محمود گلابدره ای در خیلی مواقع هم از طرف روشنفکران و هم از طرف نیروهای انقلاب کرامت وی خدشه دار شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، در بزرگداشت ادبیات داستانی انقلاب اسلامی به بهانه سالروز درگذشت محمد گلابدره ای، داوود امیریان، وحید جلیلی، محمود جهان بخت، جهانگیر خسرو شاهی، محمد زائری،  صادق کرمیار و علیرضا اکبری نویسندگان انقلاب اسلامی حضور داشتند.

در این مراسم فیلم مستند  به نام اکنون و عشق میر احسان درباره سید محمود گلابدره ای پخش شد صادق کریم لو درباره محمود گلابدره ای عنوان کرد:  صحبت کردن درباره گلابدره ای سخت و نیازمند شناخت مخاطب بوده و خاطره ای از ایشان را نقل می کنم.

وی آشنایی خویش با محمود گلابدره ای را به زمان مسئولیت خود در شهر داری عنوان و تصریح کرد: محمود گلابدره ای شخصی پر انرژی و پر توان بوده و در آمریکا در کنگره نویسندگان این کشور حضور یافته و سخنرانی علیه کارتر در مقابل کا خ سفید  کرده بود.

كرم لو مشوق گلابدره ای را برای برگشت به ایران داوود ولی زاده اشاره کرد و افزود:  وی پس از بازگشت به ایران به لحاظ  اقتصادی وضعیت خوبی نداشته و در فرهنگسرای شهرک غرب به تدریس می پرداخت.

وی در خصوص ادبیات انقلاب اسلامی تاکید کرد:  وقوع انقلاب مانند بمبی که منفجر شده است یک پوسته و یک هسته داشته  ابتدا فعل و انفعالاتی در درون هسته رخ  داده و سپس این فعل و انفعالات پوسته را باز می کند.

كرم لو خاطر نشان کرد:  انقلاب همین گونه بوده اتفاقات درون جامعه سبب تغییر پوسته جامعه و فرم اجتماعی آن می شود آن لحظه انفجار لحظه پیشی گرفتن درون جامعه از سطح جامعه بوده و در ادبیات دوران انقلاب شعار بر ساختار غلبه دارد.

وی بیان کرد: در دوره انقلاب داستان و زمان با موضوع زمانی اتفاق افتاد و شعار بر ساختار غلبه داشته و در هنگام نگارش ادبیات در لحظه های انقلاب قبل از ادبیات به محتوا بایستی توجه کند در لحظه های انقلاب محمود گلابدره ای محتوا بر ساختار غلبه دارد.

كرم لو عنوان کرد:  پس از گذشت 10.20 سال از انقلاب ابتدا بایستی ادبیات و داستان باشد شعار به شعور تبدیل شده و در ساخت داستان جای خود را پیدا کند امروز کتابهایی به نام انقلاب چاپ شده و ساختار ضعیفی دارد.

وی ادامه داد: امروزه داستان های بر گرفته از منبع تاریخی 42.57 ساختار ادبی محکمی نداشته و به معنای ماندگار نبودن این ادبیات برای انقلاب است.

با نهادینه شدن شعارهایی در مقاطع مختلف ادبیات این شعارها به طور خودکار در ادبیات بازتاب پیدا می کند.

وی تصریح کرد: در جلسات تخصصی تر،  بایستی درباره ادبیات انقلاب بحث کنیم مخاطبان من نویسندگان بوده که قبل از نوشتن بایستی نویسنده بودن  خود را ثابت کنند کرامت انسانی بعنوان یکی از شعارهای اصلی انقلاب هنگامی توانایی نگارش درباره آن توسط نویسنده وجود داشته که در جامعه کرامت شود.

وی با اشاره به توانایی نداشتن نویسنده  برای نوشتن از  کرامت انسانی در صورت تحقیر شدن در جامعه گفت: گلابدره ای در خیلی مواقع هم از طرف روشنفکران و هم از طرف نیروهای انقلاب کرامت وی خدشه دار شده و در این صورت چگونه توان نوشتن از کرامت انسانی را داشت.

*مشکلات فراوان نود و نه درصد نویسندگان

همچین کرمیار نویسنده عنوان کرد: نویسنده جدی با اغماض 1000 نفر بگوییم برای این تعداد نویسنده چند کارمند استخدام کرد وزارت ارشاد ، حوزه هنری ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری متولی نویسندگاند.

وی افزود: برای هر نویسنده پنج کارمند که از آن میان سه نفر مراقب نویسندگان و دو نفر سرویس دهنده به نویسندگانند که کار خود را به درستی انجام نداده و نود ونه درصد نویسندگان با مشکلات زیادی کار می کنند چطور ازنویسندگان توقع تحقیق کردن برای نوشتن رمان خود را دارند.

وی ادامه داد: جامعه ای که نویسنده  در آن تحقیر شده در فرهنگ و سیاست رشد نخواهد کرد از مدیران فرهنگی آن نام خوبی نمانده و در آثارشان بروز می کند گلابدره ای اکنون لحظه های انقلاب را به طرزی دیگر می نوشت.


* دفاع مقدس برگ برنده در 20 و 30 سال اخیر

وحید جلیلی نویسنده گفت:  شاید یک دلیل پا نگرفتن ادبیات انقلاب مواجه بودن با مخاطبی دارای تجربه زیستی در اماتیک بوده است.

وی ادامه داد: در ایران  با واقعیتی از سال 42.57 تا اکنون تجربه کرده خیلی پر ماجرا است یک خلاصه ای از صدها میلیون اتفاق در این سی و چهل سال تجربه کرده و ادبیات ما از این اتفاقات عقب مانده است و نتوانسته به واقعیت ماجرا ما برسد.

وی خاطر نشان کرد:  مرحوم گلابدره ای در کتاب  خاطرات  انقلابش تلاش کرده به واقعیت نزدیک شده و نادها و صدها سال دیگر خواننده خود را خواهد داشت ادبیات انقلاب اسلامی  در گام اول  بایستی تلاش در نزدیکی به واقعیت انقلاب اسلامی داشته است.

 وی بیان کرد:  در صورت بیشتر  شدن کتابهای مانند لحظه  های گلابدره ای انقلاب اسلامی رشد بهتری در بخش های دیگر پیدا می کرد و این ناشی از ضعف نویسندگان بوده و بیان توانمند  نبودن ظرف رمان برای بیان  اندیشه های والای یک ادعا است در صورتیکه یکی از بهترین مجتهدین عصر ما آقای خامنه ای گفته ویکتورهوگو یک حکیم است.

 وی افزود: به تسخیر در آمدن واقعیت یا رمان یا به تسخیر در نیامند آن در نظریه بوده و در عمل این گونه نیست آوینی گفته باید آدمش پیدا شود که از این چیزها بگذرد و چیز تازه ای خلق کند.

 وی خاطر نشان کرد:  در صورت بحث درباره مدیریت فرهنگی در بعضی جاها به نتیجه رسیده و خیلی مواقع نتیجه نگرفتیم در شرایطی که در آن طرف آرگو ساخته شده  این طرف هیچ کجا هیچ کس ساخته می شود.

وی عنوان کرد: کسی نبود درباره الویت برای خرج کردن این بودجه که چیزی بگوید با پذیرفتن فضای موجود چه کاری می توان کرد یکی از این کارها فعال کردن خاطره نویسی است مرحوم گلابدره ای هنگام فوتشان چند تن کتاب داشته در حالیکه بعضی یک برگ از کتابشان نمانده است.

وی افزود: یک نهضت تولید محتوا و خاطره نگاری توسط کسانیکه تجربه کرده صورت بگیرد در 20، 30 سال اخیر دفاع مقدس برگ برنده ما بوده از سینما تا رسانه ادبیات و حتی فرهنگ عمومی دفاع مقدس برگ برنده بود بی از حوزه کمی دیگر جواب داده و در کنار جنگ جهاد سازندگی را داشتیم.

وی ادامه داد: یکی از دوستان براساس روش های جدید مقاله ای نوشته و یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه کمبریج گفته این را از ایران می خواهند یک جریان ارتجاعی تحت عنوان ادبیان انسانی خواستار ندیدن تمایزاتش است و این جفا به کل بشریت بوده و دیگران نیازمند وضعیت نسبی ما هستند.

وی بیان کرد: با ایجاد شدن و بیان خاطرات ادبیات راه خود را پیدا کرده و در صورت پیدا شدن خاطرات معلم های پرورشی دهه های شصت ده جلد رمان در بین آنها پیدا می شود اگر به محتوا و تجربه های واقعی احترام بگذاریم به قالب های جدید می رسیم.

وی تصریح کرد: فکر نمی کنم احمد عزیزی بدون توجه به تجربه های خود شطحیات را ساخته به دلیل تعهد به واقعیت به قهالب جدیدی می رسد در صورت دریافتن قدر و ارزش واقعیت های انقلاب به تکنیک و قالب جدید می رسیم.

*محمود گلابدره ای دارای روح سیادت و بزرگی است

محمود جوانبخت نویسنده تصریح کرد: روحیه ایرانی خیلی تجربی است و علاقه به نگارش زیست شده که مان داشته به عنوان مثال داستان یک شهر احمد محمود و بهترین آثار محمود دولت آبادی خود زیسته های نویسنده است.

وی افزود: در زمان جنگ با انبوهی از نویسندگان تجربی روبرو بوده و در حوزه نقادی تجربه خود را نقد کرده نگاه علمی به رمان نداشته و در ایران نویسنده ای براساس تحقیق دانشگاهی رمانش را نمی نویسد دکتر اف رمانی درباره جنگ های داخلی اروپا نوشته است.

وی تأکید کرد: نسل بعد، انقلاب را نزیسته و نسل گلابدره ای بوده که انقلاب را می نوشته آن نسل یا مانند غلامحسین ساعدی در برابر انقلاب قرار گرفتند یا کسانیکه سیاسی نشده مانند جمال میر صادقی اساساً یک فضایی اجازه بیان آن را به او نمی داد.

وی تصریح کرد: فکر می کنم رفته رفته شاید این اتفاق رخ داده که به رمان جانگاه علمی داشته باشیم و هنوز فرصت برای نگاه علمی به رمان از دست نرفته جنگ را خود نویسنده ها رفته اند و محمود گلابدره ای نگران خرد و این وضعیت کنونی بود.

وی عنوان کرد: تمام دست آوردهای انقلاب رخ نداده و به همین دلیل انقلاب را همچنان در جریان بیات می کنند ما هم به منرور با توجه به شرذایط جهان جریان ازاد اطلاعات و فضای رسانه ها که در مان تغییراتی ایجاد خواهیم کرد.

وی تریح کرد: فضای رمان نویسی م در دهه های آینده تحول پیدا خواهد کرد فضای تکنیکی ما ارتبابطی که در حال رخ دادن بوده فضای رمان نویسی ما را به فضای مدرن تغییر خواهد داد.

وی بیان کرد: محمود گلابدره ای انسانی جام بیشت هیچ کس جز خودش نبوده و از جریان غالب قبل از انقلاب گذشته فوق لیسانس ادبیات انگلیس خوانده در ایران هیچ کتابی از او از کانون نوئیسندگان در قبل از انقلاب چاپ نشده است.

وی خاطرنشان کرد؛ با شناخت فضاهای روشنفکری دارای یک روح سیادت و آزادگی بوده که شاید از احدادش به ارث برده شکافتن فضای روشنفکری جامعه اش را از وی می توان آموخت وی به هیچ جا تعلق نداشته در صورتیکه با ارتباطاتش و تعریف کسانی مانند شهید مفتح از وی توانایی گرفتن مسئولیت را داشت.

وی افزود: وی با توجه به خواسته خود توانسته زندگی کمند در صورتیکه ما خیلی به فکر حرف مردم، فلان رسانه یا فلان مسئول بوده و در حال محاسبه این امور در کارمان هستیم گلابدره ای اهل این امور نبوده و در هنگام بازگشت به ایران مانند اصحاب کهف بود.

وی ادامه داد: وی پس از بازگشت به ایران با شناخت بونش در میان مردم مواجه شده برای دریافت معوقاتش در سال 78 به کانون آمده بود حق تألیف اندک کتابهایش شاکی شده بود.
آقای فردی را تجلیل کنند

در پایان مراسم جهانگیر خسروشاهی نویسنده در ادامه گفت: یک قراردادی به منظور نکارش رمان برای شهید چمران بسته شده و فرد منعقد کننده قرارداد لزوم سفر به آمریکا را به دللی پیداکردن افراد نزدیک به شهید چمران بیان کرد وی افزود: به نظرم ده میلیون تومان برای این منظور نیا ز بود عقلا مخالفت کرده و به استفاده از منابع و مآخذ موجود اشاره کردند یکی از بازیگران برای دیدن فیلم رالی با ماشین بالای میلیارد آمده بود در زمینه ادبیان داستانی انقلاب ظلم بزرگی توسط شخص غایب صورت می گیرد.

وی ادامه داد: نمی خواهم سفر سیمین دانشور به آمریکا را در نوشتن سو و شون و سفرهای جلال آل احمد به اطراف را در نوشتن خسی در میقات مؤثر عنوان کنم من به جد از افراد مسئول در حوزه ادبیالت گلیه می کنم.

وی خاطرنشان کرد: می خواهم افراد مؤثر در ادبیان ده سال قبل تر از اقای فسردی تجلیل کنند بلاقیاس با آگاهی از حضرت علی درباره نهج البلاغه سخنرانی کرده در حالیکه چمند نفر از ما کتااب لحظه های انقلاب را خوانده اند وی بیان کرد: به نظر من منیر شاهکار گلابدره ای نبوده در لحظه های انقلاب، گلابدره ای احترام گذاشته و با جریانی که از رمان حضرت ابراهیم تاکنون ادامه داشته همراهی کرد آقای گلابدره ای با تمامن توصیفات ما و دیگران از غرب مده و در ایرام ماند.

وی ادامه داد: ماندن وی در ایران به معنای تشخیص ندادن از کار وی نبوده شاید به خاطر قطعه های شهدای گمنام آمد به آلمان نرفته برای خود سوابق درست کرده و ماندن بین مردم را انتخاب کرد.

وی افزود: اگر سخنی درباره کمبود کسری در زمینه ادبیان انقلاب اسلامی توسط بچه های انقلاب گفته به معنای کار نکردمن نیست اکنون نویسندگام انقلاب اسلامی آنقدر که توان داشته در راه امام و رهبر مقام معظم رهبری که یک تنه در برابر اتفاقات ایستاده را ادامه می دهند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار