار يك حالت حيرت و سرگرداني هستند، انسان امروز يك انسان آويزان است و اتكايي ندارد كه به آن چنگ بزند و به همين دليل دچار سرگرداني است.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اين فقر معنوي يك واقعيت است اما اين مسئله را بايد چگونه پاسخ داد؟ مذاهب مختلف در اين رابطه نظرات مختلفي دارند و متاسفانه جایگاه مذاهب بعد از تغییرات بین‌المللی از استقلال افتاد و دچار آفت شد و به حاشیه رفت. مذاهب گوناگون قدرت حرکت و نشاط به زندگی بشریت را یا ندارند یا کم دارند و بهار فکر اسلامی در همین دوران است.

وي اظهار داشت: حتي در غرب براثر فقر معنويت، گرايش به فكر اسلامي بيشتر شده است گرچه در اين دو دهه اخير به خاطر برخي از اقدامات تروريستي در جهان اسلام و ساماندهي تروريست‌ها كه پشت صحنه آن سرويس‌هاي غربي هستند و تلاش كردند توسط تبليغات وسيع، اين مسئله را به عنوان يك جريان مخرب بر دنيا نشان دهند و تلاش کردند حرکت معنویت‌گرای اسلامی در افکار عمومی تخریب شود، ولی گرایش به قرآن و حقیقت اسلامی بیشتر شد.
 
لاريجاني اضافه کرد:‌ در اينجا با چند موضوع مواجه مي‌شويم، گرایش پایه در غرب که گرایشی مادی‌گرایانه است، کنار گذاشته نشد و تلاش شد مذهب حاشیه‌نشین شود اما نمی‌توان جلوی گرایش فطری بشر و حقیقت را گرفت. مردم در غرب و آمریکا به دریافت حقیقت علاقه‌مند شدند آن هم در آماج بمباران تبلیغاتی حکام غربی‌شان.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از طرفي دغدغه سياسي و امنيتي به ويژه در اروپا وجود دارد كه براين گرايش غلبه پيدا مي‌كند، چند سال پيش كه با يكي از مسئولان اروپايي مصاحبه‌اي مي‌كردم از او پرسيدم مهمترين دغدغه شما در اروپا از نظر سياسي و امنيتي چيست و پاسخ داد که "مهمترين مسئله ما اين است كه بافت اروپا در حال تغيير است و تعداد مسلمانان روبه افزايش است" ، اين سخن يك مسئول سياسي و امنيتي در اروپاست.
 
وي ادامه داد: گرايش معنوي كه وجود دارد مردم را به سمت تفكرات معنوي زلال سوق مي‌دهد و در بسياري از مساجد ديده مي‌شود كه مردم علاقه‌مندند كه حقايق معنوي را دريافت كنند. علي رغم همه فشارهايي كه به مسلمانان وارد مي‌شود و بمباران تبليغاتي كه برعليه آن‌ها انجام مي‌شود همچنان اين گرايش وجود دارد.
 
نماينده قم هم چنين اظهار داشت: نوشتن كتب متناسب با فرهنگ كشورها و يا بيانات متناسب با فرهنگ آن‌ها كه بتواند روحيه معنوي را گسترش دهد، بسيار ضروري است. کار بر روی گسترش معنویت و طرق تامین آن متناسب با گرایش‌ها و فرهنگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. سیاستمداران و صاحبان رسانه‌ها نیازمند شناخت بیشتری از حقیقت معنویت هستند البته موسسات مختلف شیعه‌شناسی در حوزه علمیه قم تاسیس شده است اما باید با نگاه به نیاز قاره‌های مختلف امور سامان یابد.
 
وي در ادامه اضافه کرد:‌ وجهه دوم شرايطي است كه در دنياي اسلام و منطقه به وجود آمده،  پس از آن شرايط بسيار غم‌انگيزي كه از نظر حضور ديكتاتورهاي وابسته به ويژه پس از جنگ جهاني دوم در منطقه به وجود آمد و كشورهاي غربي، بلاد اسلامي را تقسيم كردند و مهره‌هايي را چيدند كه اين مهره‌ها حرف‌هاي غرب را چه در حوزه فرهنگ و چه در حوزه سياست و غيره سامان دهند، شرايط بسيار دردآوري در دنياي اسلام به وجود آمد.
 
لاريجاني ادامه داد: اين شرايط متاثر از يك نوع بيداري اسلامي است البته ممكن است بعضي‌ها بخواهند الفاظ متفاوتي مثل بهار عربي را به كار ببرند، ما كاري به الفاظ نداريم اما از شعارهاي مردم و دغدغه آن‌ها بر انقلاب‌هاي اين چنيني كاملا مشهود است که در انقلابي كه در كشورها انجام مي‌شود گرايش‌هاي اسلامي برجسته است و نهضت بيداري اسلامي يك واقعيت بوده و قابل پوشاندن نيست.

وي همچنين بيان كرد: اين حركت‌ها عمدتا با بيداري كه جوان‌ها پيدا كرده‌اند و علاقه‌اي كه به مذهب نشان داده‌اند و همچنين برداشت‌هايي كه از حركت توفنده ملت ايران پس از انقلاب به دست آورده‌اند، باعث شد تا پرده‌هاي فشار رسانه‌اي را كنار بزنند و تا حدودي به حقيقت دين و اينكه بايد بر سرنوشت خود مسلط شوند، بيشتر بيانديشند. 
 
لاريجاني با بيان اينكه مساجد در اين امر پايگاه‌هاي مهمي بودند، اظهار داشت: علماي روشن‌انديش در عالم اسلام كم نيستند که براي عزت مسلمين دغدغه دارند و واقعا انسان اميدوار مي‌شود كه اين افراد برجسته چه اهل سنت و چه اهل تشيع در جهان اسلام حضور دارند.
 
وي ادامه داد: جريان ديكتاتور مآبانه در دنياي اسلام يك واقعيت است ،  ديكتاتورهاي وابسته به دنياي اسلام علاقه‌اي ندارند گرايش‌هاي اسلامي در بين مسلمانان رواج پيدا كند، علاقه‌اي ندارند انقلاب‌هاي مردمي رنگ و بوي اسلامي داشته باشند و لذا به دنبال انحراف اين جريان‌ها هستند و آن‌ها را سركوب مي‌كنند ،‌گاهي از نظر ظاهري مساجد را از بين مي‌برند كه متاسفانه در حوادث اخير در مصر نيز شاهد اين مسئله بوديم. 
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مانع ديگر گروه‌هاي افراطي هستند كه در دو دهه اخير به وجود آمده‌اند و داستان عجيب و غريبي دارند، هنوز زواياي پنهان اين گروه‌ها آشكار نشده و در شکل‌گرفتن بسياري از اين گروه‌هاي تروريستي رد پاي جريان‌هاي استكباري ديده مي‌شود؛ نمونه اين گروه‌ها در افغانستان، عراق و ديگر كشورهاي منطقه بارز است و حتي امروز در سوريه با صراحت مي‌گويم كه به اين جريان‌هاي تندرو كمك تسليحاتي مي‌كنند.

وي ادامه داد: در شرايطي كه اسلام با اين موج‌هاي سنگين مواجه است و گروه‌هاي وهابيت و تكفيري را به وجود آورده‌اند، گروه‌هاي افراطي به جاي اينكه براي مقابله با آن‌ها قدم بردارند، شيعيان را كافر مي‌دادند، سوفيان و شافعي‌ها را كافر مي‌دانند و فقط خود را قبول دارند كه اين مسئله طبيعي نيست چرا که آنان با پول و امكانات وسيع اين افكار را رايج مي‌كنند. حتي گاهي در درون مساجد اين آموزش‌ها را مي‌دهند .

رئيس قوه مقننه اظهار داشت: باید قبول کرد که در برخی کشورهای اسلامی جایگاه این گروه‌ها در مساجد است که این بلایی برای دنیای اسلام محسوب می‌شود.

لاریجانی حلقه فشار گروه‌های افراطی و چالش‌های به وجود آمده توسط غربی‌ها را عامل تلاش بیشتر روحانیت در ترویج اندیشه و افکار درست اسلامی برشمرد و افزود: در چنین شرایطی وظیفه علماي روشن انديش و مسئولين مساجد بسیار سنگین است. روشنگری در دنیای اسلام اهمیت بسیار بالایی دارد که نیازمند توجه به ملاحظاتی است. روشنگری نباید منجر به فرار گروه‌های اسلامی شود، حرکت‌های اسلام ناب محمدی باید در این شرایط با دوراندیشی و فهم عمیق شرایط توام باشد.
 
وي اضافه کرد: علما بايد پرده‌هاي نفاق را كنار بزنند كه اين مسئله كار بسيار مشكلي است البته براي بسياري از سياستمداران در دنياي اسلام اين مسئله روشن شده كه اگر بخواهند با توده مردم ارتباط برقرار كنند بايد با علماي روشن‌انديش در ارتباط باشند ليكن با توجه به شرايط بيرون و شرايط تندروها در درون مشكلاتي براي اين جوامع به وجود مي‌آيد و به همين دليل در دنياي اسلام روشنگري براي نشان دادن حقيقت اسلام مهم است. 
 
لاريجاني گفت: طرح برخی مسائل در کشورهای مختلف اسلامی بعضا مخرب و عامل سوء استفاده گروه‌های تندرو است. کسی که در مسجد صحبت می‌کند باید متوجه انتشار سخنانش در سایر مکان‌ها باشد. باید مراقب کلمات و سخنان در مساجد باشیم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه بيان كرد: در شرایط فعلی نباید همه حقایق معنوی و اسلامی را بیان کرد بلکه حقایقی باید بیان شود که در جهان اسلام وحدت‌آفرین شود.

لاريجاني ادامه داد: امروز نشريات، تحقيقات و مطالب ما بايد بسيار دقيق باشد زيرا امروز جهان اسلام همه را به هم متصل كرده و كسي كه در يك مجلس سخنراني مي‌کند بايد اين مسئله را بداند كه سخنان او در مراسم ديگر نيز منعكس مي‌شود و به همين دليل بيان او بايد وحدت‌آميز باشد.

وي افزود: بايد ابزار تفرقه را از گروه‌هاي تندرو گرفت، حقايق اسلامي حقايق عاميانه‌اي است و علما و مساجد ما بايد هم مسائل حقيقي و هم مسائل اسلامي و مسائل مربوط به معنويت را بيان كنند اما با اين سمت و سو كه امت اسلامي را در بربگيرد كه اين مسئله در حوزه منطقه‌اي بسيار با اهميت است.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهارات خود با اشاره به شرايط كنوني كشور گفت: شرايطي كه ما در آن قرار داريم از چند مولفه حائز اهميت است که يك بعد از نظر اقتصادي، يك بعد بين‌المللي و يك بعد هم مسائل سياسي است.
 
وي ادامه داد: در بعد سیاست داخلی با حضور رهبری در راس کشور بسیاری از دغدغه‌ها مرتفع است؛ گاهی حوادثی که در کشورهای مختلف رخ می‌دهد اهمیت ولایت فقیه را در کشور ما بیشتر نمایان می‌کند كه آن پير روشن‌ضمير در سال‌هاي قبل چه طور اين شرايط را پيش‌بيني كرده بود.

وي در ادامه بيان كرد: در حكومتي كه مردم‌سالاري در آن هست تنوع فكر سياسي هم وجود دارد، تنوع سیاسی باعث فربه شدن فکر سیاسی می‌شود به شرطی که قواعد سیاسی رعایت شود. قواعد سیاسی در ایران قانون اساسی و چارچوب‌های آن است البته در این موضوع یک نکته ظریف نهفته است که گاهی مورد غفلت قرار گرفته است و آن، همراهی علمای اسلامی و مساجد با حقیقت سیاسی است.
 
لاريجاني با اشاره به كودتاي 28 مرداد  و دلايل شکل‌گيري اين کودتا بيان كرد: در كودتاي 28 مرداد علت بركناري مصدق اين عوامل بود؛ اول اينكه مصدق از مجلس فرصت گرفته تا به مدت 6 ماه قانونگذاري در دست دولت باشد و پس از اين شش ماه نيز تقاضا كرد كه قانونگذاري به دولت واگذار شود كه در اين رابطه مرحوم آيت‌الله كاشاني با اين مسئله مخالف بود که البته حق داشت.  
 
وي ادامه داد: پس از مدتي اين مسئله را مطرح كردند كه روحانيت بايد كار خود را در منزل انجام دهد و اينجا نكته‌اي بود كه متوجه نشدند مردم از طريق روحانيت و مساجد مي‌توانند حامي سياست و حامي منافع ملي كشور باشند.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه بيان كرد: پس از اين موارد مصدق به جای علاج این مشکل، مجلس را با رفراندوم منحل کرد و دچار اشتباه استراتژیک محاسباتی شد. شاه و غرب نیز از این خلاء نهایت بهره را بردند و دو هفته بعد کودتا رقم خورد چرا که يك نهاد صيانت‌كننده را منحل كردند و از طرفي ديگر به علما بي اعتنايي كرده و تنها ماندند.  
 
وي ادامه داد: عامل ديگر اين بود كه مصدق فكر مي‌كرد آمريكايي‌ها مي‌توانند حامي ايران باشند كه البته تصور درستي نبود زيرا نامه مصدق به روزولت از اين مسئله حكايت داشت.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: تقویت ارتباط روحانیت و مساجد با سیاست باید عمیق باشد. البته منظورم کارهای حزبی نیست. علما و مساجد باید پرتحرک و بانشاط باشند.

 
وي ادامه داد: من حتما از مركز پژوهش‌هاي مجلس مي‌خواهم كه با كمك شما و دولت محترم يك ساماندهي جديد را انجام دهند با اين نكته كه مساجد بايد در كشورمان مستقل بماند و دولتي نشود.
 
لاريجاني همچنين با اشاره به شرايط اقتصادي كشور اظهار داشت: در حوزه شرايط اقتصادي مطلع هستيد كه دچار مشكلات عديده‌اي هستيم كه برخي از آن‌ها مربوط به تحريم‌هاست، سامان‌دهي شرايط اقتصادي نيازمند تدبير است و من اميدوارم دولت جديد بتواند اين ساماندهي را در مديريت انجام دهد.  
 
وي با اشاره به گراني، رشد نقدينگي و ركود در توليد بيان كرد: اين ميدان در اختيار دولتمردان جديد است و آن‌ها نيز براين مسئله واقفند و با سابقه اجراييشان اين مشكلات را دريافته‌اند لذا بايد تلاش كنند كه اين مسائل را حل کنند.
 
لاريجاني گفت: راهی که ملت ایران انتخاب کرده یعنی صیانت از منافع ملی باید به صورت پررنگ برای سیاستمداران وجود داشته باشد؛ مهم این است که استراتژی ما چه باشد و تاکتیک‌ها می‌تواند بر حسب شرایط تغییر کند.
 
وی ادامه داد: رکود و رشد نقدینگی دو مشکلی است که باید حل شود و کلید این در نکته ای است که رهبری هم فرمودند یعنی باید به رونق تولید اهمیت داد.
 
لاريجاني با بيان اين كه براي برون رفت از شرايط فعلي همت همگان لازم است، بيان كرد: مساجد هم مي‌توانند مردم را تشويق به كارآفريني كنند؛ بايد به اين مسئله توجه داشت كه ادارات ما از نظر نيرو متورم هستند و علاج كار كشور اين نيست كه حجم توليد را زياد كنيم، دولت بايد كوچك و چابك باشد وگرنه هر چه پول نفت است بايد خرج دولت کنيم.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت صرفه جويي گفت: پرهزينه كار كردن براي كشور يك سم مهلك است، مصرف انرژي ما در دنيا بسيار زياد است و حتي كشورهاي توسعه يافته به اندازه‌اي كه ما مصرف خانگي داريم انرژي مصرف نمي‌كنند.  
 
وي همچنين با اشاره به قانون هدفمندي يارانه‌ها بيان كرد: هدف از اين طرح اين بود كه توليد رونق پيدا كند ، قيمت‌ها واقعي شده و در انرژي صرفه‌جويي شود لذا اميدواريم كه اين مسئله به درستي در دولت جديد اجرا شود.  
 
لاريجاني تاكيد كرد: بايد همت و اراده ملت را به اين عوامل ترغيب كرد تا شرايط اقتصاد كشور بر غلطك توليد قرار گيرد.
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: راهی که ملت ایران انتخاب کرده یعنی صیانت از منافع ملی باید به صورت پررنگ برای سیاستمداران وجود داشته باشد؛ مهم این است که استراتژی ما چه باشد و تاکتیک‌ها می‌تواند بر حسب شرایط تغییر کند.

لاریجانی در پايان اظهار داشت: برخی‌ها می‌خواهند توقع ما را نسبت به منافع ملی به سمتی که خودشان می‌خواهند سوق دهند که این اشتباه است؛ سیاستمداران در ایران نسبت به منافع ملی هوشیاری دارند و می دانند که منافع استراتژیک ما در این است که از حقوق ملی در کشور دفاع شود.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار