"یک کارشناس مسائل خاورميانه" گفت: كودتاي ارتش مصر، زمينه را براي اقدامات مسلحانه گروه‌هاي سياسي اخوان‌المسلمين و به ویژه گروه‌های سلفی در اين كشور فراهم كرده است.

حسن صادقیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تأثیرات کودتای ارتش مصر بر موازنات استراتژیک منطقه خاورمیانه اظهار داشت: کودتای مصر بار دیگر ثابت کرد در منطقه خاورمیانه هنوز ارتش نقش بالقوه‌ای را در خصوص بازی‌ها و معادلات سیاسی در عرصه داخلی و خارجی ايفا مي‌کند.

وي ادامه داد: كودتاي ارتش مصر، زمينه را براي اقدامات مسلحانه و گروه‌هاي سياسي اخوان‌المسلمين به ویژه گروه‌های سلفی در اين كشور فراهم كرده است.
 
صادقيان با بيان اينكه آرامش پس از كودتاي ارتش نسبي است، افزود: هر چند ارتش به دنبال ايجاد آرامش از طريق قوای نظامی خود است، اما قطعا آينده مصر همراه با تنش‌هاي سياسي و نظامي همراه خواهد‌ بود.

اين كارشناس سياست‌خارجي با اشاره به سود بردن رژيم‌  صهيونيستي و کشورهايي نظير عربستان سعودي از اغتشاشات اخير مصر تصريح كرد: مصر به عنوان یکی از رقبای همیشگی عربستان سعودی در خاورمیانه مطرح بوده است، اما امروز با توجه به مشکلات داخلی به وجود آمده توجه مصر به عرصه سیاست‌خارجی و تحولات منطقه‌اي خود کمتر شده و لذا عربستان به بازیگر اصلی در تحولات این کشور تبدیل شده است.

وي افزود: از سوی دیگر پس از کودتاي ارتش در مصر تا حدودی از نیاز رژيم صهيونيستي به ترکیه کم شده است، به همین جهت امکان دارد اسرائیل گام‌های ضروری برای تقویت روابطش با ترکیه را چندان اجرایی نکند و این امر موجب تضعیف قدرت مانور ترکیه در  منطقه خواهد شد.

صادقیان با تاكيد بر اينكه اگر کودتاي ارتش در اين كشور نتواند انتظارات مخالفان اخوان‌المسلمين را برآورده سازد مشکلات اقتصادی همچنان ادامه خواهد يافت، افزود: اگر حرکت سیاسی جدید تحت حمایت ارتش سکوت کند، قطبی شدن جامعه مصر افزایش خواهد یافت.

وی اخوان‌المسلمین را رقیب ایدئولوژیک و  سیاسی عربستان سعودی توصیف کرد و بیان داشت: ضربه‌ای که اخوان‌المسلمین در مصر خورد نه تنها قدرت این سازمان را در مصر رو به تحلیل خواهد برد، بلکه همچنین با تضعیف اخوان‌المسلمین قدرت مانور حرکت‌های سلفی که عربستان از آنها حمایت می کند بیشتر خواهد شد.

وي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي از جمله كشور‌هايی است كه از كودتاي مصر سو‌ءاستفاده كرده‌است، تصريح كرد: حکومت جدید مصر نمی‏‌تواند با گفتمان ضد صهيونيستي، حمایت غرب را به دست آورد، بنابراین مجبور است با هر عنوانی رضایت رژيم صهيونيستي را جلب كند.

صادقیان با اشاره به اینکه مخالفت احتمالی حکومت جدید مصر با حماس مطلوب رژيم جعلي صهيونيستي خواهد بود، افزود:  از این رو حماس برای کسب مشروعیت مجبور به توافق با رژيم صهيونيستي و کشورهای غربی خواهد شد و اگر از اين مسئله سر باز زند رژيم غاصب بدون تلاش ويژه‌اي حماس را منزوي خواهد كرد.

اين كارشناس خاورميانه در پایان، ترکیه و قطر را  بزرگترین بازنده‌ی برکناری اخوان المسلمین در مصر دانست و خاطرنشان کرد: عدم توان قطر در حفظ متحد خود در مصر، با وجود حمایت‌های مالي از این سازمان به قطر نشان داد که سیاست در خاورمیانه تنها از طریق حمایت‌های مالی اجرایی نمی‌شود، لذا نباید تاثیرات کانون‌های سنتی قدرت در خاورمیانه را دست کم گرفت.
 
انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار