در حالی که هند در صدد تامین امنیت منابع انرژی خود است نوری المالکی نخست وزیر عراق برای سفر به هند آماده می شود تا موافقت خود را برای سرمایه گذاری اعلام کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه ; سفر مالکی به هند که به گفته کابینه وی قرار است سه روز به طول انجامد، نخستین سفر یک رهبر عراقی از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 است. این سفر پس از دیدار سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند از بغداد در ماه ژوئن است.  سخنگوی مالکی گفت :‌ « این دیدار بسیار مهمی است که در روابط بین هند و عراق تحول ایجاد می کند. »

ولی خشونت ها در عراق که از سال 2008 بی سابقه بوده ، بررسی سرمایه گذاری جدید در این کشور را تیره و تار کرده است. وزیر کشور عراق اخیرا این کشور را « میدان جنگ » توصیف کرد. 
به گفته سورش ردی Suresh Reddy سفیر هند در بغداد، مالکی قرار است به همراه هیئتی از وزرا و تجار روز پنجشنبه به هند سفر کند و با مانموهان سینگ همتای هندی خود و همچنین پراناب موخرجی رئیس جمهور هند دیدار کند. 

ردی گفت : « مسلما، مسائل اقتصادی بخشی مهم از گفتگوهای دوجانبه خواهد بود. با توجه به اینکه انرژی از اهمیت کلیدی برای عراق برخوردار است و هند به واردات از عراق در این زمینه وابسته است، این موضوع یکی از موارد بسیار مهم گفتگوها خواهد بود. »وی افزود : «‌ صادرات هند به عراق در سال 2012 به یک میلیارد و 300 هزار دلار افزایش یافته است در حالی که این میزان در سال 2011، 740 میلیون دلار بود. بغداد نیز سال گذشته بیش از 20 میلیارد دلار به هند صادر کرده است که نفت بخش اصلی آن را تشکیل داده است. سال 2011 این میزان نه میلیارد دلار بود.

عراق که تقریبا دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز نفت تولید می کند در صدد است تا سال 2017 تولید نفت خود را به نه میلیون بشکه در روز برساند. بغداد تقریبا به فروش نفت خود وابسته است. هر چند تلاش ها برای افزایش تولید نفت در عراق با موفقیت روبرو بوده است، تلاش ها برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور پیشرفتی نداشته است. 

هند نیز درباره عزم خود برای تامین امنیت منابع انرژی به منظور حمایت از رشد اقتصادی این کشور مصمم است. این در حالی است که وابستگی هند به صادرات عراق با توجه به تحریم ها علیه ایران به تدریج افزایش یافته است. 
برچسب ها: نوری ، مالکی ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار